InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Ochtendmens of avondmens: afhankelijk van biologische klok

Ochtendmens of avondmens: afhankelijk van biologische klok

Ochtendmens of avondmens: afhankelijk van biologische klok Sommige mensen hebben grote moeite om op te staan in de ochtend en op gang te komen terwijl anderen haast fluitend het bed uit stappen. De meeste mensen zijn ís avonds pas op hun best. Zij gaan niet vroeg naar bed en kunnen tot in de late uurtjes wakker blijven, maar hebben moeite om 's ochtends op te starten. Sommigen van hen hebben last van een ochtendhumeur. Het ligt aan je biologische klok of je een ochtendmens of avondmens bent.

Vroege vogels

Er zijn mensen die het liefst al om vijf uur in de ochtend het bed uit willen gaan om vervolgens het huis te poetsen. Zij stappen vrolijk uit bed en staan al direct te trappelen van ongeduld. Vrolijk gaan zij naar hun werk toe. Dit geldt echter voor een klein deel van de mensen. Er zijn meer mensen die ís avonds pas helemaal topfit zijn.

De biologische klok

Hoewel de meesten van ons gewoon hun dagelijkse dingen doen en de dag aardig doorkomen, loopt bij sommige mensen de biologische klok iets voor of achter. Avondmensen gaan liever laat naar bed en komen ís morgens moeilijker op gang. Het is voor hen in de vroege ochtend een hele strijd om op tijd op het werk te zitten. Dat komt omdat hun inwendige klok iets langzamer loopt dan de 24 uur die een dag duurt en hun dagelijkse cyclus langer is. Ze hebben vaak wat meer moeite om in slaap te vallen en blijven ook langer in de lichte slaapfase. De biologische klok van ochtendmensen loopt iets sneller dan 24 uur en hun cyclus is korter dan een dag. Zij hebben de voorkeur om vroeg naar bed te gaan en weer vroeg op te staan. Een ochtendhumeur komt niet in hun woordenboek voor.

Wanneer ben je op je best?

Als je voor jezelf wilt weten wanneer je op je best bent en het meest productief bent, kun je een lijst maken van de tijden waarop je het meest actief bent. Ochtendmensen zijn over het algemeen het meest actief tussen het einde van de ochtend en de middag. Avondmensen krijgen vaak aan het eind van de morgen een korte opleving, maar zijn het meest alert rond 6 uur in de avond. Zorg dat je de belangrijkste taken op tijden plant dat jij op je best bent.

Werk volgens je klok

Je biologische klok verandert in de loop van de tijd. Over het algemeen zijn tieners meer avondmensen en naarmate we ouder worden veranderen ze geleidelijk naar meer ochtendmensen. Wat voor een type je ook bent, er is niet veel aan te doen. Je moet je dagelijkse leven er gewoon zoveel mogelijk op aan aanpassen. Het is niet verstandig om als avondmens een baan te zoeken waar je om 6 in de ochtend al aanwezig moet zijn. Ochtendmensen kunnen beter niet in het nachtleven zoals achter de bar gaan werken. Zo zullen eerstehulp-artsen meestal avondmensen zijn. Dat komt goed uit omdat ze vaker 's nachts werken dan andere doktoren

Aanpassen

Hoewel je fundamenteel dus niets kunt veranderen, zijn er wel trucjes om je aan te passen. Ochtendmensen hebben het ís avonds wat lastiger. Als ze een feestje hebben, kunnen ze het zwaar krijgen. Om dit toch goed vol te houden, kun je het eind van de dag het beste buiten doorbrengen. Vervolgens maak je een stevige wandeling of doe je wat rekoefeningen. Zo houd je het 's avonds langer vol en slaap je misschien ook wat langer uit. Om wat langer te slapen, kun je verduisteringsgordijnen nemen. Dan blijft het echt donker binnen en denken je hersenen dat het nacht is. Wil je als avondmens in de ochtend wat fitter zijn, moet je de avonden rustig houden om je lichaam voor te bereiden op de bedtijd. Slaap met de gordijnen open: dan word je op een natuurlijke manier door het daglicht gewekt. Maak zo snel mogelijk na het opstaan een wandeling buiten.

De slaapkamer

Als je als avondmens grote moeite hebt om eerder naar bed te gaan, moet je zorgen voor een slaapbevorderende slaapkamer. Slaaphygiëne is erg belangrijk. Zorg ervoor dat deze ruimte rustgevend is, een kalmerende plek die je associeert met slapen en met seks, en niet in iets dat meer weg heeft van een kantoor. Ga niet met de laptop op schoot in bed nog computeren. Zorg dat je het fijn vindt om te gaan slapen, en voor een goede kwaliteit dekens en een schoon bed zodat het lekker fris aanvoelt. Een fijne geur in de slaapkamer kan ontspannend werken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: 52 Briljante ideeën. Diep slapen. ISBN: 90-274-1802-0

Reageer op het artikel "Ochtendmens of avondmens: afhankelijk van biologische klok"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-12-2016
Subrubriek: Lifestyle
Schrijf mee!