InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Oorzaak en voordelen van een mannenbuikje

Oorzaak en voordelen van een mannenbuikje

Oorzaak en voordelen van een mannenbuikje Je komt net van de middelbare school en stapt het studentenleven in. Dit is een volgende stap in het leven waarin veel jongens overgaan op feestjes, bier drinken, lekker eten etc. tot ze jaren later een buikje krijgen. Daarentegen vinden veel vrouwen zo een buikje best aantrekkelijk in plaats van een sixpack. Het is afhankelijk van de oorzaak: leeftijd, je geslacht en erfelijke factoren waar het vet in het lichaam wordt opgeslagen. Bij mannen vormt het vet zich het meeste rond de buik en borsten.

Inhoud

Oorzaak van een mannenbuikje

Hormonen en buikvet

In het lichaam worden veel processen geregeld door hormonen. Hormonen regelen ook de opslag van vet en waar het wordt opgeslagen. Ook voeding heeft effect op je hormoonbalans. Cortisol (stresshormoon) wordt zowel bij mannen als bij vrouwen in het lichaam aangemaakt. Dit gebeurt als men stress heeft, te weinig slaapt en ongezond eet.

Alcohol

Bij het nuttigen van alcohol wordt bij zowel mannen als vrouwen de testosteronproductie onderdrukt. Dit houdt in dat als men alcohol nuttigt de vetafbraak minder wordt en meer vet wordt opgeslagen. Dit vet wordt dan vaak opgeslagen in de buik en om de organen in de buik.

Fastfood

Bij fastfood kan je denken aan taarten, gefrituurd eten, snoep en koek. Deze middelen bevatten te veel transvetten en zijn dus niet goed voor de buik. De vetten worden opgeslagen op en rond de buik.

Frisdrank

Ook frisdrank heeft invloed op de hormonen. Deze hormonen worden glucocorticoïden genoemd. Een bekend hormoon hiervan is cortisol (stresshormoon). Deze stof zorgt ervoor dat er buikvet wordt gevormd wanneer er te veel van deze stof in het bloed van circuleert.

Vlees

Het eten van te veel vlees kan ook voor extra buikvet zorgen. Dit is gebleken uit onderzoek van 'the Journal of Nutrition' in het jaar 2008.

BMI

Circa 60% van alle Nederlandse mannen is te zwaar. Hun BMI is hoger dan 25. Als je boven de 90 cm buikomvang komt, dan moet je je zorgen gaan maken. Mensen boven de 45 jaar hebben dan een grotere kans op ziekten. Helaas is dit wel een hard feit waar niet alle mannen over nadenken. Gelukkig hebben mannen het voordeel dat zij over het algemeen sneller afvallen dan vrouwen. Als je je voedingspatroon een beetje in de gaten houdt, dan zul je dat mooie buikje toch nog behouden en niet te veel uitdijen.

Dadbod

Niks geen sixpack. De 'dadbod' is in opmars. Een dadbod (afkorting van 'daddy body' of op zijn Nederlands 'papalijf') is een man met een buikje en die lekker geniet van een biertje en van eten houdt. Daarnaast is het met een zacht buikje fijner knuffelen dan met een harde buik. Mannen, wees dus gerust. De manboobs, bierbuikje en borstharen zijn dus helemaal in!

Wat vinden vrouwen van mannen in bed

Uit een rondvraag van Silent Night (Britse beddenfabrikant) is gebleken dat vrouwen liever de voorkeur geven aan een man met lovehandles. Circa 68% van de vrouwen vindt dikkere mannen beter in bed. De reden hiervoor is dat dikkere mannen minder aan zichzelf denken en meer aan de vrouw. Circa 56% van de vrouwen zegt dat dikke mannen vaak beter weten wat ze fijn vinden in bed. En circa 24% van de vrouwen vindt dat hun partners minder aan zichzelf denken. Er hebben ongeveer 1000 mensen meegedaan aan dit onderzoek.

Redenen waarom vrouwen dikkere mannen aantrekkelijk vinden

  • Persoonlijkheid is goed, dikte maakt niet uit
  • Meer om van te houden
  • Lekkere knuffelbeer
  • Hij houdt van lekker eten
  • Hij is zelfverzekerd
  • Dikkere mannen zijn niet zo macho en volgens sommige vrouwen liever
  • Hij is goed in bed
  • Vrouwen vinden een maatje meer aantrekkelijker
  • Vrouwen hoeven zichzelf minder onzeker te voelen
Gerelateerde artikelen
Afvallen: waarom je buikvet blijft zittenAfvallen: waarom je buikvet blijft zittenVeel mensen doen keer op keer pogingen om gewicht te verliezen, maar slagen er niet in om blijvend van de overtollige ki…
Teveel buikvet gevaarlijkTeveel buikvet gevaarlijkWaar ‘te’ voor staat is nooit goed, hebben we allemaal ergens op school geleerd. Toch is de ene ‘te’ niet de andere. Heb…
Oorzaken buikvet: meer factoren dan overgewicht alleen!Oorzaken buikvet: meer factoren dan overgewicht alleen!Veel buikvet brengen we vaak in verband met zwaarlijvigheid. Toch zijn er ook mensen die maar ietsje te zwaar zijn en to…
Het buikje: soorten en een strakke buik creërenHet buikje: soorten en een strakke buik creërenHet schoonheidsideaal is een strakke, platte buik. Toch hebben veel mensen een dikke buik, bijvoorbeeld een bierbuik. We…
Zin en onzin over buikvetZin en onzin over buikvetHet wordt wel eens gezegd dat buikvet gevaarlijk kan zijn en als we inzoomen op overgewicht in zijn algemeenheid en buik…
Bronnen en referenties
  • http://gezonder-afvallen.nl/afval-tips/van-dikke-naar-strakke-buik-verlies-buikvet
  • http://www.vrouwblog.nl/redenen-waarom-vrouwen-op-dikke-mannen-vallen/1028/
  • http://www.nu.nl/overig/2110585/dikke-mensen-beter-in-bed.html
  • http://www.powned.tv/nieuws/media/2015/05/uw_buikje_is_hip_en_happening.html

Reageer op het artikel "Oorzaak en voordelen van een mannenbuikje"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 24-04-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!