InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vicodin, de sterke pijnstiller

Vicodin, de sterke pijnstiller

Vicodin, de sterke pijnstiller Vicodin is een sterke pijnstiller die voorgeschreven wordt om hevige pijnen te stillen. Vicodin bevat de stoffen hydrocodone en paracetamol. Vicodin is in Nederland niet geregistreerd, in België is het op doktersrecept verkrijgbaar. Vicodin is een heel erg sterke pijnstiller en bevat als werkzame stoffen hydrocodone en paracetamol. Vicodin wordt door artsen voorgeschreven bij ernstige pijnen. Vicodin wordt doorgaans verkocht in tabletvorm met de naam Vicodin, Vicodin ES of Vicodin HP in het tablet gedrukt. Hoewel de pijnstillende werking van Vicodin doorgaans wel door iedereen erkend wordt, is Vicodin een erg omstreden geneesmiddel. De Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) heeft de Verenigde Staten in 2009 namelijk aangeraden de pijnstiller van de markt te halen vanwege het risico op leverschade en overdoseringen.

Werking van Vicodin

De werkzame stof in Vicodin, hydrocodone, heeft dezelfde basale structuren als morfine, een andere sterke pijnstiller. Hydrocodone en morfine worden echter door verschillende enzymen verwerkt. Hydrocodon is tweemaal sterker dan morfine wanneer het oraal toegediend wordt. Er zijn drie varianten van Vicodin, met elk een andere hoeveelheid hydrocodone en paracetamol. De toegevoegde paracetamol versterkt het effect van hydrocodone.

Vicodon kan verslavend zijn. Vooral mensen met een voorgeschiedenis van verslavingen en middelenmisbruik dienen het gebruik van Vicodin te vermijden. Wanneer je wilt stoppen met Vicodin is het verstandig om het middel in samenspraak met de huisarts af te bouwen om de kans op ontwenningsverschijnselen te verminderen.

Contraindicaties en wisselwerkingen

Er zijn een aantal omstandigheden waarbij gebruik van Vicodin ten zeerste af te raden is. Dit worden contraindicaties genoemd. Wanneer je Vicodin gebruikt, dien je geen andere griep-, en allergiemiddelen, pijnstillers of slaapmedicatie te gebruiken zonder overleg met de arts. Pas ook op met medicijnen die paracetamol bevatten. Omdat Vicodin reeds paracetamol bevat is er kans op een overdosis aan paracetamol. Drink geen alcohol wanneer je Vicodin gebruikt. Alcohol vergroot de kans op leverschade wanneer het tegelijkertijd met paracetamol gebruikt wordt. Antidepressiva, slaappillen, medicijnen tegen epilepsie, medicijnen tegen allergie en spierontspanners kunnen hevige slaperigheid veroorzaken of de ademhaling afzwakken.

Bijwerkingen van Vicodin

Zoals vrijwel elk medicijn, heeft ook Vicodin bijwerkingen. De meestvoorkomende bijwerkingen van Vicodon zijn maagklachten, misselijkheid en veranderingen in de geestelijke gesteldheid (men kan zich bijvoorbeeld duizelig of licht in het hoofd voelen). Minder voorkomende bijwerkingen zijn onder meer allergische reacties, klamme huid, paranoia, hallucinaties, bewusteloosheid, bloedingen, jeuk, constipatie, gehoorverlies en hyperventilatie. Vicodon kan eveneens de samenstelling van urine veranderingen, wat afwijkende urinetestuitslagen kan geven. Om constipatie tegen te gaan is het verstandig minstens zes tot acht volle glazen water te drinken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.drugs.com/vicodin.html

Reageer op het artikel "Vicodin, de sterke pijnstiller"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-01-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!