InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Krentenbaard baby, kind, volwassenen: symptomen, behandeling

Krentenbaard baby, kind, volwassenen: symptomen, behandeling

Krentenbaard baby, kind, volwassenen: symptomen, behandeling Krentenbaard is een bacteriële huidinfectie, die gepaard gaat met rode vlekken of bultjes. Deze veranderen in blaasjes met gelig vocht, waar een korstje op komt. De blaasjes en korstjes kunnen zich snel uitbreiden en de huid kan pijn doen en jeuken. Soms zijn er bij krentenbaard in het gezicht zwellingen in de hals voelbaar; dit zijn lymfeklieren die opzwellen als reactie op de infectie. Krentenbaard is besmettelijk totdat de wondjes zijn ingedroogd of genezen. Probeer vanwege de besmettelijkheid (nauw) contact met iemand die krentenbaard heeft te vermijden. Krentenbaard wordt behandeld met een antibioticum.

Krentenbaard baby, kind en volwassenen

Typische plek van krentenbaard is rond de mond / Bron: CNX OpenStax, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)Typische plek van krentenbaard is rond de mond / Bron: CNX OpenStax, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)

Wat is een krentenbaard?

De medische benaming van krentenbaard is impetigo. Krentenbaard is een bacteriële huidinfectie. Dit gaat gepaard met rode vlekken of bultjes. Deze veranderen later in blaasjes die zijn gevuld met een gelig vocht. Wanneer deze opengaan, ontstaan er vochtige plekjes waar een geelbruine korst op komt. Deze plekken kunnen zich snel uitbreiden en de huid kan jeuken en pijn doen. Deze zweren kunnen overal op het lichaam voorkomen, maar meestal verschijnen ze rond de mond en neus. Als reactie op de infectie kunnen de lymfeklieren in de hals opzwellen.

Bacteriële huidinfectie

Krentenbaard is één van de meest voorkomende infecties van de huid bij kinderen. Het kan voorkomen bij volwassenen, maar het wordt vaker bij jonge kinderen gezien. Dit komt omdat baby's en jonge kinderen nog geen volledig afweersysteem hebben ontwikkeld, waardoor ze vatbaar zijn voor besmetting.

Krentenbaard is besmettelijk

Impetigo is besmettelijk en kan worden verspreid naar anderen door middel van nauw contact en rechtstreekse aanraking of door het delen van handdoeken, lakens, kleding, speelgoed, of andere voorwerpen. Door te krabben kunnen de zweren verspreid worden naar andere delen van het lichaam.

Het vocht uit de blaasjes is zeer besmettelijk. Zolang de blaasjes vocht afscheiden blijft de patiënt besmettelijk voor anderen. Als de wondjes zijn ingedroogd of genezen, is het besmettingsgevaar geweken. De incubatieperiode is ongeveer 1 tot 3 dagen.

Wat zijn de oorzaken?

Krentenbaard wordt veroorzaakt door één van de volgende twee soorten bacteriën:
  • Streptococcus pyogenes; of
  • Staphylococcus aureus.

In 80% van de gevallen betreft het een besmetting met Staphylococcus aureus en in 10% van de gevallen is de boosdoener Streptococcus pyogenes. De overige 10% wordt veroorzaakt door een combinatie van beide bacteriën.

Porte d'entrée

Vaak dringen deze bacteriën het lichaam binnen wanneer de huid is geïrriteerd of beschadigd vanwege andere huidproblemen of aandoeningen, zoals eczeem, krabwondjes, schaafwondjes, insectenbeten, waterpokken, brandwonden of snijwonden. Kinderen kunnen ook na een keelinfectie, een verkoudheid of bronchitis krentenbaard krijgen.

Krentenbaard op elleboog / Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Krentenbaard op elleboog / Bron: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat zijn de klachten en symptomen krentenbaard?

De huid wordt eerst rood en er ontstaan vervolgens groepjes blaasjes (blaren) met gelig vocht, die later opengaan. Wanneer de blaasjes indrogen ontstaan er gelige korsten die jeuken. De plekjes kunnen zo klein zijn als een puistje of groter dan een muntstuk.

Voorkeursplekken

Het vocht uit de blaasjes is zeer besmettelijk, waardoor ze zich snel kunnen uitbreiden. Krentenbaard wordt vooral op de huid rond de neus en mond aangetroffen, maar ook op de rest van het gezicht, armen en benen. Soms zijn bij krentenbaard in het gezicht de lymfeklieren in de hals opgezwollen. Krentenbaard is besmettelijk totdat de wondjes zijn ingedroogd of genezen.

Hoe wordt de diagnose krentenbaard gesteld?

De huisarts zal meestal de diagnose krentenbaard stellen aan de hand van de symptomen. Soms zal de arts voorzichtig wat vocht afnemen, wat daarna op kweek wordt gezet in een laboratorium om onderzocht te worden op de aanwezigheid van bacteriën.

Differentiële diagnose

Enkele huidaandoeningen lijken sterk op krentenbaard en worden daarom bestempeld als de differentiële diagnose:

Hoe wordt krentenbaard behandeld?

Krentenbaard wordt behandeld met antibiotica. Voor gevallen van milde impetigo, zal een arts een antibioticazalf of crème voorschrijven. Voor meer ernstige gevallen, kan de arts ook orale antibiotica voorschrijven. Binnen één tot drie weken is krentenbaard gewoonlijk volledig genezen.

Hoe kan impetigo worden voorkómen?

Probeer (nauw) contact met iemand die krentenbaard heeft te vermijden. Door het in acht nemen van hygiënische maatregelen kan verergering en uitbreiding van de verschijnselen tegengegaan wordee en kan besmetting van anderen voorkomen worden. Deel geen handdoeken, kussens, lakens, kleding, speelgoed of andere voorwerpen met een besmet persoon. Indien mogelijk, was dan het gedeelde voorwerp in heet water voordat u ze weer gebruikt. Voorkom dat een besmet kind de wondjes aanraakt of eraan krabt. Zorg dat de nagels van het kind met krentenbaard schoon en kort zijn. Was zijn handen regelmatig met zeep. Was het kind eenmaal daags met ontsmettende zeep en verwijder daarbij korstjes en vocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen KrentenbaardStel; een kindje heeft erge uitslag op het gezicht, voornamelijk rond neus en mond. Het is begonnen met vele blaasjes di…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Krentenbaard bij kinderenKrentenbaard is een lastige aandoening. Hoe kun je krentenbaard herkennen, en wat kun je er aan doen? In dit artikel lee…
Krentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard valt onder Impetigo, een huidinfectie. Het komt het meest voor bij kinderen. Volwassenen en zwangere vrouwe…
Wat te doen bij krentenbaardBlaasjes op het gezicht, vaak rond de mond, de ogen en de neus. Meestal komen ze voor bij kinderen, maar het kan ook voo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pp96, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Dr. Jannes J.E. van Everdingen (hoofdredactie): Het medisch handboek; Kosmos-Z&K Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, vijfde volledig herziene druk, 2006.
  • http://nl.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: CNX OpenStax, Wikimedia Commons (CC BY-4.0)
  • Afbeelding bron 2: Evanherk, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Krentenbaard baby, kind, volwassenen: symptomen, behandeling"

Reactie

Ulrike, 25-06-2014 16:16 #1
Bij mijn kleinzoon van 14 maanden werd de diagnose 'krentenbaard' gesteld. na een succesvolle orale AB kuur is er nu sprake van herbesmetting (vermoedelijk door zijn besmette ouders). op aanraden van onze huisarts nu behandeling met AB zalf. het gezin is op dit moment op vakantie in Frankrijk. vraag: mag het kind - tijdens de behandeling - in een openbaar peuterbad (h2o met chloor)? of in natuurwater, meer, rivier? Reactie infoteur, 25-06-2014
GGD Fryslân komt met de volgende adviezen m.b.t. zwemmen en baden als een kind krentenbaard heeft:
- Ieder kind moet na het baden zijn eigen handdoek gebruiken, de handdoek dagelijks verschonen.
- Zwemmen in gechloreerd water belemmert de wondgenezing (verweking van de huid), maar is wat betreft besmettelijkheid voor anderen geen bezwaar.
- Zwemmen in ongechloreerd water vermijden: dat kan wel besmettelijk zijn voor anderen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-09-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!