InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Krentenbaard, een vervelende kinderziekte

Krentenbaard, een vervelende kinderziekte

Krentenbaard, een vervelende kinderziekte Krentenbaard of impetigo is een zeer besmettelijke infectie van de huid, veroorzaakt door bacteriën. Bij kinderen komt het meestal voor op het gezicht, en vooral rond de neus en lippen, maar het kan over het hele lichaam voorkomen. In principe kan krentenbaard vanzelf overgaan, maar vaak is het toch wel verstandig even naar de huisarts te gaan, zodat je kind eventueel antibiotica voorgeschreven kan krijgen.

Krentenbaard, wat is het?

Krentenbaard of impetigo komt het meest voor bij jonge kinderen. Het is een bacteriële infectie van de huid, die op het hele lichaam kan voorkomen, maar voornamelijk rond de neus en mond zit. Krentenbaard kan zorgen voor jeuk, wat het nog vervelender maakt. Krentenbaard ontstaat vaak op een al beschadigd stukje huid, b.v. bij eczeem of een opengekrabd plekje op de huid. De huid wordt rood, vervolgens komen er met vocht gevulde blaasjes en blaren op de huid. De blaasjes barsten open en de het opdrogende vocht vormt geelgekleurde korstjes. Als het zover is, ziet het er niet meer fijn uit. Soms gaan ook de klieren in de hals nog opzwellen, als reactie op de infectie.

Oorzaak krentenbaard

Omdat krentenbaard erg besmettelijk is, krijgen vaak meerdere kinderen in een klas er last van. Het wordt door een bacterie veroorzaakt, in de meeste gevallen is het een stafylokokken infectie. De infectie kan worden overgebracht dor contact met het vocht uit de open blaasjes. Dit kan worden overgebracht door direct lichamelijk contact, maar ook via speelgoed, de deurknop vastpakken en soms ook via hoesten of niezen. Besmetting in een groep heeft vaak al plaatsgevonden, voordat bekent werd dat één van de kinderen krentenbaard had. Sommige mensen zijn drager van de stafylokok, maar krijgen zelf geen krentenbaard.

Wat kun je zelf doen?

Het is zaak om te zorgen dat alles hygiënisch schoon is in de omgeving van het kind met krentenbaard. Niet alleen om besmetting van anderen tegen te gaan, maar ook om verergering van de klachten bij het kind zelf zoveel mogelijk tegen te gaan. Hierbij zijn de volgende zaken van belang;
  • Laat je kind regelmatig zijn handen wassen met zeep en water.
  • Zorg dat je kind een eigen handdoek heeft en gooi deze dagelijks in de was.
  • Leg je kind uit dat het niet aan de plekjes moet komen, dit lukt natuurlijk alleen als je kind oud genoeg is om te begrijpen waarom dat van belang is. Heeft je kind er toch aangezeten, laat dan weer handen wassen.
  • Houdt de nagels aan de vingers kort en schoon
  • Maak dingen die het kind veel aanraakt dagelijks schoon, als het speelgoed, de deurklink, de trapleuning.
  • Laat anderen, die contact met je kind hebben, ook regelmatig de handen wassen.

Wat kan de huisarts doen?

De huisarts kan kijken hoe ernstig de krentenbaard is, en eventueel antibiotica voorschrijven. Bij lichte vormen zal dit in de vorm van zalf zijn, fusidinezuurcrème. Deze crème mag maximaal 14 dagen gebruikt worden, zodra de wondjes gesloten zijn kan er al eerder gestopt worden met de crème.
Als de klachten erger zijn en het breidt almaar verder uit, of bij een erg lage weerstand, kan de huisarts beslissen dat om het kind een antibioticakuur in de vorm van tabletten voor te schrijven.

Na hoeveel tijd is krentenbaard weer weg?

Krentenbaard is meestal binnen twee weken al weer over, zonder littekens achter te laten op de huid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen KrentenbaardStel; een kindje heeft erge uitslag op het gezicht, voornamelijk rond neus en mond. Het is begonnen met vele blaasjes di…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Krentenbaard bij kinderenKrentenbaard is een lastige aandoening. Hoe kun je krentenbaard herkennen, en wat kun je er aan doen? In dit artikel lee…
Wat te doen bij krentenbaardBlaasjes op het gezicht, vaak rond de mond, de ogen en de neus. Meestal komen ze voor bij kinderen, maar het kan ook voo…
Krentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard bij baby, volwassen en zwangerschapKrentenbaard valt onder Impetigo, een huidinfectie. Het komt het meest voor bij kinderen. Volwassenen en zwangere vrouwe…
Bronnen en referenties
  • Site NHG
  • Boek kinderen en gezondheid ISBN90 274 2545 0

Reageer op het artikel "Krentenbaard, een vervelende kinderziekte"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 21-02-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!