InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Het syndroom van Asperger

Aandoening: Het syndroom van Asperger

Aandoening: Het syndroom van Asperger Mensen met het syndroom van Asperger hebben een autistische aandoening. Deze aandoening begint vaak al vanaf de geboorte of vanaf het derde levensjaar. Het komt meer bij jongens voor als bij meisjes.

Asperger

Syndroom van Asperger

Deze aandoening is een autistische stoornis en is vernoemd naar Hans Asperger. Mensen met dit syndroom hebben een normale houding maar hebben soms ook een vrij hoge intelligentie en weten vaak veel over bijvoorbeeld dieren of auto's. Vaak komen mensen met het syndroom vreemd over, dit wil zeggen: arrogant of maniëristisch. Ze hebben een grotere woordenschat als kinderen van zijn/haar leeftijdsgenootjes. Ook uitdrukkingen die mensen in het dagelijks leven gebruiken nemen zij vaak letterlijk, bijvoorbeeld: 'Ik zal hem de oren wassen.' Mensen met het syndroom van Asperger vinden andere mensen zonder dat syndroom vreemd, en vinden zichzelf erg logisch, terwijl dit eigenlijk net andersom hoort te zijn.

Algemene kenmerken

  • Moeite met het contact houden van familie/vrienden
  • Moeite met oogcontact houden tijdens een gesprek
  • Ze nemen vaak grapjes of uitdrukkingen letterlijk
  • Ze kunnen zich moeilijk inleven
  • Moeite met het omgaan van regels
  • Spraak is vaak monotoon en ze hebben een nietszeggende uitdrukking op het gezicht
  • Ze sluiten zich vaak af van de anderen
  • Ze hebben interesse in onderwerpen wat andere mensen zonder dit syndroom zinloos vinden
  • Ze zijn overgevoelig voor geluiden, geuren en aanrakingen

Erfelijkheid

Uit onderzoeken is het gebleken dat de ziekte van Asperger erfelijk is. Het kan zijn dat je kind het ook heeft/krijgt.

Behandeling

Er is geen standaardbehandeling voor mensen met het syndroom van Asperger omdat elk persoon weer een andere vorm heeft van het syndroom. Zo schijn er verschillende behandelingen waar men uit kan kiezen. Dit zijn: Gedragstherapie (Bij deze behandeling oefent de patiënt op het herkennen en begrijpen van hoe anderen zich voelen), bezigheidstherapie, aangepast onderwijs, psychotherapie.

Medicatie

Het syndroom van Asperger is niet te genezen. Voordat er medicijnen worden voorgeschreven door je huisarts, krijgt de patiënt eerst een lichamelijk onderzoek. Vanuit dit onderzoek kijkt je huisarts welke medicijnen het beste voor je zijn. Het medicijn 'Ritalin' kan worden voorgeschreven om de concentratie en de aandacht te verbeteren.

Forum

Wil je meer te weten komen over het syndroom van Asperger of heb je vragen of tips aan mensen met het syndroom van Asperger, dan kan je op dit forum terecht.

Test

Met deze test kan je erachter komen of jij of je kind het syndroom van Asperger zouden kunnen hebben.
Gerelateerde artikelen
Het syndroom van Asperger bij kinderenHet syndroom van Asperger bij kinderenLees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt h…
Wat is het syndroom van Asperger?Wat is het syndroom van Asperger?Het syndroom van Asperger is een geboren aandoening die ertoe leidt dat mensen die eraan lijden verschillende problemen…
Diagnose: Syndroom van AspergerDiagnose: Syndroom van AspergerHet syndroom van Asperger is een aangeboren, autistische stoornis. Er zijn veel overeenkomsten met de klassieke vorm van…
Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASSSyndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASSHet syndroom van Asperger is een stoornis in de hersenen. Het is een autismespectrumstoornis, evenals autisme en PDDNOS.…
Autisme of AspergerAutisme of AspergerDe stoornis is zo oud als de mensheid. Toch begint de geschiedenis van autisme als apart syndroom pas in de jaren veerti…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicinfo.nl/%7B4926c48f-9b20-42c0-9686-c846bebb1bfc%7D
  • http://www.aspergersyndroom.nl/
  • http://www.syndroomvanasperger.nl/
  • http://www.balansdigitaal.nl/
  • http://www.consumed.nl/ziekten/

Reageer op het artikel "Aandoening: Het syndroom van Asperger"

Reacties

Jared, 09-09-2016 22:35 #3
"Uit onderzoeken is het gebleken dat de ziekte van Asperger erfelijk is." Ik vind de term 'ziekte' ongelukkig gekozen. Sinds kort denk ik er mee behept te zijn, maar ik voel me niet 'ziek'.

Irene, 04-03-2014 20:41 #2
Gebruikt je zoon Ritalin? Ik wist niet dat dat ook bij asperger kan helpen. Welke symptomen worden er minder door of onderdrukt?

Marcel, 24-02-2014 15:31 #1
Mijn zoon van 16 gebruikt het sinds kort, 3 weken. Bij hem is asperger gediagnosticeerd.
Het werd problematisch moeilijk hem thuis te houden en hem op school te houden.

Een verademing. Voor hemzelf, zijn leraren en voor ons. Misschien hadden we het eerder moeten doen, maar het schijnt voor jonge kinderen niet zo goed te zijn i.v.m. bijwerkingen.
We zijn 'om'.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 23-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!