InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wat te doen bij krentenbaard

Wat te doen bij krentenbaard

Blaasjes op het gezicht, vaak rond de mond, de ogen en de neus. Meestal komen ze voor bij kinderen, maar het kan ook voorkomen bij volwassenen. Hier hebben we het over krentenbaard. Heeft niets met krenten te maken, maar is wel verschrikkelijk lastig én besmettelijk.

Infectie

Krentenbaard wordt overgebracht middels een infectie, gecreëerd door aanwezige bacterieën. Een geïnfecteerd kind hoeft een ander kind of een volwassene, zij het in mindere mate maar te krabben om de infectie over te brengen. Op momenten dat de weestand minder is slaat de krentenbaard toe. Blaasjes en vlekken verschijnen overal en veroorzaken een verschrikkelijke jeuk. Daardoor worden de plekjes meestal onbewust opengekrabd en juist dat maakt de hele situatie alleen maar erger.

Honing

De pukkels en korsten die bij krentenbaard ontstaan zien er niet bepaald smakelijk uit. Daar komt de benaming krentenbaard vandaan. Meestal zijn de wonden tijdelijk open en groeien ze pas later dicht, middels een honingkleurige korst. Op het moment dat de wonden open zijn, kan er vocht uit naar buiten sijpelen. Dit is erg hinderlijk en verplaatst zich - zeker als kinderen eraan zitten - op steeds meer plekken. Hoewel krentenbaard voornamelijk op het gezicht voorkomt, wil het zich nog wel eens verspreiden naar andere delen van het lichaam. Zo komt het bij baby's ook wel eens voor op de billen, maar wordt daar een andere benaming aangegeven.

Besmettelijk

Omdat het vocht uit de blaasjes die ontstaan bij krentenbaard verschrikkelijk besmettelijk is, is het raadzaam om een kind met deze symptomen buiten de school te houden, totdat de krentenbaard verdwenen is. Het is vaak ook zo dat wanneer een leerkracht krentenbaard signaleert, deze contact opneemt met de ouders en hen vraagt het kind thuis te houden. Met andere woorden; een kind met krentenbaard is niet welkom. Ook niet in peuterspeelzalen, wegens het hoge verspreidingsrisico. De GGD houdt dit ook nauwlettend in de gaten. Wanneer zich meerdere gevallen tegelijk voordoen, zullen kinderen op een lijst komen te staan.
Het duurt doorgaans een tot twee weken voor de uitslag verdwenen is. Let wel, de krentenbaard kan uit het zicht zijn, dat betekent nog niet altijd dat het helemaal verdwenen is.

Antibiotica

Het enige wat helpt bij krentenbaard is afwachten. De wondjes zullen niet verdwijnen door zalfjes of pillen. Deze kunnen het proces echter wel versnellen. Antibiotica is goed om de bacteriën die de krentenbaard ontwikkelen, te bestrijden, waardoor de ziekte een halt wordt toegeroepen. Meestal weet een huisarts hier wel raad mee.
© 2009 - 2019 Paulsmiezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen bij krentenbaard"

Reacties

Fien, 06-09-2013 19:29 #2
Tegenwoordig mogen kinderen met krentenbaard wel naar school, kinderdagverblijven etc van de ggd. Dit, omdat het geen zin heeft om kinderen thuis te houden, er is ook nog een incubatietijd. Zie hiervoor de website van de ggd.

Heidstra, 09-05-2010 10:52 #1
Krentenbaard is, net als veel huidaandoeningen en infecties erg vervelend en vaak besmettelijk zoals beschreven. Behandelingen zoals met antibiotikum zijn niet zonder bijwerkingen maar gelukkig is sinds kort een middel op de markt tegen bacterien en zonder bijwerkingen! Het heet ActiMaris en is sinds kort in Nederland verkrijgbaar. Het is een medisch gecertificeerd product en is nagenoeg 100% effectief tegen alle bacterien, virussen en schimmels! Het bestaat uit geioniseerd zeewater met geactiveerde zuurstof en is dus voledig natuurlijk en onschadelijk.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 30-04-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!