InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Krentenbaard, een infectie van de huid met gele plekken

Krentenbaard, een infectie van de huid met gele plekken

Krentenbaard, een infectie van de huid met gele plekken Krentenbaard, of Impetigo, is een vervelende infectie van de huid deze wordt veroorzaakt door een bacterie. Krentenbaard geeft onaangename gele plekken op de huid en is erg besmettelijk! Deze aandoening doet zich vaak voor bij kinderen onder de 12 jaar. Gelukkig is de infectie meestal binnen een aantal weken alweer over. Door een zalfje te gebruiken, wordt de genezing van de plekjes versneld. Goede hygiene zal bijdragen aan een voorspoediger herstel.

Wat is krentenbaard?

Krentenbaard is een infectie van de huid, die veroorzaakt wordt door de besmettelijke stafylokok bacterie. Een andere benaming voor krentenbaard, veelal gebruikt door artsen, is Impetigo. De plekjes die ontstaan bij krentenbaard, beginnen meestal in het gezicht, of in de nek. Verder kan krentenbaard ook voorkomen onder de armen. Dan wordt de aandoening ook wel Kinderzeer genoemd. Krentenbaard komt voornamelijk voor bij kinderen onder de 12 jaar. Maar zelfs volwassenen kunnen deze bacteriële infectie nog krijgen.

Besmetting

Krentenbaard is erg besmettelijk. De bacterie komt vaak voor in de neus, en kan worden overgedragen door bijvoorbeeld hoesten of niezen. Pas als de wondjes die krentenbaard met zich meebrengt helemaal zijn genezen, is de infectieziekte niet meer besmettelijk.

Besmetting voorkomen

Om besmetting te voorkomen, dien je goed op je hygiëne te letten. Je kunt een aantal maatregelen treffen om de kans op besmetting te verkleinen, of zelfs te voorkomen.
  • Raak de plekjes niet aan
  • Gebruik geen handdoek die ook door anderen wordt gebruikt
  • Was de handen zeer regelmatig, en houd de nagels kort
  • Maak zaken die regelmatig aangeraakt worden (deurknoppen, keukenkastjes), regelmatig schoon

Besmet met de bacterie

Wanneer iemand besmet raakt met de bacterie, hoeft dit nog niet te zeggen dat deze persoon ook daadwerkelijk krentenbaard krijgt. Wanneer iemand in het gezin krentenbaard heeft, zie je vaak dat de rest van het gezin de bacterie ook al bij zich draagt. Toch is het goed om bovenstaande hygiënemaatregelen in acht te nemen.

Naar school of kinderopvang?

Wanneer een kind last heeft van krentenbaard, mag hij gewoon naar school of naar het kinderdagverblijf toe. Ook in de klas geldt natuurlijk gevaar voor besmetting, maar net zoals in de gezinssituatie geldt: vaak dragen de andere kinderen in de klas de bacterie ook al bij zich.

Symptomen

Krentenbaard begint vaak bij een beschadigd stukje huid. Denk hierbij aan eczeem, een puistje of een schaafplekje. Op de huid vormt zich dan een rood bultje, met in het midden een blaasje. Op een gegeven moment zullen deze blaasjes openbarsten, en een gele korst vormen op de huid. Vaak komen er steeds meer van dit soort bultjes bij, en zal de korst zich alsmaar uitbreiden. Omdat de plekjes zich vaak voordoen in het gebied van de neus en de mond, lijken de korsten een soort baard te vormen. Hier komt de naam krentenbaard dan ook vandaan.

Naar de dokter?

Wanneer je last hebt van krentenbaard, is het goed om een bezoekje te brengen aan je huisarts. Hij kan vertellen of het inderdaad krentenbaard is, en kan eventueel een zalfje voorschrijven. Deze zalf schakelt de bacteriën uit, en zorgt ervoor dat de plekken sneller verdwijnen. Wanneer er koorts optreedt, zal er een antibioticakuur worden voorgeschreven. Gelukkig komt het krijgen van koorts in combinatie met krentenbaard niet vaak voor. Wanneer de plekjes goed worden ingesmeerd met de zalf, en niet worden opengekrabd, zullen ze vaak na een week of 3 helemaal zijn verdwenen.
Gerelateerde artikelen
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Bacteriële infectie: krentenbaard of kinderzeer (Impetigo)Bacteriële infectie: krentenbaard of kinderzeer (Impetigo)Impetigo is een oppervlakkige infectie van de huid die vrij onschuldig maar zeer besmettelijk is. Het komt vooral voor b…
Krentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard of impetigo is een zeer besmettelijke infectie van de huid, veroorzaakt door bacteriën. Bij kinderen komt h…
Krentenbaard bij de babyKrentenbaard bij de babyKrentenbaard wordt ook wel impetegio of kinderzeer genoemd. Het is een huidinfectieziekte die wordt veroorzaakt door bep…
Krentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard valt onder Impetigo, een huidinfectie. Het komt het meest voor bij kinderen. Volwassenen en zwangere vrouwe…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Krentenbaard, een infectie van de huid met gele plekken"

Infoteur: Denn
Laatste update: 11-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!