InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wratten verwijderen, hoe?

Wratten verwijderen, hoe?

Wratten verwijderen, hoe? Wratten zijn verdikkingen in de huid die veroorzaakt worden door virussen in de huid. Het zijn geen tumoren. Er zijn meer dan 30 verschillende soorten virussen die wratten kunnen veroorzaken. Gewone wratten zijn rond van vorm en hebben een duidelijke grens. Ze komen het meest voor op de handen, knieën, ellebogen of in het gezicht. Hoe verwijder je wratten en wanneer is het nodig ze te laten verwijderen? De meeste wratten verdwijnen vanzelf en hoeven niet verwijderd te worden. Dit kan wel enkele maanden tot enkele jaren duren. Daarom besluiten veel mensen om ze eerder te laten verwijderen, bijvoorbeeld door een huisarts of huidarts. Wratten zijn besmettelijk. Omdat wratten irriteren ga je er gemakkelijk aan peuteren of krabben waardoor je het virus gemakkelijk kan verspreiden en waardoor je juist meer wratten kan krijgen. Ook kunnen anderen gemakkelijk besmet raken door het virus. Het duurt drie tot zes maanden voordat iemand wratten krijgt nadat ze met het virus in aanraking gekomen zijn. Het komt vaak voor dat een persoon meerdere wratten krijgt omdat het virus besmettelijk is.

Wratten zijn besmettelijk

Het virus wat wratten veroorzaakt is helaas besmettelijk. Bekend is bijvoorbeeld dat wratten worden doorgegeven via:
  • zwembaden
  • gymnastiekzalen en overige sportzalen
  • persoonlijk contact

Vrijwel iedereen krijgt in zijn leven wel eens een of meerdere wratten.

Wrat herkennen. Hoe herken je wratten?

Als je een plekje of bobbeltje op je huid hebt is een wrat vrij eenvoudig te herkennen. Wratten zijn rondachtige bultjes op de huid, duidelijk afgegrensd. Ze kunnen ruw aanvoelen. Maar er zijn wel verschillende soorten wratten.
  • De meest voorkomende wratten zijn hard en stug en lijken wel een beetje op een eelt bobbeltje. Ze zitten vaak op handen, vingers, knieën ellebogen, gezicht.
  • Vlakke wratten. Deze wratten zijn nogal plat en huidkleurig of een beetje bruin van kleur. Ze zijn een paar millimeter groot. Het oppervlakte is glad. Deze wratten zie je vaak op armen, benen of in het gelaat.
  • Voetwratten zitten op voetzolen, waar je er last van kunt hebben. Er zijn twee soorten voetwratten:
  • Een doorn-wrat is een soort doorntje en is pijnlijk. Deze wrat is als een soort worteltje de diepte in gegroeid. Het voelt alsof er een doorn in je voet zit, vandaar de naam. Het is niet altijd makkelijk te zien of er sprake is van een likdoorn of doorn-wrat. Als je aan de zijkant van een doorn-wrat duwt, doet het pijn, terwijl het bij een likdoorn alleen pijn doet als je bovenop de doorn drukt.
  • De mozaïek-wrat ligt als een soort vloertje op de huid en breid zich verder uit. Het lijkt ook wel vaak of dit type wrat barstjes heeft, waar hij de naam mozaïek-wrat aan te danken heeft, maar het is eigenlijk een verzameling van kleine en grotere wratten die zich uitbreiden.
  • Ouderdomswratten zijn wratten die vooral voorkomen bij oudere mensen. Het is een verdikking van de huid die goedaardig is. Een arts kan vaststellen of het om een ouderdomswrat of om iets anders gaat.
  • Venuswratten zijn wratten die voorkomen rondom de anus of op de geslachtsorganen zitten. Deze wratten worden overgedragen via seksueel contact en daarom komen ze vrijwel altijd bij volwassenen voor. Dit is een vervelende aandoening. Er kunnen ook andere seksueel overdraagbare aandoeningen worden aangetroffen bij deze besmetting, dus onderzoek is om meerdere redenen, altijd nodig. Ook personen die met de venus-wratten in aanraking kunnen zijn geweest moeten onderzocht worden. Je moet met deze wratten echt naar de huisarts.
  • Waterwratjes komen meestal voor bij jonge kinderen. Ze zijn hardnekkig en erg besmettelijk. Het zijn kleine waterige bolletjes met een putje erin. Kinderen kunnen er maanden of soms jaren last van houden maar uiteindelijk verdwijnen ze wel. Water-wratjes worden ook luchtpukkels of bolhoedwratjes genoemd. Vaak hebben kinderen er meer dan een en soms zit zelfs het hele lichaam onder.

Als je twijfelt of je een wrat hebt, ga dan altijd naar de huisarts. Ook als een wrat klachten geeft zoals pijn, jeuk of irritatie, is het verstandig om de huisarts de wrat te laten beoordelen. Een moedervlek is geen wrat. Wratten die op moedervlekken lijken, of wratten die (soms) bloeden of die in de loop der tijd van vorm veranderen, het zijn allemaal redeneren om langs de huisarts te gaan.

Wratten verwijderen, ja of nee?

De huisarts zal wratten liever alleen verwijderen als de wratten pijnlijk zijn of als de patiënt er last van heeft.

Welke wratten zijn verdacht?

  • Wratten die van kleur veranderen, bloeden, jeuken, of groter worden. Laat deze altijd door een huisarts bekijken. Misschien zijn het geen wratten.
  • Wratten die zich anders gedragen of wratten die je niet vertrouwt of die pijnlijk zijn of jeuken, ga daarmee naar de huisarts.
  • Wratten rondom de geslachtsdelen.
  • Ouderdomswratten moeten door de huisarts gezien worden.
  • Waterwratjes die pijn doen.
  • Elke wrat of verdikking in de huid die je niet vertrouwt.

Wratten verwijderen, hoe?

Huisarts of huidarts kan de wrat aanstippen of wegsnijden. Mogelijk worden wratten elektrisch verwijderd.

Middeltjes om wratten zelf te verwijderen

Er is tinctuur (om wratten aan te stippen) verkrijgbaar bij drogist en apotheek. Een laagje van de wrat wordt daardoor zacht en kan worden verwijderd, waarna er opnieuw wordt aangestipt. Het virus kan je hierdoor wel vrij gemakkelijk verspreiden dus je moet de huid rondom de wrat afplakken met pleisters of insmeren met vaseline. Je kunt ook een spuitbus verkrijgen om wratten zelf te bevriezen. Als je wratten hebt kan je het beste met de huisarts overleggen hoe ze verwijderd kunnen worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Wratten bij (jonge) kinderenWratten bij (jonge) kinderenWratten worden veroorzaakt door een infectie met het humaan papillomavirus (HPV). Wratten kunnen bij jong en oud voorkom…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Wratten - Wat kun je er tegen doenWratten - Wat kun je er tegen doenEen wrat is een vergroeiing van de opperhuid die hard is geworden en er uit ziet als een bobbelig knobbeltje wat doet de…
Bronnen en referenties
  • Kring Apotheek info
  • Dokter online

Reageer op het artikel "Wratten verwijderen, hoe?"

Reacties

Hanni, 11-11-2014 14:31 #15
Kun je ouderdomswratten ook aanstippen met wrattenmiddel?

Ayoub, 02-01-2014 20:48 #14
Ik heb 2 maanden geleden een wrat laten wegvriezen. ik heb een bruine huidskleur dus dat laat littekens of een donker plekje achter maar nu is die terug. ik mag het niet meer wegvriezen van mijn huidsarts want anders gaat dat plekje nog bruiner worden achteraf ( wrat op mijn voorhoofd ). ik heb nu 2 mogelijkheden of wel wachten tot dat ze van zelf weggaat of chirurgie wat moet ik doen?

Marian, 26-08-2013 05:22 #13
Ik heb kleine wratjes op mijn bovenlichaam, hals, onder borsten, oksels enz. jeukt heel erg, ben bij huisarts geweest, heb er zalf voor gehad niets helpt., Wat is hier aan te doen, gaat dit ooit stoppen en is hier een medicijn voor. Reactie infoteur, 26-08-2013
Toch weer terug naar de huisarts en vragen om een doorverwijzing huidarts.

Huiduitslag is niet altijd even goed te beoordelen. Je huisarts kan bijvoorbeeld aan huidschimmel of eczeem denken, en daarvoor behandeling starten om te zien of dat helpt, terwijl het later ook een huidaandoening als psoriasis kan blijken te zijn. Het best is dus om het opnieuw te laten beoordelen.

Kelly, 13-07-2013 15:24 #12
Hallo,

Ik heb al echt heel lang last van een wrat op mijn vinger dicht langs mijn nagelriem, ik schaam me der verschrikkelijk erg voor en het is een best grote wrat ik heb er alles aan gedaan, Ik heb verschillende soorten spulletjes geprobeerd en elke keer wordt die wit en gaat die weg voor een week en dan is die er weer! Ik voel me zo ongelukkig ik kan me nagels nooit laten doen omdat ik zoon lelijke wrat op mijn middelvinger heb zitten, de wrat is 3 jaar geleden 1 x weggegaan ik was zo BLIJ! maar na een jaar kwam die weer terug! :( ( hij was trouwens voor een jaar weg doordat ik 2 weken lang tape om mijn vinger had gedaan! ) Maar dat helpt nu ook niet meer.

Kan iemand mij misschien helpen, ik sta hier echt mee op en ga er weer mee naar bed ik schaam me zo. Reactie infoteur, 14-07-2013
Waarom ga je niet even langs je huisarts dan?

Lisa, 29-06-2013 20:46 #11
Hallo,
ik heb een wrat die niet echt op me huid zit maar er meer in. Ik laat dit binnenkort weghalen. Maar hoelang kan de pijn duren en hoe lang kan je niet lopen? Want ik heb nog wel feestjes enzo. Kan ik beter gaan als ik vakantie heb of nog deze week voor de feestjes?
Groetjes Lisa

Siham, 18-06-2013 21:36 #10
Doe het pijn om ze weg te halen? Ik had er eerst één op mijn duim een kleintje Daarna is hij gegroeid en heb ik er twee bij mijn tenen die groeien plus ik heb 6 bijgekregen aan de onderkant van mijn voet. Ze doen geen pijn, maar de blikken die mensen geven als je iets aan hun geeft, vooral omdat ik kassamedewwerker ben moet je geld etc. overhandigen en dan zien ze dat je een wrat heb t op je duim. die blikken voelen dan niet goed… Daarnaast kan ik niet op de grond zitten zonder schoenen, je wilt gewoon niet zien dat iemand ze ziet. (ik weet dat de zin niet goed is geformuleerd :hihi:)

Naar de huisarts gaan of niet? Reactie infoteur, 19-06-2013
Als je van de wrat af wilt kan je gewoon naar de huisarts gaan. Vraag eerst even na of ze ook een speciaal wrattenspreekuur hebben. Je kunt het ook eerst proberen met middeltjes die je bij de drogist kunt kopen. Bij de huisarts wordt de wrat misschien bevroren met vloeibare stikstof. Daarna kan de wrat weggehaald worden zonder dat je pijn voelt. Het bevriezen op zich kan je wel voelen, maar veel pijn doet dat meestal niet.

Thalissa, 02-11-2012 13:59 #9
Ik had eerst 1 wrat op mijn duim en nu heb ik er al 7. Ik ben ook een paar keer naar de huisarts geweest. Sommige irriteren mij echt ik haat het. Niets help, al die middeltjes wat je overal leest, maar ik heb er de laatste dagen weeral bijgekregen. Ik schaam me en zeker op school. Ik krijg elke week handverzorging dus fijn is dat niet! Nu ik ben 15, dus ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik voel me zo slecht in men vel door die stomme wratten. Reactie infoteur, 02-11-2012
Dat is heel vervelend voor je, hoewel ze op den duur wel zullen verdwijnen maar dat kan wel lang duren. Maar waarom haalt de huisarts ze niet voor je weg?

Mariam, 18-06-2012 20:17 #8
Die van de huisarts is shit! want om te beginnen ben ik al 7x geweest zonder nut niks gebeurt behalve dat ze voor 3 dagen weg waren. Reactie infoteur, 19-06-2012
Dat is ongebruikelijk. In dat geval kunt u zich beter laten doorverwijzen naar een dermatoloog.

Antje, 27-04-2012 09:56 #7
Ja, best wel een beetje lastig om het dan te vermeiden, er zijn zoveel gezamenlijk ruimtes! School, een gymzaal, je werk, een ziekenhuis enzovoort! Als ik gym, raak ik nooit de vloer aan maar met bijvoorbeeld een basketbal of aan de ringen zwaaien zit je toch aan de besmettelijke plekken. Maarja, ik kan slecht niet gymmen. Maakt het nog wat uit als je meteen na 2 uur gymmen je handen grondig gaat wassen in de kleedkamer? Of zit het virus dan al in je handen verwerkt? Het is zo stom dat ik alleen die wratten van mij zelf zie, want bij andere mensen heb ik nog nooit wratten opgemerkt.

Antje, 23-04-2012 13:30 #6
Oké, ben heel wat wijzer geworden door dit alles maar ik heb nog een vraag! =). Er staat dat je het virus kan voorkomen door met slippers te lopen in een zwembad zodat je niet meer voetwratten krijgt, maar hoe werkt dat op je handen? Als je zo min mogelijk spullen aanraakt zoals deurklinken met je ellebogen openen, eigen handdoeken gebruiken, je handen op schoot laten liggen in plaats van op de tafel neerleggen en stoelen zo min mogelijk aan te raken. Kan je hierdoor handwratten voorkomen? Reactie infoteur, 23-04-2012
Aanraking met het virus kan je nooit helemaal voorkomen, maar regelmatig je handen wassen en contact met wratten vermijden, is verstandig. Op plaatsen waar veel mensen komen die het virus kunnen verspreiden door huidcontact met vloeren en dergelijke, is de kans groter om het op te lopen. Zoals in zwembaden en gymzalen en judo/zalen en dergelijke.

D. B., 15-04-2012 19:01 #5
L-lysine + cats Claw remmen virussen. Zelfs bij Gordelroos en koortslip! Hoog inzetten.

L., 16-01-2012 10:44 #4
Op mijn tiende kreeg ik een kleine wrat op mijn vinger en dat vond ik toen al lelijk. Daarvoor ben ik paar keer naar de huisarts gegaan voor het aanstippen. Na een tijd werd het alleen maar erger en meer. Ik heb van alles geprobeerd van huisarts tot aan de dermatoloog. Niks hielp bij mij, het werd alleen maar erger. Op een gegeven moment had ik misschien wel 20 wratten op mijn handen. Ze werden er allen maar groter en ik schaamde heel erg voor. Ik deed heel vaak pleisters op. Maar 2 jaar terug verdwenen ze zomaar ineens. Er is daarna wel weer een kleine wrat terug gekomen maar die is ook weer verdwenen na een tijdje. Bij mij werkte het aanstippen en al die andere niet. Het werd alleen maar meer van. Het is een wonder! Reactie infoteur, 16-01-2012
Wratten worden veroorzaakt door een van de vele varianten van het humaan papillomavirus. Op een bepaald moment heeft je lichaam voldoende antistoffen opgebouwd om ze te laten verdwijnen. Dat kan echter wel lang duren. Enkele jaren is niet ongewoon. Dan is aanstippen of laten verwijderen in de tussentijd een optie. Je afweersysteem heeft deze wratten dus laten verdwijnen, en geen wonder.;)

Antje, 04-12-2011 11:14 #3
Toen ik vijf jaar geleden één wrat in m'n handpalm kreeg, dacht ik: Ach, zal wel weer weggaan. Maar dat ging helemaal niet zo, om de paar maanden kwamen er steeds meer wratten bij. Ik schaamde me kapot, het ging me steeds meer ergeren. Ik zorgde ervoor dat ik altijd pleisters omhad en dat ik mijn handen altijd onder tafel hield. Ik heb zalf geprobeerd, wrattentinctuur en al dat soort behandelingetjes maar dat hielp voor geen meter. Ik ben vorig jaar Januari begonnen met aanstippen en na máánden was ik ze kwijt, ik was super gelukkig! Maar dat was van korterduur, ze kwamen allemaal terug in nog grotere hoeveelheden. Ik heb deze twee weken geleden ook maar weer aangestipt. En net vond ik ook weer een nieuwe (een nog heel kleine) wrat onder mijn duim. Ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen. Ik wil ze gewoon weg hebben. Ik ben al een jaar bezig met aanstippen en ik verrek elke keer weer van die pijn!
Ik begrijp het nog steeds niet, ik doe er alles aan maar het werkt niet? Zal ik maar eens naar de dokter gaan voor een verwijzing naar de dermatoloog? Mijn zusje heeft ook heel lang wratten, kan het misschien zijn dat ik in de tijd dat ik de wratten kwijt was na het aanstippen opnieuw besmet ben door haar? Reactie infoteur, 05-12-2011
De meeste wratten ontstaan door een virus en dat virus kan lang actief blijven. Door contact kan het overgebracht worden. Ook bijvoorbeeld via kleedhokjes in zwembaden of in gymzalen als je bijvoorbeeld met blote voeten loopt. Op zich is het allemaal heel normaal om eens een wrat te hebben, maar als je er zoveel last van hebt dan is het echt heel vervelend voor je ga dan inderdaad langs de dokter, dat is heel verstandig.

Austen, 06-02-2011 20:19 #2
Ik heb al jaren last van wratten in mijn gezicht en lichaam ik heb ze zeker 7keren laten aanstippen bij de dokter het gevol is meer en meer wratten ik heb een zeer gevoelige en droge huid ik durf niet zomaar iets op mijn gezicht te zetten ik wil het niet meer laten aanstippen wat is het beste voor mij Reactie infoteur, 06-02-2011
Austen, ik raad u aan om bij u huisarts aan te dringen op een verwijzing naar een dermatoloog. Deze kan uitzoeken om wat voor wratten het gaat, eb of uw droge huid ook een rol speelt in het geheel, en hoe de wratten eventueel verwijderd kunnen worden. Ook kan de dermatoloog u misschien meer vertellen over de reden dat de wratten steeds terugkeren en waarom ze in aantal toenemen.

Anoniem, 30-09-2009 09:43 #1
Ik wil laten weten dat ik al zeker 7 jaar last had van wel 40 wratten verspreid over handen en voeten. Alles was al geprobeerd en de enige optie was nog opereren. Echter, ik gebruik sinds 5 maanden dagelijks 20 druppels engina force en alle wratten zijn sinds 2 weken verdwenen als sneeuw voor de zon. Misschien dat jullie iets met dit bericht kunnen. Voor mij is het echt een wonder! Reactie infoteur, 30-09-2009
Wratten verdwijnen vaker ineens spontaan. Aangezien je al vijf maanden enginaforce gebruikt en pas twee weken geleden verdwenen de wratten, lijkt er geen verband tussen enginaforce en je verdwenen wratten. Het lijkt erop dat ze bij jou ook spontaan verdwenen zijn, dat komt wel vaker voor.:)

Infoteur: Kisses
Laatste update: 28-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidproblemen
Reacties: 15
Medische informatie…
Schrijf mee!