InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een oorpiercing, plaatsing en onderhoud

Een oorpiercing, plaatsing en onderhoud

Een ringetje of staafje in je oorschelp of kraakbeen, dat is een oorpiercing. Waarom zou je een oorpiercing nemen, hoeveel kost zoiets eigenlijk en moet je daar veel zorg voor dragen?

Werkwijze

Het is verstandig altijd naar een erkende piercing zaak te gaan. De meeste piercings zijn te gevaarlijk om zelf te proberen, het is wat anders dan een normale oorbel.

In een propere zaak zal de werkwijze ongeveer als volgt gaan:
Het oor wordt goed ontsmet en je wordt al pratende gerust gesteld. Vervolgens wordt een stip geplaatst op de plek waar je de piercing zal krijgen, je kan dan even snel kijken in de spiegel waar hij zal komen. Als je die plek bevestigt, zal het echte werk beginnen. Er wordt een lange staaf door je oor geduwd, dit kan even vreemd aanvoelen. De piercer plaatst de oorpiercing en trekt de lange staaf weer uit je oor.

Pijn

Veel mensen denken dat piercen pijn doet. Dit is maar een persoonlijke opvatting. Iedereen heeft natuurlijk een andere pijngrens en we voelen niet allemaal hetzelfde. Enkele uren na het plaatsen blijf je wel met een branderig gevoel achter, maar dit verdwijnt mettertijd.

Prijs

De prijs hangt af van het sieraad die je kiest uiteraard, maar ook van de soort oorpiercing die je hebt genomen.

Verzorging van een oorpiercing

Na het steken van een piercing, moet deze goed verzorgd worden. De wonde moet volledig kunnen genezen om geen lelijke littekens achter te laten. Apothekers weten vaak niet veel af van nazorg voor een piercing. Daarom is het belangrijk je informatie te halen bij ervaren piercing centra of natuurlijk op het internet.

Het eerste wat ze mij vertelden nadat ik mijn oorpiercing had was 'Onthoud altijd goed dat je bij piercen een stuk metaal steekt waar het niet thuis hoort. Verzorg het goed!' Ze sloegen de nagel op de kop. Een stuk metaal in je oor, wat een oorpiercing in feite is, geeft zeer gemakkelijk ontstekingen. Vooral de eerste drie weken, moet er goed opgelet worden.
In het begin blijf je het best zoveel mogelijk van je piercing af. Dagelijks afspoelen met water onder de douche is uiterst belangrijk. Draai enkel de piercing rond terwijl er water over stroomt, zodat het wondje wat lucht krijgt. Voor de zekerheid kan je ook wat druppels sterilon of chloorhexidine op je piercing laten druppelen, een algemeen middeltje tegen huidinfecties.

Zout water werkt ontsmettend en is een gemakkelijke middeltje om infecties te voorkomen. Chloor water, zoals in sommige zwembaden, kunnen niet echt kwaad. Tenminste als je achteraf goed de piercing afdroogt. De eerste weken is zwemmen in chloorwater toch niet aan te raden. Een vochtige omgeving is in het algemeen gevaarlijk voor infecties, daarom moet je de vochtigheid niet te vaak opzoeken. Dit toch zeker tijdens de eerste weken, wanneer het wondje nog niet volledig genezen is.

Verschillende soorten oorpiercings

Er zijn erg veel verschillende soorten oor piercings. Maar het is niet mogelijk ze allemaal tegelijk te nemen. Het hangt ook af van de vorm en grootte van je oor. Deze tekening duidt ze allemaal aan.

Waarom?

Een oorpiercing neem je meestal om esthetische redenen. Hoewel dit natuurlijk niet altijd zo hoeft te zijn. Het is een persoonlijke keuze en iedereen heeft zijn eigen reden. Bij piercen komt endorfine vrij, wat je blij maakt, zo kunnen mensen verslaafd worden aan piercen.
© 2010 - 2019 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tragus piercing: pijn, het laten zetten en verzorgingEr bestaan allerlei soorten piercings. Denk bijvoorbeeld aan de tongpiercing, navel- en de oorpiercing. De oorpiercing k…
Soorten piercingsSoorten piercingsAl sinds de oudheid worden er door mensen piercings gedragen. Het aantal personen dat tegenwoordig een piercing laat zet…
Dermal Anchor PiercingSinds kort is er een nieuwe trend op piercinggebied, nl. de Dermal Anchor Piercing, ook wel micro dermal piercing genoem…
Lip piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr zijn allerlei soorten piercings. Soorten zoals de helix- of de navelpiercing zijn onder de meeste mensen wel bekend.…
Info over helixpiercingsEen helixpiercing is een piercing in de rand van de oorschelp. Dit kan dus helemaal bovenin het oor zijn, maar ook meer…

Reageer op het artikel "Een oorpiercing, plaatsing en onderhoud"

Reacties

Karolien, 16-07-2015 22:09 #9
Hallo,

Ik heb nu ongeveer 5 maanden een tragus piercing. Nou is het bolletje er al meerdere keren afgegaan. Nu passen al mijn bolletjes er niet meer op. Kan ik er ook een ''gewone'' ( zilveren) oorbel in doen? en is dat dan voor een bepaalde periode of?

Hopen dat ik een reactie krijg!
Groetjes Reactie infoteur, 17-07-2015
Beste Karolien,

In jouw geval zou ik zeker bij een piercer langsgaan, hij of zij zal je zeker verder kunnen helpen. Naar mijn weten staat de tragus-plek wel bekend om eerder fragiel te zijn. Het lijkt mij aangewezen om zelf niet té veel te experimenteren. Aangezien je je piercing nog niet zo lang hebt, zal het alleszins nodig zijn om tijdelijk iets anders in het gaatje te steken, anders groeit het dicht. Dit kan al na een aantal weken.

Groetjes

Frida, 12-10-2014 23:13 #8
Goed artikel, alleen één opmerking (of twee): Zwemmen in chloor werd mij sterk afgeraden door de piercer. Is veel te heftig voor de wond. Datzelfde geldt voor Sterilon. Mag de wond niet mee worden ontsmet. Wel dagelijks met Uni Cura zeep, even inwrijven tijdens het douchen en daarna afspoelen en afdrogen.

Lene, 03-09-2014 14:55 #7
Hallo, even een kleine update: ik heb nu helix en tragus, en je moet gewoon wat geduld hebben en met zoutoplossing spoelen tijdelijk. Alles is bij goedgekomen, en genezen allang. Volhouden en spoelen! :)

Roos, 29-07-2014 07:11 #6
Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik heb sinds een paar weken ook een oor piercing maar kan ik daar een gewone oorbel in doen of zijn daar speciale oorbellen voor? Ik hoop dat u antwoord voor me heeft. Alvast bedankt!

Bieraait (infoteur), 05-06-2014 14:36 #5
Beste Alisha,
ik pleit niet voor het gebruik van sterilon wanneer er niets aan de hand is. Gewoon spoelen met water is het beste. Wanneer er echter een ontsteking is, wordt het toegelaten door ervaren piercers om dit toch te gebruiken. De nuance was in deze niet duidelijk genoeg, mijn excuses. Overigens staat er dat in chloor water zwemmen niet zo veel kwaad kan als je nadien alles goed afspoelt. Het is uiteraard niet de bedoeling om uren in een bad te liggen, maar mensen die tweemaal per week eens gaan zwemmen kunnen dit gerust doen met voldoende voorzichtigheid.

Alisha, 21-05-2014 11:19 #4
Wat je hier neergezet hebt klopt absoluut niet. Je mag zeker NIET sterilon of iets in die richting op de piercing druppelen aangezien de pH waarde van dit product dusdanig laag is dat het letterlijk je kraakbeen gaat wegvreten. daarnaast is zwemmen de eerste 6 weken echt niet mogelijk, want het verhaal van de sterilon geldt ook voor chloor.

Lene, 18-02-2014 09:46 #3
Allez hup, na 9 maanden is mijn helix opnieuw ontstoken: dikke rood en warm oor. Pfff. Gewoon door hem eens uit te doen (was helemaal genezen) en schoon te maken, en wat verkeerd te steken. Man toch. Toch niet evident hoor omdat blijvend te laten genezen. Heb maar met zoutoplossing gespoeld, is dit juist? Doet pijn ook.

Bieraait (infoteur), 02-11-2010 21:54 #2
Hanne,

De meningen over het gebruik van sterilon bij piercings zijn verdeeld. Ervaren piercers hebben mij verteld dat sterilon wél goed is om te gebruiken, wanneer nodig uiteraard. Misschien is die zin niet duidelijk genoeg geformuleerd; 'Voor de zekerheid kan je ook wat druppels sterilon of chloorhexidine op je piercing laten druppelen, een algemeen middeltje tegen huidinfecties.' Het is uiteraard alleen maar de bedoeling om naar sterilon te grijpen wanneer je een huidinfectie voelt opkomen. Sterilon maakt bacteriën kapot. Bij het gebruik worden niet alleen slechte maar ook goede bacteriën vernietigd. Een infectie eenmalig bestrijden met Sterilon is daarom een goed idee, omdat er overwegend meer slechte dan goede bacteriën aanwezig zijn. Daarna kan de huid zich opnieuw herstellen. Dagelijks gebruik van sterilon is inderdaad niet aan te raden.

Hanne, 30-10-2010 18:22 #1
Mij is verteld dat je juist NOOIT sterilon of iets dat daarop lijkt moet gebruiken, omdat dat een tegengesteld effect heeft. Bij gewone oorbellen kan het wel, maar bij piercings niet.

Infoteur: Bieraait
Gepubliceerd: 03-07-2010
Subrubriek: Diversen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!