InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger: bloedverlies

Zwanger: bloedverlies

Zwanger: bloedverlies Zwanger en bloedverlies: de schrik voor iedere zwangere vrouw. Het bloedverlies kan optreden na het vrijen, maar kan ook spontaan ontstaan. De kleur van het bloed kan variëren van roze tot rood, of zelfs bruin bloed. Wat betekent bloedverlies tijdens de zwangerschap?

Is bloedverlies ernstig?

In de meeste gevallen is er niks aan de hand wanneer er een bloeding optreedt tijdens de zwangerschap. Toch kan een bloeding ook een onderliggend probleem betekenen. Elke bloeding tijdens de zwangerschap moet daarom even bekeken worden: wanneer is de bloeding ontstaan, om hoeveel bloedverlies gaat het en hoe lang blijft de bloeding aanhouden?

Roze bloed

Bloedverlies tijdens de zwangerschap kan verschillende kleuren hebben. De lichtste vorm is roze bloed. Het gaat hier om een zeer kleine hoeveelheid bloed, dat vermengd is met slijm. Hierdoor kleurt het bloed roze. Hoe lichter de kleur, hoe minder bloed er in het slijm aanwezig is. Roze bloed kan een voorbode zijn voor meer bloedverlies, dat zich diezelfde dag of pas enkele dagen later zal vertonen. Maar ook kan het slechts bij roze bloed blijven: een enkele druppel bloedverlies die weer spoedig verdwijnt.

Roze bloedverlies kan voorkomen na een innesteling, tijdens drukverhoging (persen, hoesten, niezen, tillen) of na het vrijen. Roze bloed kan enkele dagen aanhouden of zelfs gedurende de gehele zwangerschap op blijven treden. Roze bloedverlies dat overgaat in rood bloed, zal dan ook in hoeveelheid gaan toenemen. In dit geval is er soms meer aan de hand.

Rood bloedverlies

Bloedverlies met een rode kleur kan variëren van lichtrood tot donkerrood. Meestal gaat het om helderrood bloedverlies. Rood bloedverlies bevat meer bloed dan roze bloed. We spreken dan van enkele druppels tot een hoeveelheid die opgevangen moet worden met een flink maandverband.

Bloed dat helderrood van kleur is betekent vers bloed: de bloeding is dus direct zichtbaar. Op het moment dat er bloed zichtbaar is, is er ook een bloeding gaande. Bloed met een helderrode kleur betekent in de meeste gevallen niks ernstigs. Dit kan optreden na een innesteling of door druk op de baarmoederwand door hoesten of niezen, maar ook door tilwerk. De baarmoederwand is sterk doorbloed en kan onder invloed van zwangerschapshormonen sneller gaan bloeden. Ook na het vrijen kan er bloedverlies optreden. De baarmoedermond raakt dan iets geïrriteerd waardoor er een bloeding optreedt. Wanneer het bloedverlies na enkele uren stopt, is er niks aan de hand.

Bloedverlies dat in hoeveelheid toeneemt of blijft aanhouden is reden tot meer zorg. Een miskraam kan zich aandienen: vaak treedt er ruim voor de miskraam al bloedverlies op. Maar ook kan er sprake zijn van een dreigende miskraam: in sommige gevallen hersteld het lichaam zich en treedt er geen miskraam op.

Bloedverlies in de eerste drie maanden is het meest spannende: een miskraam komt het meest voor tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Bloedingen moeten daarom altijd serieus genomen worden, maar zijn in de meeste gevallen geen reden tot onrust. De verloskundige wil altijd weten om hoeveel bloedverlies het gaat, hoe lang deze aanhoudt en welke kleur het bloed heeft. Ook wil deze weten wanneer het bloedverlies optreedt. Aan de hand van deze gegevens kan de verloskundige beoordelen of er een echo gemaakt moet worden.

Bruin bloed

Nadat er een bloeding heeft plaatsgevonden, kan er sprake zijn van bruin bloed. Bruin bloed is oud bloed dat zich al langer in de baarmoeder of baarmoederhals bevindt. Oud bloed kleurt bruin omdat hemoglobine oxideert: een soort roesten eigenlijk, alhoewel dit niet de goede verwoording is hiervoor.

Een bloeding tijdens de zwangerschap wordt niet altijd opgemerkt. Soms gaat het om een kleine hoeveelheid die niet direct wordt afgevoerd naar buiten toe. Het bloed blijft dan een tijdje in de baarmoeder zitten en kleurt daar bruin. Bij bruin bloedverlies gaat het om een oude bloeding die reeds voorbij is.

Ook na bloedverlies met een rode kleur, zal in de meeste gevallen nog bruin bloed optreden. Dit is bloed dat achter is gebleven en uiteindelijk toch nog wordt afgevoerd.

Bruin bloed kan ook optreden voordat er een grotere bloeding plaats vindt. Het lichaam is 'ergens' mee bezig en er treedt een lichte bloeding op die niet direct wordt afgevoerd. Vervolgens stopt deze bloeding en het lichaam geeft bruin bloed af. Na één tot enkele dagen kan de bloeding opnieuw beginnen, deze keer rood tot helderrood van kleur. Bruin bloed kan dus een voorteken van iets groters zijn maar zal in de meeste gevallen aantonen dat er sprake is van een oude bloeding.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
4 weken zwanger en bloedverlies4 weken zwanger en bloedverliesWanneer je 4 weken zwanger bent, kan er bloedverlies optreden. Dit is soms erg schrikken en vaak is er angst voor een mi…
Bloedverlies 4 en 6 weken zwangerBloedverlies 4 en 6 weken zwangerBloedverlies met 4 en 6 weken zwangerschap. In deze periode komt bloedverlies vaker voor. In de helft van alle gevallen…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Zwanger en toch ongesteld?Zwanger en toch ongesteld?De menstruatie is een bloeding welke optreedt als je niet bevrucht bent. Dit betekent dat je, indien je zwanger bent, ni…
Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?Innestelingsbloeding, wat zijn de symptomen?Wat is een innestelingsbloeding en wat zijn de symptomen of verschijnselen van een innestelingsbloeding? Als er sprake i…

Reageer op het artikel "Zwanger: bloedverlies"

Reacties

Jackie, 04-09-2014 16:55 #5
Wij hadden de 20 weken echo voor de "lol". We hebben al zoveel controles gehad, na veel bloedverlies, dat we zeker wisten dat de baby super gezond was. Alleen schrokken we samen met de echoscopiste van het bloed wat we zagen stromen en waar de kleine grote happen van nam. Het bloed komt bij mij uit verschillende wondjes in de placenta. Ik wist dat ik bloedde maar zoveel? De kleine had klontjes bloed in het maagje. En savonds heb ik vervolgens weer zo'n 750ml bloed verloren. Dit gebeurd elke maand zo'n beetje.

Bij mij is de situatie nu zo dat ik een erfelijke afwijking blijk te hebben waardoor ik continue bloedverlies heb. Hier was ik voorheen niet van op de hoogte (pas sinds de 17weken). Ik ben op eigen houtje naar uz Gent gegaan en hier constateerde ze dat meteen. Terwijl ik al sinds de 7 weken bloedverlies heb.

Dit is dadelijk tijdens een bevalling zeer gevaarlijk omdat ik dan dood kan bloeden… Ik dien dan ook accuut geopereerd te gaan worden en waarschijnlijk halen ze mijn baarmoeder eruit. Voor deze bevalling zijn er maar twee locaties waar deze operatie kan Gent en Maastricht. Wij kiezen voor Gent vanwege de super goede begeleiding. Dus ik ben nu echt van mening heb je veel bloedverlies 1-1,5 liter ga dan echt naar een derde lijns academisch ziekenhuis. Want hier in het maxima hadden ze dit niet eens gezien en was het dus met mij niet goed afgelopen. Ongelofelijk dat een "simpele" echoscopiste uit westerhoven dat wel kan zien!

Magda, 11-12-2013 14:57 #4
Ben 5 weken zwanger en heb beetje bloedverlies, maar zie het alleen na het plassen. Heb geen buikpijn, maar meer last van mijn maag. ben vandaag naar de vk geweest en bloed laten trekken om te zien of de waarden gestegen of gedaald zijn. Mijn gevoel zegt dat ik nog zwanger ben maar soms weet je het niet meer. Heb nog wel pijn en in mijn borsten en mijn tepels die zijn ook nog gevoelig.

Reacties lees ik graag.

Anoniem, 21-06-2013 03:11 #3
Hallo,
na mijn eisprong heb ik hevige steken in de richting van mijn eierstokken gehad, ook kreeg in steken bij mijn vagina. Ik was 5 dagen overtijd terwijl ik normaal altijd een cyclus van 27 of 28 dagen heb. (Ik ben 2 jr geleden gestopt met de pil i.v.m. PCOS) Sinds dinsdag ben ik bloed gaan verliezen dat begon met een druppeltje. (Geen buikpijn of wat dan ook gehad, terwijl ik dat altijd wel heb 1 dag voor mijn menstruatie) Als er een druk op komt zoals niezen en hoesten dan komt er wel wat meer bloed uit, ook met kleine stolseltjes… Ik heb al een week na mijn eisprong symptomen gehad zoals, misselijk, gespannen en gevoelige borsten, aders door mijn borsten en tepels. (die aders heb ik nooit zien zitten is pas van afgelopen weken) Ik heb heel erg het gevoel dat ik zwanger ben maar ik vind het bloedverlies toch raar… en het ruikt ook niet echt als een menstruatie. (normaal heb ik wel dat ik het een beetje ruik als ik op de wc zit)

Ellen18, 11-03-2013 21:20 #2
Hallo naam genoot. Heb je dit dagelijks? zo ja even contact opnemen met je huis arts!
wat ik voor de rest weet is als je klontjes enzo hebt, het kan veroorzaken door veel stress.
en het dan vast komt te zitten. daar van kunnen die bloed proppen zijn.

Ellen, 01-03-2013 03:32 #1
Ik vraag mij af of het alleen bij zwangerschap is. Ik heb menstruatie twee keer per maand en al heel lang bloedverlies dagelijks. 1x was het donkere bloed verschrikkelijk aan geur
zwarte bruine klondjes bloed. Wat is dit?
Mvg Ellen

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-05-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!