InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wratten verwijderen met duct tape (ducktape)

Wratten verwijderen met duct tape (ducktape)

Wratten verwijderen met duct tape (ducktape) Wratten kunnen erg hinderlijk zijn, vooral als ze op plaatsen zitten die meer belast worden. Er zijn heel wat middelen in de handel om ze te verwijderen, maar dit lukt vaak niet. Naar de dokter gaan lijkt dan nog de enige mogelijkheid, waar weer andere behandelingen worden geprobeerd. Die zijn niet pijnloos en werken ook niet altijd. Met duct tape zelf proberen de wrat te verwijderen kan de oplossing zijn voordat de dokter eraan te pas komt. En zelfs dokters weten dat duct tape ook kan werken.

Wratten: hinderlijk

De meeste mensen hebben op een zeker moment weleens last van wratten (gehad). Wratten worden veroorzaakt door virussen; verschillende typen virussen zijn verantwoordelijk voor het ontstaan van verschillende soorten wratten. Vaak komen ze voor op voeten en handen, en het zijn vooral kinderen en jongeren die last van voetwratten hebben. Wratten zullen vaak vanzelf weer verdwijnen, maar tot het zover is kunnen ze nogal hinderlijk zijn, vooral op plekken die meer belast worden.

Hoe kom je eigenlijk aan wratten?

Wratten worden dus door een virus veroorzaakt en verspreiding hiervan gebeurt vooral via openbare ruimtes zoals sportzalen, zwembaden en gymlokalen en dergelijke. Via de kleedkamers en doucheruimten kan het virus worden doorgegeven. Het gaat dus om een besmettelijke aandoening. Met het gebruik van badslippers en een goede hygiëne kun je voorkomen dat je wratten krijgt. Maar als je ze al hebt is het daarvoor te laat en wil je er meestal wel graag van af.

Wratten verwijderen: hoe kom je van je wratten af?

Iemand met wratten gaat antistoffen aanmaken tegen het virus dat de wratten veroorzaakt. Totdat wratten daarna vanzelf verdwijnen kunnen ze echter behoorlijk lastig en ontsierend zijn. Dus veel mensen willen daar niet op wachten, en zoeken een manier om ervan af te komen. Er zijn vele middelen te koop bij de drogist om wratten mee te behandelen. Zo zijn er agressieve tincturen, zalfjes en middelen die met bevriezing werken verkrijgbaar. En als die niet helpen kan de hulp van de dokter worden gezocht. Die kan een poging doen om ze weg te snijden, uit te lepelen of te bevriezen met stikstof. De methoden die worden gebruikt om te proberen wratten weg te krijgen kunnen nogal eens pijnlijk zijn.

Welke methode is het beste om van wratten af te komen?

De methoden om te proberen wratten te bestrijden zijn erop gericht het weefsel van de wratten te vernietigen. Maar het is niet duidelijk welke methode het meeste effect heeft. Hier is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan. Daarom is gewoon maar afwachten tot de wratten vanzelf verdwijnen nog niet zo'n slechte optie, maar daar is wel wat geduld voor nodig...
Wat nou als je niet wilt afwachten, maar nog even geen zin hebt om naar de dokter te gaan voor die vervelende wrat?

Probeer eens duct tape

een rol duct tape / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)een rol duct tape / Bron: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Duct tape is het grijze, brede, waterbestendige plakband dat door klussers wordt gebruikt voor heel wat doeleinden. Het is te koop bij bouwmarkten en doe-het-zelf winkels. Dit plakband, ook wel 'ducktape' genoemd, kan als alternatieve manier worden gebruikt bij de behandeling van wratten. Hoewel de werking ervan voor wratten nooit wetenschappelijk is bewezen, is de methode bekend bij huidartsen. Ook zij weten dat er mensen zijn die met duct tape van hun hardnekkige wratten afgekomen zijn, waar andere methoden niet hielpen.

Wat is de werking van duct tape op wratten?

Het vermoeden bestaat dat door de lijm van het duct tape via de wrat het afweersysteem wordt geactiveerd. De afweer ruimt het virus en daarmee de wrat op. Volgens huidartsen is het een methode die niet veel beter of slechter scoort dan de meer gangbare behandelingen. Het verschil met andere methoden is dat deze pijnloos is, en als er ongeveer net zoveel kans is dat de wratten hiermee verdwijnen is die het proberen wel waard.

Hoe gaat het behandelen van wratten met duct tape?

  1. Knip een stuk duct tape af dat zo groot is dat er rondom de wrat 1 cm ruimte extra afgedekt wordt
  2. Plak het tape op de wrat en laat het 6 dagen met rust
  3. Haal de tape er na 6 dagen af, week de wrat ongeveer 5 minuten in warm water (de wrat wordt zacht)
  4. Neem een vijl, puimsteentje of schuursponsje en vijl zoveel mogelijk van de wrat weg
  5. Laat 1 nacht onafgedekt
  6. Neem de volgende dag weer een nieuw stuk tape en plak de wrat opnieuw af
  7. Herhaal vanaf stap 3

Ga hiermee door tot de wrat verdwenen is, dit duurt ongeveer 4 tot 6 weken.
Het is een poging waard!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Wratten - Wat kun je er tegen doenWratten - Wat kun je er tegen doenEen wrat is een vergroeiing van de opperhuid die hard is geworden en er uit ziet als een bobbelig knobbeltje wat doet de…
Volkse middelen tegen wrattenWratten! Een populaire ziekte zou ik het willen noemen, waar, door de eeuwen heen oneindig veel volkse middelen tegen ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: De:Raimar, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.50plusplein.nl
  • http://www.purmerendse-apotheken.nl/zelfzorg/items/wratten.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wrat
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:20050402_1116_2469-DuctTape-800px.jpg
  • Afbeelding bron 1: Onbekend, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Wratten verwijderen met duct tape (ducktape)"

Reacties

Ilona, 30-05-2017 22:41 #7
Fijn! Ductape werkt!
Ik had al jaren een voetwrat. Die later zelfs is gaan jongen. Toen werden het er 6. Zelf vanalles geprobeerd om m weg te krijgen… en daarna natuurlijk aanstippen bij de huisarts. Helaas geen effect.

Ductape gebruikt zoals hier boven aangegeven. Was wel lastig want er moest een heel groot stuk op omdat de tape verschuift wanneer je er op loopt. Tevens gaat de lijm wat in je sokken zitten.

Na meerdere weken dacht ik dat het aardig werkte omdat ze kleiner werden maar niet helemaal weg gingen. Ik had het opgegeven. Een paar weken nadat ik was gestopt bleken ze ineens verdwenen!

Als je de tape er op hebt voel je soms dat een wrat die je normaal niet voelt ineens een soort jeuk of een beetje 'bonst'. Je voelt dat er iets irriteert. Om eerlijk te zijn heb ik de wratten wekelijks weggevijld tot t moment dat ze (bijna) bloeden. (Ik weet niet of dat heel slim is.)

Ik ben blij. Goede tip om het uit te proberen.

Frits, 11-03-2016 10:58 #6
Ik heb een voetwrat en die wil maar niet weggaan. Alles is al geprobeerd, laser, snijden, bevriezen enz. Steeds komt hij (of zij) weer terug. Nu heb ik ervaring met ductape en ik geloof niet dat het iets te maken heeft met de kleefstof. Als ik de tape er langer dan een week onafgebroken op laat zitten (na het douchen snel verwisselen) dan ontstaat een gat in de huid en daarin is een bloemkool achtige structuur te zien. Als ik dan de tape eraf haal, en niet ververs, dan is de hele structuur in een paar uur (nog geen halve dag!) verdwenen en het gat gesloten. Mijn conclusie is dat ductape de wrat van zuurstof afsluit en de wrat zich onder de tape opent om zoveel mogelijk toch nog iets zuurstof op te kunnen nemen.

Fleur, 05-05-2015 22:36 #5
Ik heb een wratje op de knokkel van me wijsvinger, ik heb de manier van duck-tape wel eens vaker gehoord. Maar wat ik me nou Afvraag is: als je de duck tape erop heb zitten en er dan na 6 dagen eraf moet halen dan trek je de wrat toch mee? (Want het plakt natuurlijk heel erg) hoe werkt dat?
Want ik wil hem zo snel mogelijk weg hebben ik vind het gewoon niet mooi en ik schaam me er ook een beetje voor.

Anno, 12-10-2014 17:29 #4
Ik had er ook last van ik ben ook naar de dokter geweest en die schreef me een zalfje voor maar na een half jaar is er niet veel veranderd. toen ging ik het zelf proberen met warm/heet water met daarin zuiveringszout ik heb (in mijn geval) mijn had er in laten weken tijdens het tv kijken daarna haalde ik m'n hand er uit en wreef over de wrat met een vijl en krabde met mijn vinger, de volgende dag deed ik dat weer en hij was weg ik heb er nooit meer last van gehad. dit is eigenlijk wel de snelste manier om van je wrat af te komen.

Miranda, 12-07-2014 00:42 #3
Na 10 jaar lang allerlei behandelingen ondergaan is het gebruik van ducktape de oplossing geweest!
Het ging bij mij om een vingerwrat onder mijn nagel waar ik ook veel pijn aan gehad heb.
Voordat hij eruit gesneden moest worden kwam ik erachter via een forum op internet
dat ducktape misschien wel zou kunnen helpen om de wrat te verwijderen.
Het is inderdaad waar hij is nu weg!

Pasie, 19-02-2014 11:54 #2
Ik heb ook een wratje op mijn vingertje maar kan het ook gwn met plakband weggehaald worden?

N. Akker, 17-10-2012 14:25 #1
Duct tape is geen effectieve behandeling tegen wratten: http://www.gezondheid.nl/nieuwsartikel.php?medischdossierID=73&nieuwsartikelID=1410

Infoteur: Lexia
Laatste update: 07-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huid
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!