InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oorzaken van bloed in urine

Oorzaken van bloed in urine

Oorzaken van bloed in urine Wanneer u dit voor de eerst keer bloed in uw urine ziet, zal u misschien wel schrikken. Het komt redelijk vaak voor. Er zijn een aantal redenen waarom u last zou kunnen hebben van bloed in urine. In de meeste gevallen zal dit er niet op wijzen dat er iets ernstig aan de hand is met uw lichaam, echter dit is niet in alle gevallen zo.

Macroscopische hematurie

Indien u last heeft van macroscopische hematurie, merkt u dat er bloed in uw urine zit. De kleur, textuur en hoeveelheid bloed die u verliest kan zeer afwisselend zijn. Het bloed kan verschillende kleuren aannemen, de kleur van het bloed kan namelijk variëren van lichtroze tot bloedrood of lichtbruin tot een bijna zwarte kleur. Daarnaast is het ook mogelijk dat u last heeft van bloedklonters in uw urine. U moet er wel rekening mee houden dat een rode urine niet hoeft te betekenen dat uw urine bloed bevat. Er zijn bepaalde kleurstoffen, voedselwaren en medicijnen die een rode of roze verkleuring kunnen veroorzaken. Indien u bloed in uw urine treft, kunt u het beste contact opnemen met uw arts. Beter voorkomen dan genezen.

Een infectie

Bloed in urine kan een symptoom zijn van een infectie. Men kan hierbij denken aan een urineweginfectie of een nierinfectie. Echter hierbij zult u vaak ook andere klachten hebben naast bloed bij het plassen. U kunt denken aan klachten zoals pijn bij het plassen, pijn in de buik of rug en koorts. In de meeste gevallen heeft men last van een blaasontsteking. Een blaasontsteking komt vooral vaak voor bij vrouwen.

Nierstenen

Bloed in urine kan een symptoom zijn van nierstenen. Er zijn een aantal redenen waarom u last zou kunnen hebben van nierstenen. Denk hierbij o.a. aan een urineweginfectie, het eten van teveel eiwitten, medicatiegebruik, te weinig drinken en overmatig zweten. Symptomen kunnen dusdanig mild zijn dat u er geen last van heeft, echter hierbij kunt u ook last hebben van klachten. U kunt denken aan misselijkheid, pijn en braken naast bloed in urine. Het is mogelijk om nierstenen te voorkomen. Dit doet u door veel te drinken. Naast nierstenen zouden ook andere afwijkingen in de nieren of nierziekten voor bloedplassen kunnen zorgen.

Menstruatie en andere vormen van bloedingen

Men kan hierbij denken aan de menstruatie, ovulatie, innestelingsbloed, SOA's en andere vormen van bloedingen. Het bloed kan zich vermengen met uw urine, waardoor de urine een roze, rode of bruine kleur krijgt. Het kan zijn dat u ook last heeft van roze afscheiding of bruine afscheiding. Indien er geen andere ongewone klachten zijn, zou u ervan uit kunnen gaan dat bloed in urine het gevolg is van uw menstruatie of andere vormen van bloedingen.

Kanker

Bloed in urine kan een symptoom zijn van kanker. U kunt hierbij denken aan prostaatkanker, nierkanker, blaaskanker of een ander vorm van kanker aan de urinewegen. Vormen van kanker aan de urinewegen komt relatief vaker voor bij mannen dan vrouwen. Vaak komt het voor bij wat oudere mannen. Bloedplassen kan een klacht zijn bij deze vormen van kanker. Het kan zijn dat u in het begin geen last heeft van klachten, maar indien uw kanker verder gevorderd is, heeft u vaak ook last van andere klachten.

Intensief sporten

Er zijn mensen die na het sporten bloed in de urine waarnemen. Het komt frequent voor. Dus u hoeft niet te schrikken. Ook kunt u last hebben van bloed in urine bij andere zeer intense fysieke activiteiten. Meestal zal uw urine een normale kleur krijgen binnen twee dagen. Indien er geen andere klachten zijn, kunt u ervan uitgaan dat bloedplassen het gevolg is van zeer intense fysieke activiteiten.

Prostaatvergroting

Indien u last heeft van prostaatvergroting, zou u last kunnen hebben van bloed in urine. Meestal heeft u hierbij ook last van andere symptomen. Men kan hierbij denken aan problemen rondom het plassen doordat u te maken heeft met een vernauwde plasbuis. Bijna een derde van alle mannen boven de vijftig heeft te maken met een vernauwde plasbuis vanwege een prostaatvergroting.

Lees verder

© 2015 - 2019 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.urologenvooru.nl/symptomen/bloed-plassen/

Reageer op het artikel "Oorzaken van bloed in urine"

Infoteur: Fenrir
Laatste update: 21-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!