InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Bloedverlies 4 en 6 weken zwanger

Bloedverlies 4 en 6 weken zwanger

Bloedverlies 4 en 6 weken zwanger Bloedverlies met 4 en 6 weken zwangerschap. In deze periode komt bloedverlies vaker voor. In de helft van alle gevallen wordt er nooit een oorzaak gevonden. Andere oorzaken zijn onder andere een dreigende miskraam of een contactbloeding. Vaak merkt de vrouw roze afscheiding op, helderrood bloedverlies of bruin bloedverlies. Dit kan verschil uitmaken in de ernst van de bloeding.

Bloedverlies tijdens de zwangerschap

Een bloeding en de zwangerschap lijken soms hand in hand te gaan. Bijna iedere zwangere vrouw krijgt er wel eens mee te maken. Of dit nou in het begin van de zwangerschap is, halverwege of op het einde. De meeste bloedingen zijn onschuldig. Toch kan het in een aantal gevallen wel een ernstige oorzaak hebben. Ook ligt het eraan in welke periode de bloeding plaats vindt: het eerste, tweede of derde trimester. Bloedverlies met 4 weken en met 6 weken zwangerschap komt vaak voor. Ruim bij de helft van alle zwangere vrouwen treedt een bloeding op rond deze periode.

4 weken zwanger

Bij een zwangerschap van 4 weken spreken we over een eigenlijke zwangerschap van 2 weken. Dit wekt bij veel vrouwen verwarring, maar is makkelijk uit te leggen. Een zwangerschap wordt namelijk berekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. De eisprong, die rond dag 14 plaats vind, markeert daarmee 2 weken zwangerschap. Hoewel er dan nog geen sprake is van een bevruchting noemen we het toch al 2 weken zwangerschap. Een zwangerschap van 4 weken is het moment waarop eigenlijk weer de menstruatie verwacht wordt.

Bloedverlies rond de 4 weken zwangerschap wordt nogal eens verward met een menstruatie. Er zijn verschillende redenen voor het bloedverlies. Ten eerste kan het nog bloed zijn die afkomstig is van de innesteling. In dit geval gaat het dan om oud bloed, omdat de innesteling rond de 3 weken zwangerschap plaats vindt. Oud bloed is (roest)bruin van kleur. Vaak verliest de vrouw oud bloed gedurende 1 tot 2 dagen.

Een andere reden voor bloedverlies met 4 weken is een vroege miskraam. Van alle zwangerschappen gaat de helft voor de 4 weken zwangerschap ten grond. De reden hiervoor is vaak een aanlegfout, waardoor de 'baby' geen kans op een normaal leven zou hebben. De natuur gaat hier zijn gang en kiest ervoor de zwangerschap te beëindigen. Een vroege miskraam begint vaak rond de tijd dat eigenlijk de menstruatie zou moeten komen. De vrouw merkt hierdoor soms niet eens dat ze zwanger is geweest. Opmerkelijk is wel dat de menstruatie heviger is dan normaal, omdat een miskraam nou eenmaal met wat meer bloedverlies gepaard gaat. Vrouwen die al vroeg een zwangerschapstest hebben gedaan merken uiteraard wel de miskraam op. Om die reden wordt ook nooit aangeraden om een test te doen vóór de dag dat de menstruatie verwacht wordt. Dit voorkomt teleurstellingen. Immers, een positieve test voor de 4 weken zwangerschap geeft nog geen garantie dat de zwangerschap ook doorzet.

6 weken zwanger

Met 6 weken zwangerschap is de eicel ongeveer 4 weken geleden bevrucht. Het hartje begint voor het eerst te kloppen met 6 weken zwangerschap en zal dit nog vele jaren door blijven doen. De baby lijkt nog niet op een echt baby maar heeft wel al bobbels die later de armen en benen worden. De neurale buis is al gevormd en de ruggengraat aangelegd. Er gebeurt nou heel veel tegelijk, en iedere fout kan resulteren in een afwijking. Tussen de 4 en 12 weken eindigt ruim 10 procent in een miskraam. Er is ergens iets mis gegaan tijdens de ontwikkeling of de vrouw heeft een infectie opgelopen. Er zijn nog meer oorzaken te noemen voor een miskraam, maar feit blijft dat een miskraam krijgen nooit leuk is. Een miskraam rond de 6 weken zwangerschap wordt vaak opgemerkt door bloedverlies dat kan beginne als kleine vegen helderrood bloed tijdens het toiletbezoek. Zet de miskraam, door, dan wordt het bloedverlies steeds heviger. Ook ontstaan er buikkrampen. Die zijn eerst voelbaar als een lichte menstruatiepijn, later worden ze heviger. Dit wordt veroorzaakt door samentrekkingen van de baarmoeder, die de dode vrucht en baarmoederslijmvlies wil afstoten.

Tijdens de zwangerschap is de baarmoederwand en de baarmoedermond veel beter doorbloed. Dit kan een bloeding veroorzaken. Vaak treedt dit op tijdens of na het vrijen, hoesten, niezen, tillen en bukken. Hoewel het steeds schrikken is, is bloedverlies om deze reden totaal onschuldig. Sommige vrouwen hebben er continue last van terwijl andere vrouwen het nooit meemaken. Waarom dit het geval is, is onbekend. Niet iedere vrouw is even gevoelig hiervoor.

Soms wordt er gesproken van een late innesteling met 6 weken zwangerschap. Dit is onmogelijk: een innesteling vindt plaats rond de 3 weken zwangerschap. Wel kan het voorkomen dat een eisprong veel later komt dan verwacht. Dan vindt ook de innesteling later plaats dan verwacht. De vrouw rekent zich dan al 6 weken zwanger terwijl ze eigenlijk pas 3 weken zwanger is. Een echo door de verloskundige kan de zwangerschapsduur beter bepalen.

Roze, rood of bruin bloed

Er is verschil tussen roze, rood en bruin bloedverlies. Te beginnen met het rood bloedverlies, ook wel helder bloedverlies genoemd. Dit bloedverlies vindt op dit moment ook daadwerkelijk plaats en is voldoende om de rode kleur af te geven. Roze bloedverlies of een roze afscheiding is vers bloedverlies dat zo weinig is, dat het zich vermengt met slijm. Dit geeft de roze kleur. Bruin bloedverlies is oud bloed dat achter is gebleven in de baarmoeder. Bloed oxideert na verloop van tijd een neemt een bruine kleur aan. Het gaat dan om een bloeding die eerder heeft plaatsgevonden.

Daarnaast moet men erop bedacht zijn dat er heel vaak geen duidelijke reden voor bloedverlies wordt gevonden. Zelfs bij een dreigende miskraam verloopt de helft van deze zwangerschappen verder normaal. Bij onrust of twijfel kan de arts of verloskundige gebeld worden. Deze kan alle vragen beantwoorden en eventueel een echo maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roze afscheiding zwangerRoze afscheiding zwangerRoze afscheiding tijdens de zwangerschap is iets dat vaak voorkomt en niet altijd reden tot ongerustheid is. Vaak is de…
Zwanger: bloedverliesZwanger: bloedverliesZwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook…
Bloedverlies en zwangerBloedverlies en zwangerBloedverlies tijdens de zwangerschap, aantal weken, bloedingen, kans op miskraam. Bloedverlies komt soms voor tijdens de…
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Miskraam en bloedverliesMiskraam en bloedverliesEen miskraam is iets waar iedere zwangere vrouw vrees voor heeft. Toch komt een vroege miskraam in ruim de helft van all…

Reageer op het artikel "Bloedverlies 4 en 6 weken zwanger"

Reacties

Suz, 16-07-2018 21:01 #4
Om wat aanstaande moeders gerust te stellen, ik heb ook rood en vervolgens bruin bloedverlies gehad, dat begon 3.5 week na de conceptie, dus in week 5, 6 en in week 7 werd het gelukkig weer minder. Dit eigenlijk dagelijks met afvegen na het plassen. Het begon met flink wat rode druppels, dus ik dacht dat het het begin zou zijn van een miskraam, dat veranderde in de weken daarna naar bruine vegen, ook met wat kleine stolseltjes. Ik had ook wat krampen her en der en een soort branderig gevoel daar beneden. Inmiddels ben ik bijna 22 weken zwanger van een jongen! Het hoeft dus geen miskraam te betekenen, volgens de verloskundige komt het in het eerste trimester regelmatig voor zonder aanwijsbare reden. Hard niesen kan de bloeding veroorzaken. Ik heb me toen ook kapot gegoogled op deze onderwerpen, je leest zoveel verschillende ervaringen. Maar de mijne liep gewoon goed af, dis hou moed en relax! Fijne zwangerschap!

N., 13-03-2016 10:33 #3
Beste lezers.

Dit is mijn verhaal:

Een jaar geleden, januarie 2015 een mirena spiraal laten plaatsen bij de Gynn.

Mijn zoontje is bijna 5 en na zijn geboorte heb ik wel 4 jaar abnormaal veel bloedverlies gehad. Het bloeden is eigenlijk nooit gestopt. eerst de pil gaan slikken, werkte niet, toen een IMPLANON laten plaatsen 3 jaar in mijn arm gezeten en gewoon doorgebloed. Januari moest deze er uit na 3 jaar en koos ik voor een spiraal. nog steeds bloedverlies. op advies van de Gynn na 3 maanden de pil er bij gaan slikken. het bloeden stopte en na een maand of 4/5 ben ik weer met de pil geslikt (omdat ik die niet eindeloos door kon slikken met de mirena spiraal.) Gestopt met de pil. EN TOEN HAD IK EEN PRACHTIGE CYCLUS!

De eerste van de maand keurig menstratie. zeg maar september/oktober/november/december/januari. menstuatie kwam wel durende maanden iets eerder. ''laatste menstuatie'' was rond mijn dochters verjaardag 25 januari. kan iets eerder iets later.

Nu een jaar later voelde ik me zwanger, gespannen borsten etc.Heb echter al 2 kinderen dus weet hoe het voelt om zwanger te zijn.

Mijn gevoel werd vorige week bevestigd toen ik 2 action testen deed. 2 dikke vette strepen! (dit was zondag 6 maart)

Gelijk naar de huisarts voor een verwijzing in het ziekenhuis. dit was maandag 7 maart.

De Gynn kon nog geen zwangerschap zien op de echo. OOK GEEN SPIRAAL gevonden op de inwendige echo!

Geen vruchtzakje geen hartje helemaal niets.

Met een mirena zou ik helemaal niet zwanger mogen zijn! Zou niet eens moeten kunnen! De gynn was erg luchtig en vertelde dat dit veel vaker voor komt, dat een spiraal gewoon kan verdwijnen? Bijvoorbeeld tijdens een bloeding, zonder dat je het merkt… Nahhh! Schijnt zelfs dat ik geen uitzondering ben… maar dat dit normaal is en veel vaker voor komt?

Omdat ik helemaal niet van plan was om zwanger te worden weet ik niet precies wanneer de bevruchting heeft plaats gevonden.

Donderdag nacht ineens heftige buikpijn, braken en smorgens bloedverlies :(

Zelfde dag (vrijdag ochtend.) weer naar de Gynn in het ziekenhuis. weer een inwendige echo gehad en weer niks te zien. geen zwangerschap, geen spiraal. (HCG van 1200? )

Alle horror verhalen van de Gynn gehoord van vroege miskraam tot dreigende miskraam tot BBZ…

Me wereld storte in! Vrijdag middag nog erge krampen gehad… en nog steeds bloedverlies, heb alles gehad roze afscheiding (dacht ik aan innesteling bloeding maar toch ook al de angst voor MK ) Helder rood bloed, toen weer bruin (oud?) bloed. Helder rood bloed (bij het plassen/net of heb ik bietjes gegeten. en bij het af vegen helder bloed op het wc papier…

Zaterdag nog steeds bloedverlies. weer naar het zienhuis bloedprikken en inwendige echo… NOG STEEDS GEEN ZWANGERSCHAP TE ZIEN, een ook geen spiraal! Ook weer bloed geprikt… en HCG is aan het dalen?

Gyn denkt nu niet meer aan een BBZ maar zegt dat ik een beginnende miskraam heb en moet wachten tot het vruchtje er uit komt?

Hoe veel me HCG gedaald is weet ik niet precies. ik ben ZO in de war van alles. ik heb nog steeds geen grond onder mijn voeten. kan het niet bevatten wat me allemaal overkomt.

Ik heb zoon rot tijd gehad… hoewel ik niet van plan was om zwanger te worden was het voor mij een geschenk uit de hemel!

Iets mooiers had me niet kunnen overkomen. Vooral omdat het afgelopen jaar echt traumatisch voor mij was (te lang verhaal, maar mijn partner en ik wonen niet samen, eten niet samen, delen niets samen en zien elkaar alleen onder basisschooltijden…)

Ik heb aan alles al gedacht. (AAN DE LEUKE DINGEN) hoe ik het moest gaan doen, een naam, jongen meisje? Ik zag alles al voor me… alle zorgen verdwenen als sneeuw voor de zon! ik kon de wereld aan. straalde helemaal. bloeide weer helemaal op na dit verschrikkelijke jaar… had iets om me op te verheugen, want het is zoo mooi. borstvoeding de bevalling de kraamtijd. genieten!

De klap is zooooo groot…

IK HEB NOG STEEDS HOOP DAT HET BLOEDEN STOPT… IK HEB NOG STEEDS HOOP DAT DE BEVRUCHTING ERG LAAT IS GEWEEST EN DE ZWANGERSCHAP GEWOON DOM WEG NOG NIET TE ZIEN IS OP DE ECHO… IK HEB NOG STEEDS HOOP DAT HET BLOEDEN STOPT.

morgen (maandag) wil ik nogmaals bloed laten prikken…

woensdag heb ik zoiezo nog een afspraak staan…

Alsjeblieft dames, reageer alleen als je ook zoiets hebt mee gemaakt… maar uit eindelijk wel goed heeft uitgepakt.

verhalen over BBZ hoef ik niet te horen. ook niet over dode vruchtjes en curretage.

Tazzz, 30-10-2015 09:43 #2
Hoi Kelly,
Hoe is het afgelopen? Ik hoop dat je dit nog leest, ik zit met precies hetzelfde namelijk.

Kelly, 05-08-2014 16:50 #1
Hallo,

Na het lezen van dit artikel wil ik toch even mijn onrust kwijt. Ik ben nu 5 weken en 5 dagen zwanger. Ik ben erg blij. Wel heb ik veel symptomen, heel misselijk, maagzuur, veel plassen en krampjes. Ik ga net naar de wc en ik vind wat bruine afscheiding. Ik ben hier erg van geschrokken, ben al zo bang dat het mis kan gaan. Maar voel nu ook weer krampen, ik kan niet plaatsen of het menstruatiekrampen zijn of wat ik eerder had. Ik ben erg onzeker. Kan iemand mij misschien geruststellen. Morgen ga ik wel even lamgs de huisarts.
Vriendelijke groet,

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 12-05-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!