InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hete thee is oorzaak nr. 1 van brandwonden bij kinderen

Hete thee is oorzaak nr. 1 van brandwonden bij kinderen

Hete thee is oorzaak nr. 1 van brandwonden bij kinderen Brandwonden bij kinderen komen meestal door hete vloeistof. Jaarlijks zijn veel peuters het slachtoffer van ernstige brandwonden veroorzaakt door hete thee. Vaak zijn het brandwonden aan borst en hals. Koelen van de wond met lauw water staat op de eerste plaats: "eerst water, de rest komt later". Maar snel uittrekken van de hete luier, kleding etc is net zo urgent. Smeer niets op de wond. Waarschuw een arts bij een open wond, blaren, en bij chemisch of elektrisch letsel.

Brandwonden bij kleine kinderen

Kleine kinderen kunnen makkelijk slachtoffer worden van brandwonden omdat zij in de meeste gevallen de gevaren niet kunnen inschatten. Open vuur zal ongetwijfeld nog wel ontzag inboezemen bij een kleintje, maar echte vlammen zijn wel zo’n beetje het enige gevaar dat kinderen kunnen aanvoelen. Alle andere verbrandingsgevaren zijn niet zichtbaar voor een kind en vormen derhalve een risico waar een begeleidende volwassene alert op dient te zijn.

Heet water

Een groot aantal van de verbrandingsgevallen bij kleine kinderen heeft te maken met heet water. Als het om warm of heet water gaat zijn ouders overigens ook nog wel beducht voor de risico’s. Niemand zal een klein kind alleen in de badkamer laten. En iedereen zal een pan met heet water zoveel mogelijk achter op het fornuis laten koken.

Hete thee

Maar als het om hete thee gaat zijn we meestal minder alert. Kennelijk gaat er iets onschuldigs uit van een kopje thee waardoor we de risico’s veel te laag inschatten. Of we denken ten onrechte, omdat het water niet meer kookt, dat het wel niet meer zo heet zal zijn. Maar dat is een ernstige misrekening. Warme thee op de huid doet gewoon heel erg zeer, zowel bij een volwassene als bij een kind. Bij een klein kind kan thee zelfs tot ernstige brandwonden leiden.

Uit onderzoek blijkt dat warme thee de gezondheid van kinderen ernstig kan schaden. Onzorgvuldig gebruik van thee kan leiden tot roodheid van de huid, blaren en zelfs ernstige brandwonden. Vooral in de leeftijd van 0 tot 4 kunnen de gevolgen rampzalig zijn. De Nederlandse Brandwonden Stichting vindt het aantal brandwonden slachtoffertjes dat in directe relatie met hete thee staat alarmerend en is daarom een campagne gestart om de volwassene attent te maken op de gevaren die aan thee verbonden zijn.

Belangrijke tips

  • neem geen kind op schoot als je thee drinkt
  • zet theekop of beker altijd ver weg van de rand van de tafel
  • plaats de theepot buiten bereik van kinderen
  • gebruik een gesloten thermoskan om de hete thee in te bewaren
  • let op dat kind niet aan snoer van waterkoker kan trekken
  • zorg dat een kind niet kan trekken aan een tafelkleed als daar een pot thee op staat

Eerste Hulp

  • Als eerste beginnen met koelen van de wond, liefst met kraanwater, maar desnoods met slootwater. Water bij voorkeur niet geheel koud, maar liever lauw om onderkoeling te voorkomen. Hou dit ca 10 minuten vol.
  • Tijdens het koelen snel de eventuele kleding en luier verwijderen, maar let op dat de huid niet aan de kleding is geplakt.
  • Luiers dienen dus ook altijd verwijderd te worden. Vanwege de vocht opnemende functie van de luier zal zich daar veel hete vloeistof verzamelen.
  • Waarschuw een arts als er blaren zijn of de huid op een andere manier is aangetast.
  • Smeer niets op de wond en verzorg hem door deze af te dekken met plastic huishoudfolie, steriel verband, doeken e.d.
  • Slachtoffer zittend vervoeren, daar het hoofd hoger moet zijn dan de rest van het lichaam, teneinde eventuele oedeemvorming (vochtophoping) te voorkomen.
  • Niets eten of drinken.

Hete thee en kanker

Volwassenen die hun thee boven de 70 graden drinken hebben een sterk verhoogde kans op keelkanker. Dat blijkt uit Iraans onderzoek uit het jaar 2009 onder bijna 900 mensen. Hete thee drinkers hebben acht keer zoveel kans op keelkanker, zeggen de Iraniërs. Aanleiding voor het onderzoek was het hoge aantal mensen met keelkanker in de provincie Golestan in Noord-Iran. Ondanks dat de lokale bevolking nauwelijks rookt of alcohol nuttigt is het percentage kankerpatiënten enorm hoog. Aan het onderzoek deden 300 keelkankerpatiënten en 571 gezonden mensen mee. Uit de testen blijkt dat mensen die zwarte thee eerst enkele minuten laten staan een veel kleinere kans hebben op keelkanker. Er is ook onderzoek geweest waaruit het risico op slokdarmkanker naar voren kwam door het drinken van hete thee.

Relatie

Wat de exacte relatie is tussen het drinken van te hete thee en keelkanker is niet achterhaald, maar mogelijk heeft de beschadiging die de hete vloeistof achterlaat ermee te maken. Jaarlijks sterven wereldwijd 500.000 mensen aan keelkanker.
Brits onderzoek wees onlangs uit dat liefhebbers thee het liefst drinken als het tussen de 56 en 60 graden is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…
Tweedegraads brandwondenTweedegraads brandwonden kunnen op verschillende manier ontstaan. Bijvoorbeeld doordat de huid in aanraking komt met het…
Oppervlakkige en diepe brandwondenEr zijn verschillende soorten brandwonden. Brandwonden worden onderverdeeld in eerstegraads brandwonden, tweedegraads br…
Brandwonden, hoe komt het en wat doe je eraan?Als uw huid in contact komt met extreem hoge temperaturen kan er een wond ontstaan, dit noemt men een brandwond. Dit kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueMix, Pixabay
  • Brandwondenstichting.nl
  • NH-Dagblad 20-9-2018
  • RKZ-ziekenhuis Beverwijk nov 2018

Reageer op het artikel "Hete thee is oorzaak nr. 1 van brandwonden bij kinderen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 08-11-2019
Subrubriek: Kinderen
Special: Veiligheid kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!