InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van gebarsten lippen?

Last van gebarsten lippen?

Last van gebarsten lippen? Veel mensen hebben wel eens last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter. Je kunt ook gesprongen lippen krijgen wanneer je ziek wordt of verkouden bent. Er zijn verschillende manieren en tips die je kunt gebruiken om dit te genezen.

Lippenbalsem

Dit is een van de beste middelen tegen gesprongen, of gebarsten lippen. Lippenbalsem is tegenwoordig bijna overal te verkrijgen. Je kunt dit het best bij de drogist of apotheker halen. Als je lippenbalsem aanbrengt op je lippen, vermindert het de pijn en geneest het je lippen sneller. Smeer het regelmatig over je lippen, vooral als je buiten bent.

Lippenstift als alternatief

Vrouwen kunnen ook lippenstift gebruiken als alternatief voor lippenbalsem. Hoewel lippenstift niet zo sterk werkt als lippenbalsem, verzacht het de lippen ook. Hoe dikker de lippenstift, hoe beter het je lippen beschermt. De kleur maakt hierbij niet uit.

Zorg dat je voeding in orde is

Ook je voeding speelt hier een grote rol bij. Als je niet gezond eet, zul je sneller gebarsten lippen krijgen. Dit komt vooral door het tekort aan vitamines. Vooral vitamine B speelt hierbij een rol. Zorg er ook voor dat je genoeg drinkt. Vooral tijdens de winter drinken mensen vaak te weinig omdat het dan niet zo warm is. Het is aangeraden om zeker meer dan 2 liter per dag te drinken

Lik zeker niet aan je lippen!

Veel mensen hebben de neiging om aan hun lippen te likken omdat deze heel droog aanvoelen. Als je eraan likt, worden je lippen voor een kleine poos vochtig, maar na een tijd verdampt het water, en voelen je lippen daarna nog droger aan dan ervoor. Dit komt omdat er ook zout in je speeksel zit. Dit is niet goed voor het genezingsproces van je lippen.

Welke zalven kun je nog gebruiken?

Wanneer je zoekt naar een natuurlijk product om je lippen te verzorgen, kijk dan even op de verpakking of er bijenwas of fenol in zit. Deze producten zijn heel beschermend voor je lippen. Vooral bijenwas, omdat dit een natuurlijke vetlaag op de lippen achterlaat, dat werkt als een beschermlaag.

Een ander middel dat je kunt gebruiken om je lippen te verzorgen is aloë vera. Dit is ook een natuurlijk product dat de meeste mensen wel kennen. Aloë vera zit in veel verzorgende balsems en shampoos. Dit middeltje verzacht de pijn, en bevordert de genezing van de lippen.
Gerelateerde artikelen
Droge of gebarsten lippenGebarsten of droge lippen zijn heel vervelend. Met name nu het weer wat kouder wordt krijgen veel mensen er last van. Ho…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Make-up tips: je lippen maquillerenHoe ga je best te werk bij het aanbrengen van lippenstift? En welke soorten lippenstift zijn er zoal te vinden?
Perfecte ValentijnsdaglippenPerfecte ValentijnsdaglippenDe dag van de liefde is in zicht en dat betekent dat de lippen klaar gestoomd moeten worden voor een eventuele kus. Maar…
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Last van gebarsten lippen?"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!