InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Last van roos?

Beauty: Last van roos?

Beauty: Last van roos? Veel mensen hebben last van roos, maar niet iedereen in die mate dat het echt opvalt. Dat neemt niet weg dat zon 50% van de mensen in West Europa in meer of mindere zin, last hebben van roos. We vinden het vies en onverzorgd en toch pakken we het lang niet altijd radicaal aan, terwijl dit wel kan.

Wat is roos?

Tot zon 25 jaar geleden wisten we het niet, maar toen kwam de schimmel in beeld die het lijkt te veroorzaken, t.w. Malassezia. Vooral op vettige plekjes op de hoofdhuid kan bij iedereen deze schimmel voorkomen. Hij voedt zich met de talg van de huid en produceert daarna een zuur. Wat de talgkliertjes vervolgens weer aanzet om meer talg te gaan produceren. Wat dan weer roos wordt. Om van de roos af te komen, moet je dus eerst van de schimmel af zien te komen.

Verminderde weestand of stress kan roos veroorzaken. Seborroisch eczeem zoals het officieel heet - kan, als je hier gevoelig voor bent en een verminderde weerstand hebt, de kop opsteken. Stress is veelal de boosdoener. Deze vorm kan dus op de hoofdhuid ontstaan en dan noemen we het roos. Maar deze vorm kan ook bij de neusplooien, tussen de wenkbrauwen en langs de haargrens ontstaan. Een enkele keer kan het ook op het bovenlichaam (bij de borst of ter hoogte van de schouderbladen) ontstaan. Ook hier speelt een vette huid een rol in de vorming van roos. Je kunt deze gist met een goede anti roos shampoo tegengaan.

Een gezonde hoofdhuid

De roos krijgt te kans door een overactieve hoofdhuid. De cellen vernieuwen zich sneller dan gebruikelijk en de extra talg wordt zo aangemaakt. Bij een gezonde hoofdhuid moet je uitgaan van een celvernieuwing van ca. 21 dagen. Als je hoofdhuid overactief is kan dit proces naar 7 tot 10 dagen gaan. Zo stapelen de huidcellen zich op en ontstaan dus de vlokjes.

Wat te doen om er vanaf te komen?

Zoals gezegd kan de schimmel bestreden worden en de gist kan onder controle gehouden worden door een goede antiroos shampoo (met zinkpyrithion of seleensultide) . Was het haar altijd 2 keer achter elkaar en laat de shampoo enkele minuten intrekken alvorens het uit te spoelen. Wissel naar enkele weken ook deze shampoo weer eens af met een algemeen voedende shampoo. Anti roos shampoo heeft te neiging snel te wennen.

Er zijn overigens vernieuwende shampoos op de markt die naast de bekende ingrediënten ook een verzachtende werking hebben op de hoofdhuid. De hoofdhuid wordt als het ware gekalmeerd en de oorspronkelijke glans komt weer terug op het haar (o.a. LOreal, Head en Shoulders en Nivea hebben dit soort shampoos in het assortiment).

Maar er is meer wat je kunt doen:
  • Voorkom een te hete föhn op je hoofd.
  • Probeer stressvolle situaties te voorkomen.
  • Probeer je eten niet te zout, te pittig of te zoet te maken.
  • Probeer het verven van het haar tot een minimum te beperken.
  • Krab niet op de hoofdhuid.
  • Voorkom te veel alcohol.

Wat klopt er wel en wat niet?

  • Het weer heeft absoluut invloed op roos. Zonlicht is goed voor de schimmel.
  • Roos is niet besmettelijk.
  • Een hoofdbedekking kan roos inderdaad erger maken. De vastgehouden transpiratie is heerlijk voor de schimmel.
  • Mannen hebben inderdaad vaker last van roos. Men gaat er vanuit dat het met de hormoonhuishouding te maken heeft.
  • Overmatig kammen kan de hoofdhuid weer stimuleren en kam het haar dus niet meer als nodig of voorkom dat je de hoofdhuid raakt.

Tot slot

Roos is, mits op de juiste wijze aangepakt, dus prima te bestrijden. Wel even wat werk, maar roos is erg ontsierend en voor de meeste mensen wel de moeite waard om er vanaf te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips tegen roosNiets is zo vervelend als je haar netjes kammen en toch nog witte schilfertjes op je hoofd zien zitten. Veel mensen hebb…
Roos op 't hoofdRoos op 't hoofdVeel mensen hebben roos. Hier kunnen ze niks aan doen. Er zijn speciale hulpmiddelen om roos tegen te gaan en te voorkom…
Hoofdroos: behandeling (anti-roosshampoo) en symptomenHoofdroos: behandeling (anti-roosshampoo) en symptomenHoofdroos is een courante aandoening; heel veel mensen hebben in meer of mindere mate last van hoofdroos. Hoofdroos is e…
Schilfertjes / roos voorkomen, verminderen en verwijderenLast van schilfertjes of roos? Met onze remedies en tips kan je schilfertjes zonder problemen voorkomen, verminderen en…
Tips voor de verzorging van uw haarBeste verzorging voor uw haar. Welke shampoo, crème of masker te gebruiken bij welk haar. Hier enkele tips voor de keuze…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Last van roos?"

Reacties

Jen, 06-07-2014 15:42 #2
Bedoel je dat zonlicht goed is TEGEN de schimmel? Of VOOR de schimmel zoals hierboven staat. Ik lees namelijk altijd dat bij zomers weer het eczeem verminderd, wat zou betekenen dat zonlicht de schimmel tegenwerkt, en niet goed is VOOR de schimmel zoals hier staat. Zoals het hier staat suggereert namelijk dat de schimmel baat heeft van de zon. Reactie infoteur, 06-07-2014
Goed om de schimmel weg te krijgen.

Vrijlance, 28-03-2011 15:13 #1
Mag ik even opmerken uit eigen ervaring dat er ook mensen zijn die denken dat ze roos hebben maar eigenlijk met een allergie kampen voor sommige bestanddelen die in shampoo zitten?! Ik kwam er pas achter toen ik naar een nieuwe kapper ging die glashard zei : jij hebt geen roos. Na her proberen van zowat alle merken en soorten shampoo (gewoon en anti-roos) is het me eindelijk gelukt een shampoo te vinden (anit-roos notabene) die geen reactie geeft. Ikke blij. :)

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-12-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Lichaamshaar
Reacties: 2
Schrijf mee!