InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Moslimvrouwen, hoofddoeken en mode

Moslimvrouwen, hoofddoeken en mode

Moslimvrouwen en hoofddoeken, het is iets waarbij de meeste mensen geen positief beeld hebben. Maar net als de meeste vrouwen houden ook moslimvrouwen van mode en is ook de hoofddoek onderdeel van dat modebeeld.

Hoofddoek en Mode

Wanneer vandaag de dag moslimvrouwen in het nieuws komen is dat meestal geen positief nieuws. En de hoofddoek zorgt al helemaal voor negativiteit. Maar voor moslimvrouwen is de hoofddoek niet alleen iets om hun haren mee te bedekken, het is ook een belangrijk accessoire. In moslimlanden zijn er hoofddoeken te kust en te keur, van allerlei materialen en in alle denkbare kleuren en patronen. De hoofddoek mag dan in Westerse ogen vaak een negatief imago hebben, voor moslimvrouwen is het net zo'n belangrijk deel van hun outfit als voor Westerse vrouwen hun schoenen of handtas. En wie denkt dat het alleen om conservatieve zaken gaat als de niqaab of de burqa slaat de plank ver mis.

Islamitische Mode

Misschien is niet in alle moslim-kringen de hoofddoek een accessoire; de meer behoudende moslima's zullen vaak kiezen voor zwart, donkerblauw of wit, maar voor de meeste vrouwen, zeker de jongere generaties is het iets waar ze veel aandacht aan besteden. Er zijn eindeloos veel manieren om een hoofddoek te dragen, verschillende stijlen en die zijn ook weer aan mode onderhevig. Uiteraard heeft elk land zijn eigen tradities en een moslima uit Indonesië zal haar hoofddoek waarschijnlijk heel anders dragen dan die uit Marokko of de Golf. Maar dat doet niets af aan het feit dat mode een grote invloed heeft op het fenomeen. Er zijn talloze sites op internet waar je kunt leren je hoofddoek op diverse manieren te knopen. Er worden modeshows georganiseerd met Islamitische mode. Want al is het voor de meeste moslima's van belang om zich bescheiden te kleden, dat wil niet zeggen dat ze er niet tegelijkertijd mooi uit kunnen zien.

Vrouwelijke kleding

De meeste moslimvrouwen dragen kleding die vooral gekenmerkt wordt door haar vrouwelijkheid, mooi gesneden kleding, mooie stoffen en soms ook met kraaltjes, plooien enzovoorts. Praktisch en makkelijk wasbaar staan niet altijd hoog in het vaandel. En zeker op feesten en partijen, waarbij de hoofddoek vaak achterwege gelaten wordt, gaan veel vrouwen los met sexy kleding en veel make up.

Invloed op Nederlandse Mode

Winkelen is ook bij veel moslimvrouwen een belangrijke en favoriete bezigheid en de invloed van moslims is ook in de Nederlandse winkels merkbaar. Ketens als C&A houden zelfs rekening met Islamitische feestdagen, waarvoor ze extra feestkleding in huis halen. De tuniek, een kledingstuk dat de laatste tijd erg populair is, is mede door moslimvrouwen zo populair geworden. Het is normaal dat cultuur door nieuwkomers beïnvloedt wordt en zeker niets nieuws. Wie weet, komt ook de hoofddoek weer in de mode als kledingstuk, Grace Kelly droeg haar hoofddoek met flair, net als vele moslima's tegenwoordig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Moslimvrouwen, hoofddoeken en mode"

Infoteur: Sasati
Laatste update: 11-10-2012
Subrubriek: Beauty
Special: Islam Varia
Schrijf mee!