InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het syndroom van Asperger bij kinderen

Het syndroom van Asperger bij kinderen

Het syndroom van Asperger bij kinderen Lees hier alles over het syndroom van Asperger bij kinderen, de gevolgen voor hun motoriek en hoe je het syndroom kunt herkennen.

Het syndroom van Asperger bij kinderen

Het syndroom van Asperger is een moeilijk te beschrijven aandoening. Het is een gedragsstoornis die met name bij jongens voorkomt. Qua kenmerken in het gedragspatroon van het kind met dit syndroom komt deze stoornis dicht in de buurt van autisme. Vaak worden kinderen met dit syndroom gepest door leeftijdsgenoten.

Intelligentie

Kinderen met het syndroom van Asperger zijn vaak razend intelligent. Ze kunnen op anderen vaak enorm slim over komen. Dit heeft vaak te maken met een bepaalde fixatie voor een onderwerp. Zo kan een kind dat dit syndroom heeft, bijvoorbeeld een bovenmatige interesse voor hoofdsteden van landen hebben. Dit stelt hem dan ook in staat met iederen in zijn omgeving een gesprek aan te knopen over zijn favoriete onderwerp.

Motoriek van kinderen met het syndroom van Asperger

Kinderen met het syndroom van Asperger kunnen door hun omgeving vaak onhandig gevonden worden. Vaak hebben deze kinderen moeite met bijvoorbeeld gymlessen en andere bewegingsactiviteiten. Ook schrijven ze vaak slordig en onregelmatig. Dit kan onder andere een laag zelfbeeld tot gevolg hebben.

Wanneer heeft een kind het syndroom van Asperger?

Dit is geen eenvoudig te beantwoorden vraag. Het is namelijk een neurologische aandoening die door een leek niet of nauwelijks vast te stellen is. Het heeft bijvoorbeeld niets te maken met de opvoeding van het kind of de omgeving waarin het opgroeit. Het vaststellen van het syndroom van Asperger gebeurt doorgaans pas halverwege de basisschool omdat het moeilijk is om het verschil op te merken tussen een hoogbegaafd en sociaal onhandig kind en een kind met het syndroom van Asperger.

Sociale vaardigheden van een kind met het syndroom van Asperger

Kinderen met het syndroom van Asperger zijn vaak sociaal vaardig. Dit maakt het moeilijker om de ziekte te herkennen. Ze komen vaak op jonge leeftijd al zeer sociaal en welbespraakt over. Maar tegelijkertijd vinden kinderen met het syndroom van Asperger het moeilijk om bijvoorbeeld een gesprek over hun gevoelens te hebben en vinden het lastig om sociaal gedrag te vertonen of om zich in te leven in gevoelens van anderen.

Gevoeligheid voor veranderingen bij kinderen met het syndroom van Asperger

Veranderingen in de directe omgeving van kinderen met het syndroom van Asperger kunnen bij deze kinderen leiden tot gedragsveranderingen. Zij kunnen door kleine veranderingen van hun omgeving spanningen ervaren en zelfs paniekgevoelens krijgen. Op latere leeftijd kunnen zij hier zelfs depressief door raken.

Leven met het syndroom van Asperger

Op zich hoeft het leven met het syndroom van Asperger niet minder leuk te zijn. Vaak komen deze kinderen op latere leeftijd goed terecht. Ook zie je vaak dat mensen met het syndroom van Asperger dingen gaan verzamelen zoals postzegels of munten. Hun enorme fixatie stelt ze in staat om een enorme collectie op te bouwen en zich voor hun verzameling t blijven concentreren. Dit concentratievermogen kan ook van pas komen tijdens hun werk. Deze mensen kunnen vaak lang en geconcentreerd werken en zijn sociaal iets minder vaardig. Ze zijn vaak rationeel en wetenschappelijk. Dit stelt ze in staat om zich te specialiseren.
© 2010 - 2019 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Aandoening: Het syndroom van AspergerAandoening: Het syndroom van AspergerMensen met het syndroom van Asperger hebben een autistische aandoening. Deze aandoening begint vaak al vanaf de geboorte…
Wat is het syndroom van Asperger?Wat is het syndroom van Asperger?Het syndroom van Asperger is een geboren aandoening die ertoe leidt dat mensen die eraan lijden verschillende problemen…
Syndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASSSyndroom van Asperger, autismespectrumstoornis, ASSHet syndroom van Asperger is een stoornis in de hersenen. Het is een autismespectrumstoornis, evenals autisme en PDDNOS.…
Autisme of hoofbegaafdheid: het verschilAutisme of hoofbegaafdheid: het verschilHoogbegaafden lopen soms ten onrechte het risico om voor autistisch door te gaan. Mensen die hoogbegaafd zijn en mensen…
Syndroom van Asperger - Een aandoening van de hersenenSyndroom van Asperger - Een aandoening van de hersenenHet Aspergersyndroom is een van de autismespectrumstoornissen. De definitie die Chantal Sicile-Kira geeft in haar boek '…

Reageer op het artikel "Het syndroom van Asperger bij kinderen"

Reactie

Monique, 24-02-2016 14:10 #1
Komt in de buurt van autisme? het is autisme> Het syndroom van Asperger, ook wel aspergersyndroom, is een pervasieve ontwikkelingsstoornis vernoemd naar de Weense kinderarts dr. Hans Asperger. Het syndroom kenmerkt zich door beperkingen in de sociale interacties en een beperkt repertoire aan interesses en activiteiten. Anders dan bij de klassieke autistische stoornis is er geen sprake van vertraging in de ontwikkeling van de taalvaardigheid op jonge leeftijd. Er is een normale of soms hoge intelligentie en een gemiddelde neiging tot het maken van contact, maar er zijn tekortkomingen in de sociale interacties.

Autisme
Het syndroom van Asperger wordt tot het autismespectrum gerekend. Dat houdt in dat het een autistische stoornis is. Net als bij de andere stoornissen uit dit spectrum is er sprake van een onhandige motoriek, moeite met het lezen van sociale situaties, gebrek aan inlevingsvermogen, moeite met veranderingen, een neiging tot vaste gewoonten, een voorkeur voor bezigheden en interesses met sterk herhalende of systematische elementen, neiging tot obsessief gedrag en makkelijk opgaan in een fantasiewereld.

Belangrijke verschillen met klassiek autisme zijn de praktisch normale taalontwikkeling, de normale of zelfs hoge intelligentie en de normale neiging contacten met anderen te leggen. Het syndroom van Asperger wordt om deze redenen vaak tot het mildere eind van het autismespectrum gerekend. Vaak worden mensen met het syndroom van Asperger als iemand die excentriek, wereldvreemd of een einzelgänger is beschouwd.

Cijfers
Voordat de diagnose van het aspergersyndroom werd erkend, en alleen naar ‘klassiek autisme’ werd gekeken, heette 1 op de 2200 mensen "autistisch". Sinds de term ‘autismespectrumstoornis’ steeds meer aanvaard raakt wordt aangenomen (onder meer door het Vlaamse Autisme Centraal) dat 1 op de 1000 mensen klassiek autisme heeft en 1 op de 200 mensen een stoornis in het autistische spectrum heeft. Het Nederlandse Landelijke Netwerk Autisme neemt aan dat ongeveer 1 op de 400 mensen autistisch is, waarvan 25% vrouwelijk is.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 29-11-2010
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!