InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeem

Kinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeem

Kinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeem Luieruitslag of luiereczeem komt voor bij elke baby en wordt veroorzaakt door contact met urine of ontlasting. De kruidengeneeskunde biedt een oplossing om dit probleem aan te pakken en te verzachten.

Oorzaak luieruitslag (luierdermatitis)

Een baby plast ongeveer 14 keer per dag en heeft tweemaal per dag ontlasting. Luieruitslag wordt veroorzaakt door voortdurend contact met urine (vochtige pampers) of ontlasting waardoor de huid minder talg of olie produceert om de huid te beschermen. Vooral de ontlasting is zeer schadelijk voor de huid. Deze bevatten schadelijke stoffen zoals enzymen van klieren (alvleesklier) en andere eiwitten die de huid kunnen beschadigen. De uitslag kan ook veroorzaakt worden door irriterende stoffen in de ontlasting, door zeepresten, bepaalde allergische reacties aan wasmiddelen, of door de chemische stoffen in wegwerpluiers. Ook het schuren van de huid tegen de luier veroorzaakt ontstekingen en wondjes.

Symptomen

De billetjes, de dijen en de geslachtsdelen worden rood, pijnlijk, vlekkerig en vochtig waar ze met de luier in contact komen. Naast roodheid, kunnen er zich ook blaasjes en schilfering vormen. Vaak blijven de liezen en de bilplooien ongedeerd. Bij jongentjes kan de voorhuid ontstoken raken waardoor plassen zeer pijnlijk wordt. In bepaalde gevallen kan de uitslag geïnfecteerd geraken met de CANDIDA-schimmel (luiercandidiase) als de baby antibiotica heeft gehad, of de moeder via borstvoeding antibiotica doorgeeft aan de baby of als de moeder spruw of candidiasis heeft.

Leeftijd

Vanaf de derde levensweek, kunnen baby’s last krijgen van luieruitslag of luiereczeem. De meeste klachten komen voor tussen zeven en twaalf maanden, bij het krijgen van de eerste tanden. Meisjes als jongens hebben evenveel kans om luieruitslag te krijgen.

Voorkomen

Luieruitslag of luiereczeem is dus een kwestie van voorkomen, daarom:
  • Gebruik luiers van een goed merk: goedkope luiers (weinig vochtabsorptie) bevorderen de luieruitslag
  • Verschoon uw baby regelmatig
  • Maak de billen steeds proper met schoon water zonder al te veel middelen te gebruiken die de huid kunnen irriteren
  • Gebruik een goed beschermende niet irriterende huidzalf (met neutrale ingrediënten). Voor het slapen gaan, smeert u de billetjes van uw baby in met een speciale verversingscrème op basis van zinkoxide of witte paraffine. Dergelijke zalven bieden een uitstekende bescherming tegen urine tijdens de nacht.
  • Dep met een watje eosine op eventuele blaasjes.
  • Baby’s mogen gerust met hun billetjes bloot rondlopen. Zoniet, plak de pamper niet te vast dicht zodat er voldoende lucht aan de billetjes kan.
  • Gebruik nooit producten op basis van alcohol.
  • Gebruik GEEN Talkpoeder. Talkpoeder verstikt de huid en klontert samen in de huidplooien, een ideale broeiplaats voor bacteriën.

Hygiëne

Bij het wassen van uw baby let u op het volgende:
  • Reinig de vagina van voren naar achteren. Hierdoor kunnen ziektekiemen van de anale flora niet in aanraking komen met de vulva.
  • Houd de penis naar beneden vóór u de luier sluit. Zo voorkom je urinelekken die irritaties van de onderbuik kunnen teweeg brengen.
  • Moet uw baby antibiotica nemen, let dan extra op de hygiëne. Antibiotica bevorderen schimmelsuperinfecties en luieruitslag.
  • Reinig alle plooien grondig met water en neutrale zeep. Maak vervolgens goed droog.

Behandeling

Volksmiddel

Wrijf de billen in met de schil van avocado. Deze bevorderd de genezing. Smeer biologische yoghurt op de billen ter verzachting en om te voorkomen dat de baby candidiasis oploopt. Smeer de billen in met eiwit. Wacht tot het droog geworden is en doe dan de luier om. Dit bevorderd de genezing en voorkomt verdere irritaties.

Kruidengeneeskunde

Gebruik goudbloesem zalf. Maak een aftreksel van goudsbloem, rozemarijn en vlierbloesem. Was de billetjes met dit aftreksel. Bestrooi de billetjes met poeder van de Canadese geelwortel. Geef uw baby verzachtends te drinken zoals kamillethee waardoor de urine minder zuur wordt.

Aromatherapie

Bij het gebruik van katoenen luiers, doet u een paar druppels "teatree-olie" in het spoelwater om te ontsmetten. Wrijf de billetjes in met perzikpitolie met een paar druppels lavendelolie. Een druppel oregano- of tijmolie in een basisolie voorkomt luieruitslag.

Homeopathie

Smeer de billen in met calendulacrème. Rhus toxicodendron (giftige eik) wordt gebruikt bij huidaandoeningen. Sulfur (zwavel) wordt gebruikt bij huid die schilferig is. Cantharis vesicatoria (Spaanse vlieg, blaarkever) bij branderige urine en infecties.

Duurt de luieruitslag langer dan een week, raadpleeg dan een arts!
Gerelateerde artikelen
Luieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLuieruitslag: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLuieruitslag (ook wel luiereczeem of luierdermatitis genoemd) ziet er naar uit. De huid in het luiergebied kleurt rood.…
Luieruitslag van je baby genezenLuieruitslag van je baby genezenLuieruitslag is een veel voorkomende aandoening bij baby en peuters tot 2 jaar. Je kind zal last gaan krijgen van rode,…
Luieruitslag bij je babyLuieruitslag bij je babyDit is een veel voorkomende aandoening bij baby's. Voor een baby is dit erg vervelend en geeft heel wat irritatie. Luier…
Sudocrem: niet alleen geschikt voor baby'sSudocrem: niet alleen geschikt voor baby'sDe markt voor babyverzorgingsproducten is onverzadigbaar. Omdat baby’s andere producten nodig hebben dan volwassenen en…
Luieruitslag: symptomen, oorzaak en behandeling bij een babyLuieruitslag: symptomen, oorzaak en behandeling bij een babyLuieruitslag bij een baby is een ontsteking van de huid in het luiergebied als gevolg van vooral de urine en ontlasting…

Reageer op het artikel "Kinderziektes genezen zonder apotheker: luieruitslag/eczeem"

Reacties

Stephanie, 02-12-2014 11:57 #2
Mijn dochter had het super erg tot de korsten erop kwamen. Doe zinkolie erop vd apotheek en het verkoelt gelijk en de dag erna is het bijna weg.

Centrum Voor Moeder En Kind, 22-04-2011 15:17 #1
Het advies om babybillen te bestrooien met Canadese geelwortel (Hydrastis canadensis, Goldenseal) hoort hier eigenlijk niet thuis. Het is een Noord-Amerikaans kruid met een zeer sterke werking, waardoor het de status van 'alleskunner' heeft gekregen. In veel gevallen is het echter helemaal niet het meest geschikte kruid, en bovendien is het zo sterk dat het mogelijk juist irritatie veroorzaakt. Komt nog bij dat het in Noord-Amerika bijna is uitgestorven omdat iedereen het in het wild oogst.

Ook het advies om 'een paar druppels' Lavendel te gebruiken vind ik wat onprofessioneel. Hoeveel druppels op welke hoeveelheid basisolie? Een dosering van 1 druppel op 2-3 eetlepels olie is voor heel jonge baby's meer dan voldoende. Bij wat oudere kinderen kun je verhogen tot 1 druppel per eetlepel.

Calendula is al een betere keuze. Een 'Calendulacrème' is echter hetzelfde als een Goudsbloemcrème, en vallen dus beiden onder de kruidengeneeskunde (en niet onder de homeopathie). Persoonlijk vind ik een zalf (zonder watercomponent dus) op bijenwas-basis nog beter werken dan een crème. Je moet echter wel eerst zeker zijn dat het om een echte luieruitslag gaat.

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 28-04-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!