InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ongesteld en een positieve zwangerschapstest

Ongesteld en een positieve zwangerschapstest

Ongesteld en een positieve zwangerschapstest Je hebt een positieve zwangerschapstest in handen gehad en nu lijkt het alsof je toch echt weer ongesteld bent. Een onzeker gevoel bekruipt je. Gaat het mis? De cijfers laten zien dat het bij de helft van de vrouwen die een bloeding hebben gedurende de eerste 16 weken van hun zwangerschap goed gaat. En ja, bij de andere helft gaat het dus niet goed, helaas.
Bij 10-20% van alle zwangerschappen treedt er soms in meer of mindere mate bloedverlies op. Bloedverlies is altijd een reden om bezorgd te zijn, maar gelukkig is er ook vaak helemaal niets aan de hand. Een belangrijk signaal van een miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap is dat er naast het bloedverlies of soms nog voor het bloedverlies, buikpijn optreedt. Toenemende buikpijn en toenemend bloedverlies kan een signaal zijn van een naderende miskraam.

Wat weet je over je bloedverlies?

Als je bloedverlies hebt, kijk dan eens naar de volgende vragen om wat meer duidelijkheid te verkrijgen:
  • Heb je buikpijn?
  • Wanneer is het bloedverlies opgetreden?
  • Verlies je voortdurend bloed of alleen bijvoorbeeld na een inspanning?
  • Wat voor kleur heeft het bloed?
  • Kan je het met één maandverbandje per dag af of verbruik je er meer?

In zijn algemeenheid is het zo dat de vagina tijdens de zwangerschap een heel doorbloed gebied is waardoor er door een enkele prikkel al een adertje kan springen. Dit geeft wat bloedverlies. Dit type bloedverlies is geen reden tot bezorgdheid.

Onschuldige oorzaken van bloedverlies tijdens de eerste weken van je zwangerschap:

Een innestelingsbloeding

Als het eitje zich in de baarmoederwand innestelt, kan dit wel eens gepaard gaan met wat bloedverlies wat je soms dagen later pas opmerkt. Vaak is dit te herkennen aan oud bloed.

Een contactbloeding

Bijvoorbeeld door het vrijen (dit is absoluut geen reden tot bezorgdheid).

Een bloeding na inspanning

Ga eens na wat je hebt gedaan? Misschien heb je iets zwaars getild of iets anders gedaan waarvoor je je krachten hebt nodig gehad. Het kan ook zijn gekomen door een lastige stoelgang waarbij je te hard hebt geperst.

Een pseudo menstruatie

Dit is een bloeding die optreedt op de momenten dat je ongesteld had moeten worden. Dit kan dus ook tijdens je zwangerschap plaatsvinden.

Neem contact op met je verloskundige bij bloedverlies tijdens je zwangerschap

Er zijn nog diverse andere oorzaken waardoor je wat bloedverlies kan hebben gehad. Bloedverlies leidt vaak tot ongerustheid en alleen al om die reden is het goed om even met je verloskundige te bellen. Zij kan samen met jou beslissen wat het beste is.
Afhankelijk van hoever je zwangerschap gevorderd is, kan er namelijk een echo door de verloskundige of gynaecoloog worden gedaan. Bij een zwangerschap van 5 weken of minder kan er nog weinig worden gezien. In het meest gunstigste geval ziet men een zwangerschapsring, maar die informatie zegt dan ook nog weinig. Je weet namelijk dan nog niet of er nog ontwikkeling plaatsvindt. Een hartje is vaak wat later pas te zien en te horen.

Als je erg ongerust bent...

Als je erg ongerust bent, zou je kunnen vragen om een bloedtest waarbij je HCG-waarden gemeten worden. Na een paar dagen kan je deze test nogmaals laten uitvoeren en dan kan je een conclusie opmaken of de waarden zijn gestegen of in het slechtste geval, zijn gedaald. Bij een miskraam zullen deze waarden namelijk weer afnemen. Een waardestijging duidt erop dat er nog ontwikkeling plaatsvindt.

Lees verder

© 2013 - 2019 Madeleine79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap, een miskraam of niet?Bloedverlies tijdens de zwangerschap is de grote schik van iedere zwangere vrouw. Vooral in de eerste drie maanden, de t…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…

Reageer op het artikel "Ongesteld en een positieve zwangerschapstest"

Reactie

Noortje, 14-11-2014 11:04 #1
Hallo
Ik zit met vragen ben 3 weken zwanger en had 3 dagen bloedverlies was wel veel bloed op begin lichte rood naar donker rood na 3 dagen stopte het en toen had ik lichte roos plekken nu maak ik me zorgen kan ik dan gewoon terug een test doen? Om te weten of ik geen miskraam heb gehad.
Mvg Reactie infoteur, 14-11-2014
Hallo,
Bloedverlies tijdens een zwangerschap hoeft niet altijd een miskraam te betekenen. Het kan ook een innestelingsbloeding zijn geweest. Het is moeilijk maar heb geduld en de tijd zal het uitwijzen. Neem anders even contact op met je huisarts of een verloskundige. Het is logisch dat je je ongerust maakt, maar misschien onnodig!
Succes!

Infoteur: Madeleine79
Laatste update: 07-01-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!