InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Krentenbaard bij kinderen

Krentenbaard bij kinderen

Krentenbaard is een lastige aandoening. Hoe kun je krentenbaard herkennen, en wat kun je er aan doen? In dit artikel lees je meer informatie over krentenbaard en wat je kunt doen, en ook wat je moet laten.

Krentenbaard

Krentenbaard wordt ook wel impetigo genoemd en is een bacteriële huidinfectie. Krentenbaard komt vooral voor bij kleine kinderen en kinderen die naar school gaan. Krentenbaard is erg besmettelijk en je kunt het alleen krijgen van direct contact, of via voorwerpen zoals bekers, handdoeken enz. Krentenbaard komt het meeste voor in hoogzomer en de nazomer.

Hoe ziet het eruit?

Krentenbaard is te herkennen aan blaasjes. De blaasjes komen vooral voor rond de mond, in het gezicht en op de behaarde hoofdhuid. De blaasjes hebben een grootte van een muntstuk tot een hand. De blaasjes houden langere tijd aan, of ze barsten open. Als er blaasjes openbarsten dan komt er gelige, doorzichtige en kleverige vloeistof uit. Als het blaasje open is dan blijft er nog voor lange tijd rode en/of donker gepigmenteerde vlekken achter.

Wat te doen?

Bij verdenking van krentenbaard moet er altijd contact worden opgenomen met de huisarts. Krentenbaard kan niet worden verholpen door een zelfgekocht geneesmiddel. De arts zal een antibioticumzalf voorschrijven. Mocht de weerstand van het kind slecht zijn, dan kan de arts ervoor kiezen om ook nog een antibioticakuur voor te schrijven. Ook zal de arts tips mee geven voor thuis met betrekking tot hygiëne.

Wat zelf te doen

De arts zal je diverse adviezen meegegeven voor de hygiëne thuis. Belangrijk is het om voor je kind een aparte handdoek te gebruiken, en zich te wassen met een antibacteriële zeep (betadine scrub). Doordat krentenbaard zeer besmettelijk is mag het kind niet naar school of meedoen met andere activiteiten. De blaasjes en korstjes van krentenbaard herstellen goed. De genezing kun je bevorderen door er salicylvaseline op te smeren 2 à 3 maal per dag. Dit zorgt ervoor dat de korstjes losweken. Salicylvaseline is op doktersrecept verkrijgbaar.

Hygiëne

Een goede hygiëne is zeer belangrijk bij krentenbaard om besmetting te voorkomen. Drink dus niet uit hetzelfde glas, gebruik niet dezelfde handdoek, en zorg ervoor dat het kind zich wast met antibacteriële zeep. Was de kleding en het beddengoed op 60 graden, en daarna strijken zodat alle bacteriën dood zijn. Maar het meest belangrijk is wel, voorkom besmetting met andere kinderen!
© 2009 - 2019 Angel84, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Krentenbaard bij kinderen"

Reactie

Hans Dinnessen, 04-07-2010 14:59 #1
Blaasjes zijn ontstaan op de knieen (knieen kapot na het vallen) en hier en daar verschijnen er op het lichaam verder blaasjes. Heeft van de huisarts Fucidin creme 20mg/g. Moeder is 12 weken in verwachting van tweede kind. Grootouders zijn bezorgd.
Patientje jongetje is 18 maanden oud

Infoteur: Angel84
Gepubliceerd: 10-05-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!