InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een brandblaar, wat is het en wat moet ik doen?

Een brandblaar, wat is het en wat moet ik doen?

Brandblaren zijn pijnlijke blaasjes die doorgaans ontstaan door contact met hitte. Ook koude, elektriciteit en chemische middelen kunnen brandblaren veroorzaken. Een brandblaar is een tweedegraads verbranding van de huid. Het is te voorkomen door voorzichtig te zijn rondom warme objecten. Voor de behandeling van een brandblaar is koeling zeer belangrijk. In eerste instantie met water, later kan brandwondenzalf gebruikt worden. Ook het schoonhouden is van groot belang.

Wat is een brandblaar?

Een brandblaar is een tweedegraads brandwond. Het is een blaasje op de huid, gevuld met vocht. De opperhuid raakt los van de ondergelegen huidlagen. Er ontstaat een holte die zich vult met helder vocht.

Hoe ontstaat een brandblaar?

Een brandblaar is een verbranding van de huid. Dit kan ontstaan door contact met een hittebron (vuur, een elektrische kookplaat, kachel of oven), maar ook door aanraking van warme vloeistoffen (thee, frituurolie) of een ander warm object (motor, uitlaat). Brandwonden kunnen ook ontstaan bij contact met een extreem koude stof, zeker wanneer de omgevingstemperatuur relatief warm is. De CO2 uit een brandblusser, bijvoorbeeld, kan voor flinke verbrandingen zorgen. Andere factoren die voor een brandblaar kunnen zorgen zijn chemische stoffen (met name agressieve schoonmaakmiddelen en zuren), elektriciteit en straling (bijvoorbeeld door de zon).

Andere type blaren

Behalve brandblaren bestaan er ook drukblaren en bloedblaren. Bij drukblaren zorgt een wrijving, bijvoorbeeld door een schoen, ervoor dat er een laag huid losraakt van de rest van de huid. Bij bloedblaren wordt de holte in de blaar niet gevuld met een doorzichtige vloeistof, maar met bloed.

Brandblaren voorkomen

Brandblaren zijn te voorkomen door voorzichtig te zijn rondom warme objecten en chemicaliën. Ook is het verstandig voorzichtig te zijn in de zon. Het dragen van natuurlijke kleding zorgt ervoor dat kleding niet direct in de brand vliegt bij aanraking met vuur. Vuurwerk zorgt voor een groot aantal brandblaren elk jaar, maar door er goed mee om te gaan is dit makkelijk te voorkomen.
De meeste brandblaren ontstaan in de keuken. Vooral kokend water wordt vaak onderschat, terwijl dit lelijke blaren kan veroorzaken. Hete pannen en ovenschalen vormen ook een probleem, aangezien deze vaak snel van het vuur gehaald moeten worden. Zorg altijd dat je een pannenlap bij de hand hebt om warme schalen vast te pakken.

Voorkomen bij kinderen

Met kinderen is het extra opletten. Houd jonge kinderen zoveel mogelijk uit de keuken wanneer je aan het koken bent. Als ze willen helpen kunnen ze kleine klusjes doen, weg van al het vuur. Denk hierbij aan sla mengen, groente snijden of tafel dekken. Let extra goed op met thee bij jonge kinderen. Logisch nadenken is belangrijk om brandwonden te voorkomen. Let op dat de temperatuur van een bad niet te warm is en kijk uit met elektriciteit.

Brandblaren behandelen

Brandblaren genezen vanzelf na enkele dagen tot weken, in ernstige gevallen kan het maanden duren wanneer er niets aan gedaan wordt. Het is belangrijk een brandblaar nooit zelf door te prikken. Dit omdat de kans op infectie erg groot is. In bepaalde gevallen kan een dokter hem doorprikken, maar doorgaans is koelen en schoonhouden het enige wat je kunt doen. Je lichaam zorgt voor de rest van de genezing.

Stap 1: Water

Water is de belangrijkste factor om de wond te koelen. Houd de brandblaar 20 minuten onder koud stromend water. Zorg dat het niet te koud is wanneer je een groot oppervlak moet koelen, want dat kan voor onderkoeling zorgen. De hele rug onder ijswater is niet gezond. Bij een vingertopje kan ijskoud water wel. In geval van nood kun je een koud bad nemen. Indien de wond onder de kleding zit, houd de kleding dan in eerste instantie aan. Pas als je zeker weet dat de kleding niet aan de huid vast geschroeid zit, kun je deze uittrekken. Lukt dit niet, ga dan direct naar de eerste hulp.

Stap 2: Brandwondenzalf

Bij kleine brandblaren kun je brandwondenzalf gebruiken. Dit helpt weinig bij de genezing, maar wel iets. Verder koelt het en voelt het erg aangenaam.

Stap 3: Kompres aanleggen

Bij brandblaren is infectie mogelijk. Dit is te voorkomen door na het koelen een kompres aan te leggen. Zorg dat het niet te strak zit. Gebruik bij voorkeur steriel gaas, maar een schone doek is beter dan helemaal niets. Let op wanneer je ook brandwondenzalf gebruikt, het verband kan verkleven waarna het verwijderen pijn doet.

Wanneer een dokter raadplegen?

Brandblaren kunnen ernstige gevolgen hebben. In sommige gevallen is het dan ook aan te raden een dokter te raadplegen. Schakel daarom altijd een arts in bij twijfel. Neem ook contact op met de eerste hulp wanneer de brandwond een groot oppervlak bedekt of de kleding vastzit aan de huid. Als de brandwond op het gezicht of een lastige plek zit, kun je ook langs de dokter. Bij (jonge) kinderen is het aan te raden extra conservatief te zijn en eerder naar de dokter te gaan.

Lees verder

© 2011 - 2019 Info_lisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Tweedegraads brandwondenTweedegraads brandwonden kunnen op verschillende manier ontstaan. Bijvoorbeeld doordat de huid in aanraking komt met het…
Hoe kun je het beste een blaar behandelen?Hoe kun je het beste een blaar behandelen?Bijna iedereen heeft wel eens last gehad van één of meerdere blaren. Je kunt blaren krijgen als je bijvoorbeeld nieuwe s…
Brandwonden: soorten, oorzaken en behandelingBrandwonden: soorten, oorzaken en behandelingIn huis ontstaan brandwonden vaak door contact met heet water of vet. Enkele voorbeelden hiervan zijn te heet badwater,…
Homeopathische geneesmiddelen bij blarenHomeopathische geneesmiddelen bij blarenBlaren krijgt men door overmatige wrijving of knelling van de huid. Onder de blaar vormt zich nieuwe huid; nadat het voc…
Bronnen en referenties
  • www.ikehbo.nl
  • www.prettyhealthy.nl
  • http://nhg.artsennet.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Een brandblaar, wat is het en wat moet ik doen?"

Reacties

Rivka, 27-03-2019 18:30 #5
Ik heb mijn brandblaar maar 5 min onder water gehouden is dit erg? Ik heb wel zalf gesmeerd

Nienke, 24-03-2017 15:01 #4
Ik heb een brandblaar opgelopen door een moter van een scooter. Het is een geelachtige blaar met eromheen een beetje rood. De blaar is net onder mijn wijsvinger en de blaar is ongeveer even groot als een 1-centmunt. Het is volledig pijnloos. Mijn vraag is wat voor brandblaar is het?

L., 09-10-2015 08:21 #3
Ik heb een brandblaar opgelopen in de holte van mijn elleboog. Het is een tweedegraadsbrandwond met blaren. Hoe kan ik die het beste behandelen? En wat kan ik erop doen, zodat ik mijn jas aankan?

Mvg

S., 05-12-2013 14:41 #2
Op school een brandblaar opgelopen door een soldeerbout, ik heb hem doorgeprikt. Wat nu? Reactie infoteur, 27-12-2013
Doorprikken is niet het beste om te doen, maar als het al gebeurd is, zorg dan vooral dat je de wond heel goed schoonhoud. Desinfecteer indien nodig.

M. van der Heijden, 12-03-2013 21:23 #1
Boven op voet kleine brandblaartjes door overkoken water, ik heb er beplantende opgespoten, hoe moet ik het verder behandelen? Reactie infoteur, 05-05-2013
Kleine brandblaren zijn goed te behandelen door ze eerst lange tijd te koelen met water, en daarna brandwondenzalf over te doen.
Zorg dat ze niet open gaan. Wees dus voorzichtig met sokken en schoenen!

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 25-10-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Blaren
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!