InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Extra vitamines en mineralen tijdens de zwangerschap

Extra vitamines en mineralen tijdens de zwangerschap

Extra vitamines en mineralen tijdens de zwangerschap Gezond eten is natuurlijk altijd belangrijk. Zeker tijdens de zwangerschap. Wanneer je gezond en gevarieerd eet, heb je in principe geen aanvullende voedingssuplementen nodig. Toch is het tijdens de zwangerschap van belang dat je van sommige stoffen net een beetje extra binnenkrijgt. Dit kan door het aanpassen van het voedingspatroon, maar indien nodig ook door aanvullende supplementen. Zwangere vrouwen hebben onder andere grotere behoefte aan vitamine B11, B12 en vitamine D. het gebruik van vitamine A is juist af te raden tijdens de zwangerschap.

Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam meer behoefte aan bepaalde vitamines. Het lichaam is keihard aan het werk om een kindje te laten groeien en verbruikt van sommige vitamines en mineralen meer dan normaal. Gelukkig kun je veel van deze stoffen op peil houden door gezond en gevarieerd te eten. Uiteraard kun je als aanvulling gebruik maken van een supplement.

IJzer

Veel zwangere vrouwen hebben behoefte aan extra ijzer. Toch is het niet verstandig om zomaar ijzertabletten te gaan slikken. Bij de controles van de verloskundige wordt het ijzergehalte regelmatig gecontroleerd. Pas als aangetoond is dat het ijzergehalte te laag is, moet er actie worden ondernomen. Het lichaam lost de extra behoefte aan ijzer in veel gevallen zelf op. Zo neemt het lichaam tijdens de zwangerschap meer ijzer op uit voeding. Ook blijft er meer ijzer over dan normaal, doordat je niet menstrueert.

Vitamine A

De inname van vitamine A kun je tijdens de zwangerschap beter even matigen. Een teveel aan vitamine A tijdens de zwangerschap kan zorgen voor aangeboren afwijkingen. Vitamine A zit onder andere in producten met veel lever. Eet je graag leverworst of leverpastei op brood? Beperk dit dan even tot maximaal 1 boterham per dag.

Foliumzuur, vitamine B11

Foliumzuur (Vitamine B11) zit van nature in groente, fruit en volkorenproducten. Normaal gesproken krijg je genoeg foliumzuur binnen bij een gezond voedingspatroon. Maar wanneer je zwanger wilt worden, of pril zwanger bent is het van belang om extra foliumzuur te slikken. Er wordt aangeraden om hiermee te beginnen vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Foliumzuur is van belang voor de ontwikkeling van het ruggenmerg en de hersenen. Slik dagelijks een supplement met 400 microgram foliumzuur. Wanneer je 10 weken zwanger bent kun je stoppen met het slikken van deze supplementen. Ben je al zwanger en nog niet begonnen met het slikken van foliumzuur? Begin er dan zo snel mogelijk mee en ga hier mee door tot je de 10 weken zwangerschap hebt bereikt.

Vitamine B12

Vitamine B12 is verantwoordelijk voor een goede werking van het zenuwstelsel, het immuunsysteem en de vorming van DNA. Vitamine B12 is te vinden in dierlijke producten, zoals: vlees, vis, melk en eieren. Tijdens de zwangerschap verbruikt je lichaam ongeveer 50% meer vitamine B12 dan normaal. Naast foliumzuur is het ook aan te raden om al voor de zwangerschap extra B12 supplementen te slikken. Je kunt dit het best doen in de vorm van een zuigtablet. Aangezien deze het makkelijkst wordt opgenomen door het lichaam.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor de ontwikkeling van je ongeboren kindje. Het zorgt onder andere voor een goede botopbouw. Er wordt aangeraden om tijdens de gehele zwangerschap dagelijks 10 microgram vitamine D extra in te nemen. Van nature wordt vitamine D aangemaakt in de huid, bij volwassenen die dagelijks voldoende naar buiten gaan. Voor een klein gedeelte is de dagelijkse behoefte aan vitamine D ook uit voedingsstoffen te halen. Vitamine D zit in vette vis, eieren, vlees en halvarine.

Calcium

Ook de inname van voldoende calcium is belangrijk voor de botopbouw van je ongeboren kindje. Tijdens de zwangerschap wordt er meer calcium uit je voeding gehaald. Wanneer je dagelijks 3 glazen melk drinkt, krijg je voldoende zuivel binnen. Je hebt hier dan geen extra supplementen nodig.

Zout

Bijna iedereen krijgt dagelijks te veel zout binnen. Dit komt in de eerste plaats doordat er vaak zout wordt toegevoegd aan ons avondeten, bijvoorbeeld bij het koken van aardappels. Ten tweede bevatten veel van onze voedingsmiddelen al zout, zelfs voedingsmiddelen waar je het in eerste instantie niet van zou verwachten. Teveel zout zorgt voor een verhoogde bloeddruk. Hierdoor heb je meer kans op hart- en vaatziekten. Daarom is het goed om geen extra zout aan je eten toe te voegen. Wil je iets op smaak brengen? Gebruik dan liever verse kruiden, zoals rozemarijn, oregano, basilicum of tijm.

Vocht

Voldoende vocht is erg belangrijk tijdens de zwangerschap. Zo help je verstoppingen te voorkomen, afvalstoffen af te voeren, de lichaamstemperatuur te reguleren en de huid gehydrateerd te houden. Drink 1 à 2 glazen water extra op een dag wanneer je zwanger bent. Je lichaam gebruikt het vocht voor de aanmaak van vruchtwater. Bij warm weer is het belangrijk om nog wat meer te drinken, omdat je dan ook meer vocht verliest.

Vocht vasthouden

Vocht vasthouden is een veelvoorkomende zwangerschapskwaal. Juist dan is het belangrijk om voldoende te blijven drinken. Om het vocht te kunnen afvoeren, heeft je lichaam namelijk vocht nodig.
© 2019 Denn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Wat eet ik tijdens de zwangerschap?Als je zwanger bent moet je extra goed op je voeding letten. Alles wat jij eet komt ook bij je ongeboren kind. Koop de j…
Vitamine D en zwangerschap: een vitamine D-tekort en zwangerVitamine D en zwangerschap: een vitamine D-tekort en zwangerEen vitamine D-tekort en zwanger? Vitamine D is belangrijk voor zwangere vrouwen. Onderzoek wijst herhaaldelijk op een v…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Bronnen en referenties
  • Why's gids 2014/2015
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/zwanger/wat-kan-ik-wel-en-niet-eten-tijdens-mijn-zwangerschap-.aspx
  • https://www.nutriciavoorjou.nl/zwangerschap/voeding/water-drinken/
  • https://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/vitamine-b12-is-net-zo-belangrijk-als-foliumzuur-voor-en-tijdens-de-zwangerschap/

Reageer op het artikel "Extra vitamines en mineralen tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Denn
Gepubliceerd: 12-04-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!