InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Verzorging lippen, een rode mond

Beauty: Verzorging lippen, een rode mond

Beauty: Verzorging lippen, een rode mond De verzorging van de lippen wordt door menigeen afgedaan als onzinnig, dit terwijl de lippen uiterst gevoelde huid betreft. Kunnen de lippen in de warme maanden nog verbranden, in de winter ligt uitdroging op de loer.

Algemene verzorging

Als je toch goed voor jezelf zorgt, vergeet dan de lippen niet. De huid is delicaat en de vorst kan een verwoestende werking hebben, als je niet doet uiteraard. Gelukkig is er op eenvoudige wijze wat aan te doen en dat begint al met een goed vette lippenbalsem op zak te hebben en regelmatig de lippen in te smeren. Geldt natuurlijk ook voor mannen, hoewel deze dit nog steeds als vrouwelijk zien. En vergeet het randje om de lippen (waar de lip overgaat in de normale huid) niet mee te nemen.

Scrubben

Maar een goede verzorging gaat natuurlijk wel iets verder en dan is scrubben een belangrijk begin. Neem een scrub voor het gezicht en wrijf voorzichtig over de lippen om losse velletjes weg te halen. Spoel het – zoals bij het scrubben van het gezicht – goed af en dep de lippen droog. Een goede vette crème, zonder toevoeging van water, op de lippen doen en daarna even niets. Laat het er goed intrekken.

Herhaal dit proces iedere week en neem het mee met de normale scrubbeurt van het gezicht.

Gekleurde lippen

Je lippen verzorgen is altijd belangrijk, maar zeker als je je lippen stift is het goed om de lippen velletjesvrij te hebben. Lippenstift kleeft aan datgene waar je het op smeert en dat wil dus zeggen dat als er velletjes zitten, de lippenstift over de velletjes gaat en enig moment lijkt te bladderen van je lippen. Dit ziet er erg vreemd en een beetje viezig uit.

Maar een harde kleur ontsiert ook als je last van kloofjes hebt, dus is een goede verzorging ook bij het dragen van lippenstift belangrijk.

Rode lippen

Als je je lippen stift is het belangrijk dit goed te doen. Enerzijds om het mooiste effect voor het totaalplatje en anderzijds om de lippen met het rood een mooie (bijgewerkte) vorm te geven.

Wel moet je opletten bij rode lippenstift, omdat het ook snel ‘te veel’ kan vormen voor je gezicht en dan is het effect weg. Maar rood is prima voor:
  • Ga uit van het gegeven dat het echt harde ‘knal’ rood iedere vrouw staat.
  • Als je rode lippenstift draagt, zorg dan dat je de rest van je make-up rustig houdt.
  • Voor veel vrouwen is grijs oud en saai, maar bij grijs haar staat hardrode lippenstift schitterend.
  • Als je de vorm voor de lippen goed vast wil leggen, gebruik dan een lippenpotlood in dezelfde kleur als de lippenstift (zeker niet donderker).
  • Beperk de rode lippenstift bij het opdoen rond de mondhoeken. Beter nog om iets eerder te stoppen met de kleur.
  • Voor kleurbehoud altijd goed afhappen en bij langdurige houdbaarheid een ‘laklaag’ over het rood leggen.
  • Tot met rode lippen de skipistes af? Doe er dan een glans met een UV-filter overheen.
  • Voor een extra feestelijk effect kun je wat blanco glitterlippenstift over het rood doen. Beperk dit dan tot het middenstukje van de lippen boven en onder.

De een laat het rood nog meer schitteren met een glans er overheen en de ander houdt het wat rustiger met alleen de glans van de lippenstift zelf. De glans geeft een feestelijke gezicht en leent zich meer voor de avond en feestelijke gelegenheden.

Verwijderen

De lippenstift kan hoe dan ook in de groefjes van je lippen gaan zitten, zorg dus dat je lippenstift met een make-up verwijderaar voor je gezicht eraf haalt. Maar wek product je ook gebruikt, zorg dat het een mild middel is. De lippen zijn snel genoeg beschadigd. Smeer de lippen daarna weer goed in met een vettige lippencrème, -balm of –boter en voorkom bij droge lippen dat je deze met de tong vochtig moet maken. Dit werkt even, maar het is water en uiteindelijk dus slechter.
Een klein beetje verzorging is du als voldoende om de lippen mooi te houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Beauty: Een mooie mondBeauty: Een mooie mond“Een mooie mond” is wat de spreker er persoonlijk van vindt. De een vindt smalle lippen mooier, de ander ziet ze liever…
Last van gebarsten lippen?Last van gebarsten lippen?Veel mensen hebben wel eens last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter.…
Make-up tips: je lippen maquillerenHoe ga je best te werk bij het aanbrengen van lippenstift? En welke soorten lippenstift zijn er zoal te vinden?
Beauty: de lippen verzorgenBeauty: de lippen verzorgenIn de winter willen we de lippen nog wel wat extra aandacht geven, maar als eenmaal het zonnetje tevoorschijn gekomen is…

Reageer op het artikel "Beauty: Verzorging lippen, een rode mond"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-12-2010
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!