InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Tragus piercing: pijn, het laten zetten en verzorging

Tragus piercing: pijn, het laten zetten en verzorging

Er bestaan allerlei soorten piercings. Denk bijvoorbeeld aan de tongpiercing, navel- en de oorpiercing. De oorpiercing kan je vervolgens weer onderverdelen in allerlei soorten. De helixpiercing is daarvan één van de bekendste. De tragus piercing werd bekend vanaf 2015. Deze piercing is iets gewaagder omdat het zich op een eigenaardig plekje bevindt. Voordat je er zelf aan begint is het dus handig om er het nodige van te weten.

Wat is een tragus piercing?

De buitenkant van het oor bestaat uit allerlei delen die elk hun eigen naam hebben. De tragus is het deel van je oor dat naar achter over de gehoorgang uitsteekt. Als je je oren dichtknijpt, dan is de tragus het deel dat je dichtdrukt. Een tragus piercing zegt dus al genoeg; een piercing door de tragus. Verwar de tragus niet met de antitragus. Dit is namelijk het randje kraakbeen vlak boven de oorlel.

De tragus is gemaakt van kraakbeen waardoor het een groter risico is om er een piercing in te laten zetten. De naam komt uit het Grieks: ‘tragos’, wat geit betekent. Het wordt zo genoemd door het plukje haar dat bij de ingang van het oor groeit, wat lijkt op de baard van een geit. Je kan verschillende piercings in de tragus dragen. De meest bekende zijn de barbell, captive bead ring en de labretknopjes.

Hoe wordt een tragus piercing gezet?

Bijna alle piercings worden met een naald gezet. Een heel enkele piercing kan je ook laten schieten, alhoewel dat wel minder veilig is. Op een gegeven moment is besloten dat het ook niet meer is toegestaan om piercings te laten schieten. Voor welke piercing dan ook is het aan te raden om deze te laten piercen met een naald. De tragus piercing kan je ook absoluut niet laten schieten. Dit komt doordat de tragus uit kraakbeen bestaat en de piercing er recht doorheen wordt gezet. Wanneer je de piercing zou laten schieten heb je kans op het scheuren van het kraakbeen, vervorming of ontsteking. Laat de piercing dus zetten met een (schone) naald om dit te voorkomen.

Doet een tragus piercing pijn?

De tragus is vrij dik. Bij de één is de tragus overigens groter dan bij de ander. Wel is bijna elke tragus geschikt om te laten piercen. Als je het vergelijkt met de andere plekken op je oor waar je een piercing kan laten zetten, is het wel echt een heel verschil. De tragus is van zichzelf niet een gevoelig plekje. Er lopen namelijk niet veel zenuwen door de tragus heen. De dikte speelt een belangrijke rol bij het laten zetten van de piercing. Doordat de naald door het hele stuk kraakbeen wordt gezet zal het minder prettig voelen dan bij een oorpiercing die maar door een klein stukje kraakbeen moet. Natuurlijk verschilt de pijn voor iedereen omdat iedereen een andere pijngrens heeft. Je zal het dus wel even voelen als de piercing wordt gezet, maar in hoeverre het echt pijn doet is niet op feiten te baseren. Wel doet het laten zetten van een tragus piercing over het algemeen meer pijn dan een andere oorpiercing.

De verzorging

Als je de piercing hebt laten zetten moet je met een aantal dingen rekening houden. Raak de piercing zo min mogelijk aan en zorg bij eventuele aanraking in ieder geval voor schone handen. Je zal misschien soms onbewust even aan de piercing voelen, maar probeer er rekening mee te houden dat je dit beter niet kan doen. Houd de piercing schoon door bijvoorbeeld een zoutoplossing te gebruiken om infecties te voorkomen. Laat deze 3 tot 5 minuten inweken op de wond. Alles met alcohol, peroxide, jood of hardnekkige zepen moet worden vermeden.

Het dragen van een tragus piercing

Het oor is in principe best een fijne plek om een piercing in te hebben. Je kan gewoon normaal eten, in tegenstelling tot bij bijvoorbeeld de lippiercing. Probeer in de eerste paar maanden zo min mogelijk op het oor te slapen waarin je de piercing hebt laten zetten. Na een paar weken zal de pijn van de piercing weg zijn, maar het wondje heeft ongeveer drie maanden nodig om helemaal te helen. Met normale dingen, zoals het dragen van oordopjes of het los dragen van lang haar moet je dus ook even rekening houden.

Zelf de tragus piercing verwisselen

Door de dikte van de tragus kan het ingewikkeld zijn om de piercing bij jezelf te verwisselen. Mensen zijn soms ook bang dat het sieraad de gehoorholte in schiet. Dit valt overigens in de meeste gevallen wel mee. Wel is het verstandig om rechtop te zitten als je het sieraad verwisselt. Als je de piercing een tijdje niet hebt gedragen kan het helpen om eerst de tragus met warm water een beetje vochtig te maken. De huid wordt hierdoor soepeler waardoor het makkelijker is de piercing in te doen.

De gevaren

Bij een tragus piercing kunnen infecties en ontstekingen vrij gemakkelijk voorkomen. Om dit tegen te gaan is het goed om zorgvuldig en schoon met de piercing om te gaan. Zodra je in de gaten hebt dat je een ontsteking hebt opgelopen, onderneem dan meteen actie. Als je hiermee te lang wacht kan het zo erg oplopen dat de piercing chirurgisch moet worden verwijderd. Dit is natuurlijk het ergste geval. Als je de piercing verwaarloost is de kans op ontsteking groot, houd je je gewoon aan de verzorging tips, dan zou het goed moeten komen.

Genezing

Als je het gaatje in de tragus graag dicht wil laten groeien zal je geduld moeten hebben. Het is niet alsof het gaatje van de ene op de andere dag ineens helemaal dichtgegroeid is. Houd er ook rekening mee dat een piercinggaatje nooit helemaal dichtgroeit. Het is namelijk een kokertje van littekenweefsel en dat groeit niet zomaar helemaal dicht. Voor elke piercing geldt ook: hoe langer je de piercing hebt gedragen, hoe langer het duurt voordat het gaatje is dichtgegroeid.

Een neppe tragus piercing

Bij sommige piercings is het mogelijk om eerst een neppe variant aan te schaffen. Heel handig natuurlijk, want dan kan je even kijken of je het wel echt leuk genoeg vindt staan bij jezelf voordat je een echte laat zetten. Als je eerst een neppe tragus piercing wil dragen kan je voor een ringetje kiezen die je om je oor kan klemmen. Wil je graag een knopje in plaats van een ringetje, dan kan je een plakpiercing aanschaffen. Deze blijven natuurlijk wel minder goed zitten.

Lees verder

© 2016 - 2019 Garfield, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Helix piercing: pijn, het laten zetten en verzorgingPiercings heb je in vele soorten en maten. Denk bijvoorbeeld aan de septum, lip, en oor piercing. In oor piercings kan j…
Septum piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr bestaan allerlei soorten piercings. Bekend zijn bijvoorbeeld de navelpiercing, de helix- en de tongpiercing. De septu…
Lip piercing: het laten zetten, genezing en verzorgingEr zijn allerlei soorten piercings. Soorten zoals de helix- of de navelpiercing zijn onder de meeste mensen wel bekend.…
Soorten piercingsSoorten piercingsAl sinds de oudheid worden er door mensen piercings gedragen. Het aantal personen dat tegenwoordig een piercing laat zet…
Info over helixpiercingsEen helixpiercing is een piercing in de rand van de oorschelp. Dit kan dus helemaal bovenin het oor zijn, maar ook meer…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Traguspiercing
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Tragus_piercing
  • https://de.wikipedia.org/wiki/Tragus-Piercing
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Tragus_(ear)
  • http://traguspiercinginfo.com/http://
  • www.dutchink.nl/soorten-piercings/tragus-piercing/
  • Creative commons (voor de afbeelding) //www.flickr.com/photos/shortypiercer/8342113409/in/photolist-dHavFx-x7SjUF-dqjLur-BEAbn2-Bk6LVu-AH2nFZ-Axg3sk-AxaDuM-Axa97Z-BsfWiS-BsfJp1-BEyn9X-BzMeZF-BqcEDE-AY8XGP-Bk7eLd-Bsn2YN-Bsgi4E-Ax2KSo-AHaFfF-BuSmGA-B6WmB2-BuRMb7-ACgaAE-BuDXJD-B3ti2Q-BsgHXs-BsgyBd-ARPhxi-BxgQcB-AH2gLU-B6VJDR-Bxtf7y-BqcJm9-BzM7Jt-Bxt99w-ACfr5h-Az8ftE-BwDBK8-B5vCKm-AW6foH-Ax9X34-BiDFNh-BuYuWE-BCfkyS-Bdqo6y-AH8S9Z-AH2mns-BExT12-BEqCmr
  • Credits to https://www.flickr.com/photos/shortypiercer/

Reageer op het artikel "Tragus piercing: pijn, het laten zetten en verzorging"

Infoteur: Garfield
Laatste update: 04-02-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Gezichtspiercings
Schrijf mee!