InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Beauty: Een mooie mond

Beauty: Een mooie mond

Beauty: Een mooie mond “Een mooie mond” is wat de spreker er persoonlijk van vindt. De een vindt smalle lippen mooier, de ander ziet ze liever als Jolie ze heeft en weer iemand anders vindt alles mooi. Toch is het zo dat norm de volle mond is, want dat staat voor jeugdigheid en gezondheid.

Norm

Jammer voor degene die van nature smalle lippen heeft, want dan zou je ze – hoe gezond en jeugdig dan ook - kunstmatig op moeten laten vullen om aan de norm te voldoen. Onzin natuurlijk, maar zoals maatje 34/36 als ideaal voor de modemakers wordt gezien, zijn de volle lippen “de norm” voor een mooie mond.

Nou zit de mens zo in elkaar dat deze nogal eens aan de norm wil voldoen, opgaan in de massa. Nu zijn er genoeg trucs te bedenken om de lippen volle te laten lijken. Maar wat je ook doet of niet, het belangrijkste is de verzorging van je mond en dat gaat verder dan een fraaie lippenstift.

Verzorging

Velletjes, deukjes en scheurtjes zijn niet fraai … en vaak pijnlijk. Een begin is dus om de lippen soepel te houden. Met de juiste producten kan je dit realiseren en niet bang zijn dat met balsem voor de lippen een afhankelijkheid ontstaat. Want verslaafd zijn aan lippenbalsem kan niet. Je kunt hooguit verslaafd raken het prettige gevoel van zachte lippen en dus blijven smeren. En daar is op zich ook niets mis mee.

Lippenbalsem / -gloss

Lippenbalsem heeft meestal naast natuurlijke wax ook petroleum jelly en etherische oliën verwerkt in de massa. Dit laatste is wat de vettige laag vormt die vocht. Wil je een complete lippenbalsem, denk dan aan de lippenbalsem met een zonnefactor. Zowel de zomervakantie als de wintervakantie is dit een prima product om stevig mee te smeren.

De gloss geeft ook een vettig en zacht gevoel aan de lippen, maar veel merken die gloss in het assortiment hebben, hebben deze alleen voor een mooie glans op de lippen. Dit terwijl er ook verzorgende lipgloss producten zijn. De hoeveelheid glans die je zoekt staat los van de verzorging, maar let wel op de ingrediënten van de gloss of er verzorgende stoffen aan is toegevoegd.

Lippenstift

Niet alle lippenstiften hebben ook een goede verzorging in zich. Hoewel de meeste het wel pretenderen, is het helaas een kwestie van uitproberen. De betere drogisterij/parfumerie kent de producten en kan hier een adviserende rol in spelen. De blijvende lippenstift (je brengt de gewenste kleur op en er gaat een soort sealing in de vorm van glans overheen) heeft over het algemeen wel een verzorgende factor, want het zijn meestal heftige producten voor de lippen.

Scrubben

Scrubben stimuleert celvernieuwing, zowel een scrub voor de billen, benen en dus ook de lippen. Neem een scrbu voor het gezicht, deze is over het algemeen wat milder. De velletjes zijn verleden tijd en de lippen worden heerlijk zacht. Sephora heeft er overigens een die speciaal voor de lippen is. Een schone tandenborsten kan overigens hetzelfde resultaat hebben. In kleine bewegingen zacht met de borstel over de lippen wrijven. Na een scrubbeurt altijd afsluiten met een verzachtende lippenbalsem.

Tong en tanden

Een mooie mond is meer dan mooie lippen. Als je lacht is het wel zo prettig om tegen schone, goed verzorgde tanden te kijken. Niet gezegd dat iedereen een perfect gebit moet hebben, maar verzorging is wel een must. 3x per dag poetsen (masseer het tandvlees mee), flossen of met tandenstokers werken en voor een frisse mond kan een mondwater of even kauwen op een muntblaadje helpen.

Vieze geuren uit de mond komen ook vaak van de tong en 1x per dag even de tongrasp er overheen halen is geen overbodige luxe. Een minuut werk en je voorkomt dat bacteriën de kans krijgen op je tong. Als je desondanks een vieze geur uit je mond houdt, is het goed de tandarts te raadplegen. Mogelijk dan deze of de mondhygiëniste iets voor je betekenen.

Verfraaien

Lippen

De verzorging is het belangrijkste en met een goede verzorging kom je een heel eind. Maar wat noodgrepen kunnen je lippen wat verfraaien en je tanden mooier laten lijken. Lippengloss en een lippenstift met een zachter glans/glitter kan je lippen voller doen lijken. Breng het product zorgvuldig op, en blijf binnen de lijnen van je lippen, hap het af met een tissue en breng de kleur nogmaals op.

Als je moeite hebt met binnen de lijnen te blijven neem dan een lippenpotlood in dezelfde kleur als de stift en kleur op de rand van je lippen het lijntje. Niet echt smokkelen, maar het mag wel aan de buitenkant van je liprand (dit vergroot optisch). Kleur je lippen met dezelfde kleur in en maak het ritueel af. Werk absoluut niet met een donkerder kleur lippenpotlood dan de kleur van de invulling.

Tanden

Bleken is hot, menigeen bleekt de tanden zelf met een kit van de drogisterij of laat het de tandarts doen. Dat laatste heeft de voorkeur, want als het fout gaat … tanden groeien niet meer aan. Het is hoe dan ook niet afdoende en de oorspronkelijke kleur komt terug in het tempo dat jij je tanden weet te pijnigen. Denk aan rode wijn of roken. Over het algemeen kan je met gebleekte tanden wel enkele jaren vooruit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe breng je lippenstift aan?Misschien herken je het wel: de la vol met lippenstift die nooit gebruikt wordt. Vaak omdat de kleur toch niet zo mooi u…
Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?Make-up en lippenstift: hoe kies je de geschikte lipstick?Bij het aanbrengen van make-up is het niet altijd makkelijk om de juiste lippenstift te kiezen. Als je een verkeerde keu…
Wat kun je doen tegen rimpeltjes rond de mond?Wat kun je doen tegen rimpeltjes rond de mond?Iedere vrouw zal het op een dag merken wanneer ze in de spiegel kijkt: kleine rimpeltjes rond de mond. Bij de een versch…
10 tips voor shocking lips10 tips voor shocking lipsVoor welke make-up je ook gaat. Je lippen en ogen zijn een van de belangrijkste elementen in je gezicht! Daarom hier de…
Beauty: verfraaien van de mondBeauty: verfraaien van de mondWe kunnen er niet omheen, de mond is nu eenmaal een blikvanger en dat wil zeggen dat een man of vrouw met een mooie mond…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beauty: Een mooie mond"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 01-10-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Uiterlijke verzorging
Schrijf mee!