InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het bevallingsplan

Het bevallingsplan

In het buitenland is het de normaalste zaak gang van zaken dat een zwangere vrouw samen met haar partner een bevallings- of geboorteplan opstelt. In dit documentje vermelden ze wat hun wensen en ideeën zijn en hoe ze graag behandeld willen worden bij de aanstaande bevalling. In Nederland is het opstellen van zo'n plan nog niet ingeburgerd. Dat is jammer, want het kan een positieve bijdrage leveren aan de voorbereiding op de bevalling en de geboorte zelf.

Waarom een bevallingsplan?

Het schrijven van een bevallingsplan is een goede voorbereiding op de bevalling. Je neemt de bevalling stap voor stap door en bedenkt hoe je het allemaal het liefst zou willen hebben.
Door het bespreken van het plan met je eventuele partner, zorg je ervoor dat hij/zij ook precies weet wat je zeker wel en perse niet wil. Dit kan tijdens de bevalling, wanneer je als vrouw toch even met andere dingen bezig bent en je misschien niet zo alert en assertief kunt reageren als anders, goed van pas komen. Vervolgens bespreek je het plan met je verloskundige of gynaecoloog. Voor hem of haar is het ook heel prettig van tevoren te weten hoe jullie denken over de verschillende aspecten die bij een bevalling (kunnen) komen kijken. Een bevallingsplan verbetert zo de communicatie tussen jou en je partner en tussen jullie en de verloskundige of gynaecoloog.

Tip: Houd je plan bij de hand wanneer de bevalling echt begint, neem hem ook mee naar het ziekenhuis wanneer je daar gaat of moet bevallen! Het kan zijn dat niet je eigen verloskundige of gynaecoloog bij de geboorte van je kindje aanwezig is en het is voor de ‘vervanger’ ook handig een kort en helder overzicht van jullie wensen te kunnen inzien.

Wanneer je angstig en/of ongerust bent over de naderende bevalling is het maken van een bevallingsplan ook een aanrader. Het helpt als je beseft dat je over een hoop dingen wel degelijk iets te zeggen hebt en dat niet alles in en om je bevalling je alleen maar overkomt.

Hoe ziet een bevallingsplan eruit?

Een bevallingsplan bestaat uit 1 of hooguit 2 A-4tjes en is geformuleerd in korte, heldere zinnen. Je wensen en ideeën over de volgende aspecten worden er in besproken:
  • Ervaringen bij eventuele vorige bevalling(en)
  • Waar wil je bevallen?
  • Wie wil je bij je bevalling hebben (en wie beslist niet: stagiaires, artsen in opleiding?)
  • Hoe vang je het liefst je weeën op? (bij de eerste bevalling moeilijk in te schatten)
  • Heb je wensen met betrekking tot het licht, muziek, sfeer, temperatuur, geuren?
  • In welke houding wil je bevallen? (bij eerste bevalling moeilijk in te schatten)
  • Hoe denk je over de verschillende soorten pijnbestrijding?
  • Hoe denk je over ander medisch ingrijpen (scheuren of knippen bijvoorbeeld)
  • Hoe wil je dat je begeleider met je communiceert (wil je alles tot in de details weten of wil dat hij/zij doet wat hem of haar goeddunkt)?
  • Wil je de baby direct op je blote borst?
  • Wil je zelf kijken of het jongen of meisje is?
  • Wie knipt de navelstreng door?
  • Wil je borst- of flesvoeding geven en hoever wil je gaan om de borstvoeding door te zetten?
  • Wat wil je met de placenta?
  • Wil je dat er gefotografeerd en/of gefilmd wordt?
  • Wil je na de bevalling rust of meteen familie en vrienden aan je bed?
  • Overige opmerkingen (al het andere waar je nog iets over wilt zeggen)

Soms loopt het anders

Houd er rekening mee dat het soms niet mogelijk is om aan al je wensen tegemoet te komen! Soms is het medisch noodzakelijk een keizersnee uit te voeren, een tang te gebruiken of de baby meteen mee te nemen naar een andere kamer, soms is er geen anesthesist in de buurt om pijnbestrijding toe te passen.

Voorbeelden

Kijk voor voorbeelden van een bevallingsplan op www.cicli.nl
© 2009 - 2019 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Je (goed) voorbereiden op een bevallingJe (goed) voorbereiden op een bevallingJe goed voorbereiden op een bevalling, in praktisch en emotioneel opzicht, is belangrijk. Zeker wanneer je angst hebt vo…
De ontwikkeling van je baby; 22 weken zwangerIn week 22 van een zwangerschap weegt een baby zo'n 450 gram en is ongeveer 29 centimeter lang. Vrijwel alle zwangere vr…
Cursus tijdens de zwangerschap: ZwangerschapsyogaHet is aan te raden om tijdens de zwangerschap een cursus te doen. Deze cursus bereidt je voor op de bevalling, de komst…
Plan je bevalling: thuis, ziekenhuis en het geboorteplanTNO onderzoek wijst uit dat ongeveer 70% van de Nederlandse ouders thuis zou willen bevallen. Om medische redenen lukt d…
Angst voor de bevallingAlle zwangere vrouwen hebben er in meer of mindere mate last van: opzien tegen of angst hebben voor de bevalling. Het is…
Bronnen en referenties
  • www.cicli.nl
  • www.kraamsuites.nl
  • www.mamaenzo.nl
  • www.voclairedelune.nl

Reageer op het artikel "Het bevallingsplan"

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 04-09-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!