InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorprop: oorzaken en behandeling

Oorprop: oorzaken en behandeling

Oorprop: oorzaken en behandeling Een oorprop is een ophoping van oorsmeer dat zich opstapelt in de gehoorgang. Het geeft een vervelend gevoel als het oor dicht zit. Het kan jeuken, pijn doen en je kunt een ander minder goed horen, terwijl je je eigen stem heel hard hoort. Een oorprop moet behandeld worden, omdat het anders kan leiden tot een oorontsteking. Je kunt zelf proberen de prop zachter te maken met olie en uitspoelen. Lukt dit niet, zal je naar de huisarts moeten om het oor uit te laten spuiten.

Wat het is

De meest voorkomende oorzaak van een dicht oor is een propje oorsmeer in de uitwendige gehoorgang. Het oorsmeer kan niet meer weg uit het oor en zal zich geleidelijk aan ophopen. Oorsmeer is een stroperige vloeistof en bestaat onder andere uit: talg, haartjes, keratine, collageen huidcellen, zweet en vuil. Het oor produceert oorsmeer om het oor te beschermen tegen bacteriën, virussen, vocht en vuil. Daarnaast houdt het oorsmeer je trommelvlies soepel. Soms wordt er teveel oorsmeer aangemaakt, of kan het oorsmeer niet meer weg. Dan hoopt dit zich op en kan er een prop in het oor ontstaan.

Oorzaken

Ieder mens heeft er wel eens last van. Het oorsmeer kan niet meer weg uit het oor en de productie van oorsmeer blijft doorgaan. Mensen met een smalle gehoorgang hebben hier eerder last van. Een prop in je oor kan verschillende oorzaken hebben, zoals:

  • Veel haargroei in de gehoorgang
  • Te vaak wattenstaafjes gebruiken
  • Regelmatig oordoppen of gehoorapparaat gebruiken
  • Teveel aanmaak van oorsmeer, bijvoorbeeld door een verkoudheid
  • Oudere leeftijd omdat het oorsmeer brokkelig wordt

Juist als mensen het idee hebben dat het oor verstopt zit, gaan ze peuteren of met een wattenstaafje in het oor om proberen het vuil te verwijderen. Dit werkt averechts en zal het vuil alleen maar verder het oor in duwen. Bovendien is dit gevaarlijk omdat je het trommelvlies hierdoor kunt beschadigen.

Symptomen

Een verstopt oor kan erg hinderlijk zijn. Het kan jeuken, duizeligheid veroorzaken, pijn doen en je hoort soms minder goed. Vaak hoor je een ander minder goed praten, maar versta je jezelf dubbel zo hard. Ook kan het geluid wat doffer klinken. Soms hoor je krakende of ploppende geluiden en heb je het gevoel alsof er water in het oor zit. Na het zwemmen kunnen de klachten verergeren omdat de prop door het water opzwelt. Een oorprop moet worden behandeld, omdat je anders een oorontsteking kunt krijgen.

Wat je zelf kunt doen

Om de prop wat zachter te maken kun je wat olie, bijvoorbeeld olijfolie, slaolie of baby-olie in het oor druppelen. Je kunt ook gewoon water gebruiken, bijvoorbeeld door tijdens het douchen water in je oor te laten lopen. Als je zelf je oor wilt spoelen, gebruik dan lauw water. Houd je hoofd licht schuin en trek je oorlel naar beneden om je gehoorgang goed te openen. Gebruik een pipetje en spuit het in het oor. Wees voorzichtig en zorg dat de druk niet te hoog wordt omdat je anders je trommelvlies kunt beschadigen. Lukt het verwijderen van de prop niet, doet het pijn of je wordt duizelig, laat het dan uitspuiten via je huisarts.

Oor laten uitspuiten

Bij veel huisartspraktijken zal de doktersassistent het oor uitspuiten. Het uitspuiten is het gemakkelijkst als je zelf al een aantal dagen hebt gedruppeld om de prop zachter te maken. Meestal wordt er een doek op je schouder gelegd en mag je een opvangbakje vasthouden onder het oor. Er wordt een pompje met een grote metalen spuiten lauw water in je oor gepompt. Hoewel het geen prettig gevoel is, doet het normaal gesproken geen pijn. Het propje komt naar buiten in het opvangbakje. Als het gaat om een grote of hardnekkige prop, zal de handeling misschien nog herhaald moeten worden. Vaak merk je na het uitspuiten van het oor, dat je weer een stuk beter hoort. Soms hoor je pas weer goed als het water in de gehoorgang is opgedroogd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openOren dicht of verstopt? Zo krijg je ze weer openAls je oren dicht of verstopt zijn kan dat heel vervelend zijn. Je kan jezelf wel goed horen, maar je moet veel moeite d…
Oorzaak en oplossingen bij dichte orenOorzaak en oplossingen bij dichte orenDichte oren zijn erg vervelend! De buitenwereld lijkt heel ver weg, terwijl je jezelf maar al te goed kan horen. Ook kan…
Oorsmeerverstopping: symptomen, diagnose en behandelingOorsmeerverstopping: symptomen, diagnose en behandelingEen verstopt oor wordt veroorzaakt door een ophoping van oorsmeer. Op het moment dat de oorsmeerprop zo groot wordt dat…
Oren uitspuitenOren uitspuitenDe oren kunnen verstopt raken als gevolg van een oorsmeerprop. Een oorsmeerprop is een prop vol met kleverig of gedroogd…
Wat doe je tegen oorpijn bij het vliegenWat doe je tegen oorpijn bij het vliegenVeel mensen hebben er last van: oorpijn bij het opstijgen of landen, bij het reizen met een vliegtuig. Deze oorpijn is n…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheid.be
  • www.lichamelijke-klachten.plazilla.com

Reageer op het artikel "Oorprop: oorzaken en behandeling"

Reacties

Debora, 25-08-2018 10:41 #2
De huisarts is gisteren lang bezig geweest om te proberen de oorproppen te verwijderen. Het deed vreselijk veel pijn en het is helaas niet geluk. Ik moet nu 4 dagen Cerulyx druppels in mijn oren doen. Sinds ik bij de huisarts was ben ik links volledig doof en ik heb oorpijn. Is dat normaal? Eigenlijk ben ik nu ook bang om na 4 dagen terug te gaan gezien mijn oren zoveel pijn doen.

Anne, 03-02-2015 21:29 #1
Hallo, is het normaal dat mijn hele hoofd pijn doet door die prop in mijn oor? het steekt heel fel en ik maak we wat zorgen alvast bedankt. Reactie infoteur, 04-02-2015
Het zou kunnen zijn dat er een oorontsteking is. Ik zou naar de huisarts gaan als ik jou was.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 12-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorklachten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!