InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tweedegraads brandwonden

Tweedegraads brandwonden

Tweedegraads brandwonden kunnen op verschillende manier ontstaan. Bijvoorbeeld doordat de huid in aanraking komt met hete gassen of vloeistoffen, maar ook door sterk bijtende chemicaliën. Veel voorkomende oorzaken zijn verbranding door heet water en frituurvet. Als er na het verbranden een blaar ontstaat spreekt men van een tweedegraads brandwond. Deze brandwonden kunnen extreem pijnlijk zijn.

Eerste hulp

Belangrijk is om de huid onmiddellijk te koelen met (lauw) water. Door het gebruik van te koud water kan het slachtoffer onderkoeld raken. De huid moet minimaal 10 minuten gekoeld worden, maar liever nog 15 minuten. Hoe beter de huid gekoeld is, hoe minder pijn het slachtoffer zal voelen. Dit wil overigens niet zeggen dat de brandwond pijnvrij zal zijn als er genoeg gekoeld is, maar het scheelt wel. Wanneer een groot oppervlak van het lichaam verbrand is, moet je altijd een dokter raadplegen. Ook bij kleinere brandwonden kan het verstandig zijn om naar de dokter te gaan voor advies, maar meestal zal de dokter de wonden met rust laten, omdat ze tijd nodig hebben om te helen.

Blaren

Het is belangrijk om de blaren die ontstaan niet open te prikken. De blaren die ontstaan door brandwonden zijn anders dan blaren die ontstaan door wrijving. Bij een blaar door wrijving is de huid onder de blaar nog intact, waardoor deze zich ook goed herstelt als de blaar stuk is.

Bij een blaar door verbranding is de onderliggende huid echter beschadigd, waardoor de wond zich niet goed kan beschermen tegen bacteriën en daardoor een grote kans heeft op ontsteking. De blaar biedt een steriele omgeving waar de wond zichzelf kan herstellen. Om te voorkomen dat de blaar stuk gaat kun je ervoor kiezen om de blaren te verbinden met verband. Zorg ervoor dat het materiaal dat je gebruikt niet gaat plakken aan de blaar, wanneer dat gebeurd heb je een grote kans dat je de blaar per ongeluk opentrekt.

Behandeling

Als de blaar toch open is gegaan, is het verstandig om deze te beschermen tegen bacteriën. Het beste is om de blaar te verbinden. Pas hierbij wel op met normale pleisters en verband. Door het vocht dat uit de blaar komt blijven deze snel plakken waardoor je blaar steeds verder open trekt. Beter is om een vettig gaasje te gebruiken voor onder het verband of zelfklevende pleisters die gemaakt zijn voor brandwonden. De laatste is te verkrijgen op voorschrift van de dokter. Hansaplast verkoopt ook speciale pleisters voor brandwonden, deze zijn verkrijgbaar bij de drogist. Als de huid rondom de open blaar rood wordt en/of er komt pus uit is het belangrijk om meteen de dokter te raadplegen.

Tot slot

Het kan een aantal weken duren tot tweedegraads brandwonden geheeld zijn. In de tussentijd is het van belang om zo voorzichtig en hygiënisch mogelijk met de blaren om te gaan om het helingsproces te bevorderen.
© 2011 - 2017 Merellientje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandwond

Reageer op het artikel "Tweedegraads brandwonden"

Reacties

J. van Doesburg, 13-01-2014 10:55 #3
Hallo, ik heb 2 de graads verbrandingen opgelopen in n hotel met heet water. het hotel wijst alle aansprakelijkheid af, omdat het niet zou kunnen volgens hen. de temperatuur zou niet hoger zijn dan 60 a 70 graden. weet iemand v.a welke temperatuur je 2de graads brandwonden op kan lopen onder n hete kraan? helaas kan ik dat nergens vinden.

gr. N. van Doesburg

Danielle, 26-03-2013 22:39 #2
Hallo, ik heb op mij werk mij onderbeen verbarand met frituurvet (200 gr). Ik heb een blaar op mij scheenbeen die open is. Mij vraag is mag ik douchen?
gr Daniëlle

Pj, 07-08-2012 18:17 #1
Mag je zwemmen met een brandblaar?

Infoteur: Merellientje
Gepubliceerd: 29-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!