InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Droge of gebarsten lippen

Droge of gebarsten lippen

Gebarsten of droge lippen zijn heel vervelend. Met name nu het weer wat kouder wordt krijgen veel mensen er last van. Hoe komt dit en hoe kun je het beste voorkomen dat ze barsten?

Lippen zijn gevoelig

Als eerste moet je weten dat je lippen heel gevoelig zijn en je ze dus goed moet verzorgen als je niet wil dat ze barsten. Lippen hebben namelijk geen zweet- en talgklieren, amper een hoornlaag en er zit ook bijna geen pigment in je lippen. Hierdoor zijn lippen gevoelig voor uitdroging en verbranding.

Wat doet een lippenbalsem?

Een goede lippenbalsem helpt uitdroging van de lippen door wind en kou te voorkomen. Daarbij hoort de lippenbalsem ook verbranding door de zon te voorkomen. Als het kwaad eenmaal geschied is, een barstje, moet de lippenbalsem de pijn verzachten en het herstel van de lip bespoedigen.

Voorkomen is beter dan...

genezen.. Dat klopt, hier is echter wel een 'maar' aan verbonden. Fabrikanten van lipbalsems raden hun klanten aan om preventief elke dag lippenbalsem te gebruiken, hun hele leven lang. Dit is vooral goed voor de portemonnee van deze fabrikanten en vooral vervelend voor de klanten want als je dag in dag uit lippenbalsem gebruikt, raken je lippen er als het ware aan verslaafd. Als je dan een dag vergeet lippenbalsem te gebruiken zijn je lippen gelijk droog en pijnlijk. Wat beter is, is om wanneer het écht nodig is (zonnige dagen, koude dagen met een droge wind, bij een bergbeklimming, op vakantie in een warm land, of wanneer je lippen al gebarsten zijn) lippenbalsem te gebruiken. Zo voorkom je dat je lippen eraan verslaafd raken.

Denk er bovendien aan om voldoende te drinken, je lippen zijn een afspiegeling van de hoeveelheid vocht die je tot je neemt, als je te weinig drinkt, zullen je lippen gevoeliger zijn voor uitdroging.

Ik heb een barstje in mijn lip, en nu?

Het belangrijkste wanneer je losse velletjes of kloofjes in je lip hebt is dat je er NIET aan moet gaan zitten pulken. Zo herstelt het kloofje nog veel langzamer. Ook is het raadzaam om wanneer je droge of gebarsten lippen hebt, niet over je lippen te gaan likken, dit verzacht eventjes de pijn, maar daarna wordt het steeds erger, waardoor je dus steeds over je lippen blijft likken.

Het beste is om wanneer je een barstje hebt, je lippen goed te verzorgen. Het verschilt heel sterk welke balsem het best werkt, dit heeft veel met je persoonlijke voorkeur te maken. Populaire lippenbalsems zijn: Blistex (MedPlus, in het blauwe potje, is voor als je lippen gebarsten zijn) en Purol (witte stick). Ook Vaseline, uierzalf en andere willekeurige lotions voor een droge huid worden wel gebruikt, deze producten zijn echter niet speciaal gemaakt om de lippen te verzorgen, al zullen ze best helpen. Dit zijn lapmiddelen, voor als het kwaad al geschied is, ze beschermen je lippen niet tegen bijvoorbeeld UV-straling.

Over Labello zijn zowel goede als minder goede verhalen te horen, de een zweert erbij, de ander beweert dat het zijn/haar lippen alleen maar droger maakt. Bovendien zijn er veel mensen 'verslaafd' aan Labello.

Conclusie: Ik kan je niet specifiek één bepaald merk lippenbalsem aanraden, het is echt een kwestie van uitproberen welke lippenbalsem bij jóu het beste werkt!
© 2009 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Last van gebarsten lippen?Last van gebarsten lippen?Veel mensen hebben wel eens last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter.…
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Lippen om te zoenen tijdens de herfst en winterLippen om te zoenen tijdens de herfst en winterTijdens de herfst en winter hebben onze lippen meer aandacht en verzorging nodig. Mooie lippen zijn vol van vorm, hebben…
Wat te doen bij droge, schrale lippen?Wat te doen bij droge, schrale lippen?Vrijwel iedereen heeft er wel eens last van, met name in de winter: droge, schrale lippen. Je lippen kunnen zo droog en…
Bronnen en referenties
  • E-gezondheid.be

Reageer op het artikel "Droge of gebarsten lippen"

Reactie

Veerle, 28-10-2014 19:52 #1
Ik raad Dr. Vogel lippenbalsem aan. Het heeft een blauwe huls en is de balsem is groen. Ik heb het gebruikt toen ik gestopt was met labello. Mijn lippen waren hartstikke kapot. (Ja, gelikt, gepulkt, velletjes weggehaald etc. tot bloedens toe) Maar sinds ik deze lippenbalsem gebruik, zijn mijn lippen weer geheeld en gebruik ik nog maar een enkele keer en niet zoals bij labello dat ik die constant bij de hand had (samen met mijn mobiel) en niet zonder kon. Heel erg aan te raden!

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 21-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!