InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 4 weken zwanger en bloedverlies

4 weken zwanger en bloedverlies

4 weken zwanger en bloedverlies Wanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een miskraam, maar er hoeft niet altijd wat aan de hand te zijn. Ook bestaat er soms onduidelijkheid over een zwangerschap van 4 weken, want wanneer ben je nou precies 4 weken zwanger? De berekening kan soms onduidelijk zijn. Maar in principe begin je te tellen vanaf dag 1 van de laatste menstruatie. Tijdens de eerste maand van de zwangerschap vindt de bevruchting en de innesteling plaats. Aan het einde van deze periode kan je een zwangerschapstest doen.

Wanneer ben je 4 weken zwanger?

Officieel ben je zwanger vanaf het moment dat de eicel en de zaadcel samensmelten. Op dat moment begint de eicel zich te delen en wordt al gauw een klompje cellen. Een nieuw leven is begonnen. Maar, in de medische wereld wordt een zwangerschapsduur anders berekend: vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Dit is bewust gedaan omdat niemand precies weet wanneer de eisprong heeft plaatsgevonden, maar veel vrouwen wel weten wanneer hun menstruatie was. Op het moment van samensmelting van eicel en zaadcel ben je dus volgens de medische wereld ongeveer twee weken zwanger.

Een zwangerschap van 4 weken is dus berekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. Een cyclus duurt ongeveer 28 dagen en begint op dag 1: de eerste dag van je menstruatie. Rond dag 14 vindt de eisprong (ovulatie) plaats. Dag 28 zou ongeveer de laatste dag van je cyclus zijn, en dag 29 weer de eerste dag van je nieuwe cyclus. Maar, als je zwanger bent, dan is dag 28 dus 4 weken zwangerschap. Volg je het nog een beetje?

Dag 1:0 weken zwangerEerste dag van de menstruatieDag 7:1 week zwangerWaarschijnlijk is je menstruatie afgelopenDag 14:2 weken zwangerJe eisprong is net geweest of volgt nu snelDag 21:3 weken zwanger De eicel is bevrucht en is ingenesteld of nestelt zich snel inDag 28:4 weken zwangerMorgen verwacht je je menstruatie, maar die komt niet dankzij de zwangerschap

Wanneer kan je een zwangerschapstest doen?

In principe zou je een zwangerschapstest kunnen doen vanaf de eerste dag dat je je menstruatie verwacht, dus op dag 29 (of eerder of later, wanneer je cyclus normaal gesproken korter of langer is). Er zijn zwangerschapstesten die zo gevoelig zijn, dat je al drie dagen vóór de verwachte menstruatie kan testen, maar de vraag is of je dit wel wil weten. In de helft van alle prille zwangerschappen gaat het namelijk mis: de zwangerschap wordt voortijdig afgebroken. Die afbreking vindt heel vaak plaats rond het moment dat je ongesteld zou moeten worden. De meeste vrouwen weten dus niet eens dat ze zwanger zijn geweest en zien hun 'miskraam' aan voor een normale menstruatie. Maak jezelf daarom niet onnodig ongerust en doe een zwangerschapstest dan ook pas vanaf de dag dat je je menstruatie verwacht. Bedenk dat het heel vaak mis gaat nog vóór de 4 weken zwangerschap en dat dit een normaal verschijnsel is. De natuur selecteert alleen de allerbeste bevruchte eicellen om door te mogen groeien tot een baby: we willen tenslotte allemaal gezonde kinderen op de wereld zetten.

Bloedverlies met 4 weken zwangerschap

Natuurlijk wil je weten wat bloedverlies met 4 weken zwangerschap betekent. Wanneer je nog geen zwangerschapstest hebt gedaan, kan het bloedverlies óf een menstruatie óf een hele vroege miskraam betekenen. Wanneer je wel een zwangerschapstest hebt gedaan en ook weet dat je zwanger bent, dan betekent bloedverlies ook niet altijd een miskraam. Soms komt er nog oud bloed tevoorschijn door de innesteling. Dit bloed is vaak bruin van kleur.

Bloedverlies kan ook een onschuldige bloeding van de baarmoedermond of baarmoeder zelf betekenen. De hele omgeving daar is door de zwangerschap beter doorbloed, en sommige vrouwen bloeden nou eenmaal wat sneller dan anderen. Dit bloedverlies bestaat uit kleine veegjes bloed, soms tijdens het toiletbezoek of na het vrijen. Ook hoesten, niezen, bukken en tillen kan een bloeding uitlokken.

Een vleesboom in de baarmoeder kan ook sneller bloeden tijdens de zwangerschap. Vaak begint deze bloeding later in de zwangerschap, maar als de vleesboom vlakbij het ingenesteld vruchtje zit die ertegenaan duwt dan is de kans aanwezig dat de vleesboom een bloeding veroorzaakt. Veel vrouwen hebben een vleesboom zonder dit zelf te weten. Een vleesboom is een goedaardige woekering van spierweefsel. Slecht in 1 op de 10.000 gevallen kan een vleesboom kwaadaardig worden. Er is dus geen reden om een vleesboom weg te halen, tenzij deze erg veel klachten geeft, maar weghalen tijdens een zwangerschap is vaak al geen optie. Een vleesboom kan trouwens wel een innesteling bemoeilijken, met een miskraam als gevolg.

Als laatste kan een bloeding afkomstig zijn van een vroege miskraam, vooral wanneer de zwangerschap nog zo pril is komen miskramen vaker voor. Een vroege miskraam hoef je niet altijd echt te merken door middel van flinke buikkrampen. Vaak zijn deze krampen niet veel heftiger dan bij een normale menstruatie. Pas wanneer de zwangerschap verder gevorderd is, nemen buikkrampen bij een miskraam ook meer toe.
Gerelateerde artikelen
Bloedverlies 4 en 6 weken zwangerBloedverlies 4 en 6 weken zwangerBloedverlies met 4 en 6 weken zwangerschap. In deze periode komt bloedverlies vaker voor. In de helft van alle gevallen…
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…
Ongesteld en een positieve zwangerschapstestOngesteld en een positieve zwangerschapstestJe hebt een positieve zwangerschapstest in handen gehad en nu lijkt het alsof je toch echt weer ongesteld bent. Een onze…
Bloedverlies en zwangerBloedverlies en zwangerBloedverlies tijdens de zwangerschap, aantal weken, bloedingen, kans op miskraam. Bloedverlies komt soms voor tijdens de…

Reageer op het artikel "4 weken zwanger en bloedverlies"

Reacties

Linda, 15-08-2018 11:10 #2
Ik had 10 dagen na mijn positieve test ook druppels helderrood bloedverlies bij het afvegen op het wc papiertje en vrijmild tussendoor. Ik had het gevoel dat ik ongesteld moest worden. Verder geen heftige buikkrampen ofzo. Dit heeft tot ongeveer een kleine 2 weken geduurd. Eerst waren het meerdere druppels helderrood bloed op het wc papiertje, daarna meer lichtroze na een dag of drie meer bruine en zwarte vegen van wel 8 cm lang! Heel onzeker werd ik ervan en ik wist totaal niet of het de zwangerschap af zou gaan breken. Ik was bang dat het een miskraam zou gaan worden. De controle met 6 weken en 4 dagen wees uit dat het vruchtje al een hartslag had en het was prima uitwendig te zien. Yeah, wat was ik opgelucht! ( dat was 4 weken en 4 dagen na conceptie) Na de controle liep het bloedverlies af, gelukkig, want het maakte me hoe dan ook nog steeds een klein beetje onzeker. Het leken op een gegeven moment ook wel minuscule stukjes, vliesjes/kleine stolseltjes. Maar inmiddels ben ik bijna 26 weken. Dus bloedverlies hoeft zeker niet altijd het einde te zijn van je zwangerschap. Succes meiden, ik hoop dat jullie wat aan mijn gedetailleerde post hebben! Ik heb me toen ook rot gezocht naar informatie. Gewoon snel de afspraak inplannen bij de verloskundige, als die controle goed is dan geeft dat echt heel veel rust!

Annemarie Molenaar, 09-08-2015 16:38 #1
Alles wijst erop dat ik na 4 weken en 6 dagen een miskraam heb gehad, mijn bloedingen begon vrijdag en de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag overdag was het bloedverlies het ergst.
Momenteel alleen wat licht bloedverlies bij het afvegen. Maar die onzekerheid is echt vreselijk want ik kan 18 Augustus kan ik pas bij de verloskundige terecht tenzij ze morgen mijn verhaal aanhoren en mij eerder willen helpen.
Ik lees ook over bloedverlies en succesverhalen, zijn er dames die hetzelfde hebben meegemaakt?

Annemarie Molenaar.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 05-06-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!