InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Waarom de paracetamol

Waarom de paracetamol

Iedereen weet wel wat een medicijn is. Als je aan iemand vraagt wat een medicijn is, krijg je meestal een antwoord dat lijkt op: “Een medicijn is iets waar je beter van wordt als je ziek bent.” Vaak is dit ook het geval, maar je hebt ook andere soorten medicijnen. Je hebt bijvoorbeeld ook onderdrukkende of helpende medicijnen die je te hoge/ lage bloeddruk reguleren. Daarnaast heb je ook nog beschermende medicijnen. Een goed voorbeeld daarvan is de pil die je inneemt tegen malaria als je naar een gebied zoals de Amazone gaat. Een heel bekend medicijn is de paracetamol. De paracetamol is wereldwijd het meest gebruikte pijnstillende en koortsverlagende middel. Vaak wordt paracetamol gebruikt in combinatie met andere middelen. Paracetamol schijnt in combinatie met cafeïne beter en langer te werken.

Soorten

Paracetamol is in verschillende vormen te vinden. Zo heb o.a. de vormen tablet, zetpil, smelttablet en poeder. Dit is handig, omdat je zo een manier kan vinden om dit medicijn in te nemen zoals je dat zelf graag wilt. Daarnaast is het ook handig wanneer iemand slikproblemen heeft, je toch nog de optie hebt om gebruik te maken van de zetpil vorm.

Wanneer

Nu is vaak de vraag: “Wanneer pak ik een paracetamol en is dit een veilig medicijn?”
Een paracetamol wordt gebruikt bij verschillende vormen van pijn (hoofdpijn, keelpijn, spierpijn, etc.). Verder wordt paracetamol ook gebruikt bij koorts, griep en verkoudheid, omdat paracetamol ook een koortsverlagende functie heeft. Paracetamol wordt tevens gezien als de veiligste manier om pijn te bestrijden.

Verkooppunt

Iedereen in Nederland kan een pakje met paracetamol in de supermarkt kopen, zelfs als je geen recept hebt gekregen van je huisarts. Een paracetamol kun je kopen in twee gewichten: 500mg en 1000mg. Per dag wordt geadviseerd maximaal 6 maal 500mg in te nemen of 3 maal 1000mg. De paracetamol werkt ongeveer 30 minuten na inname en werkt vervolgens circa 6 uur wanneer je gebruik maakt van de simpele pilvorm. Een zetpil werkt pas na een uur, maar werkt wel ongeveer 9 uur.

waar je op moet letten

Er zijn natuurlijk wel dingen waar je op moet letten. Te veel paracetamol in je lichaam kan zorgen voor verslaving of leverschade. Te veel paracetamol kan worden gezien wanneer je in een keer 10 tot 15 gram paracetamol inneemt. Op dat moment gaat je lever enzymen maken die de paracetamol omzetten in iets giftigs. Een leververgiftiging kan zeer pijnlijk zijn en kan enkele dagen aanhouden. Wanneer je meer dan 20 gram paracetamol in een keer inneemt is er zelfs kans om dood te gaan. Let ook op met het gebruik als je zwanger bent of nog borstvoeding geeft. Tijdens zwangerschap mag je niet meer dan 2 gram paracetamol gebruiken. Paracetamol mag op een dergelijk moment ook niet langer gebruikt worden dan een week. Wanneer een vrouw toch denkt de paracetamol langer nodig te hebben, is het beter als ze contact opneemt met haar arts. Als je borstvoeding geeft, is het beter dat je maximaal 2 dagen paracetamol (max. 2 gram/ dag) gebruikt. Het gebruik van een paracetamol kan tijdens zulke situaties beter vermeden worden.
© 2012 - 2019 Bakkertjemaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Waarom de paracetamol"

Infoteur: Bakkertjemaart
Gepubliceerd: 27-11-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!