InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Het eerste trimester van de zwangerschap

Het eerste trimester van de zwangerschap

Het eerste trimester van de zwangerschap In het eerste trimester van de zwangerschap vinden fijne en belangrijke gebeurtenissen plaats. Denk hierbij aan de bevruchting, het uitblijven van de menstruatie, het resultaat van de zwangerschapstest, het melden en laten controleren van je zwangerschap aan de huisarts en/of een verloskundige en/of de gynaecoloog en het maken van een keuze over aan wie je het blijde nieuws al vertelt.

Welke weken van de zwangerschap behoren tot het eerste trimester

Het eerste trimester van de zwangerschap betreft de weken 1 tot en met 13. Wanneer men uitgaat van een zwangerschap van 40 weken, dus 9 maanden plus een week, dan is de eerste dag van de zwangerschapsperiode gelijk aan de eerste dag van de laatste menstruatie voordat de bevruchting plaatsvond. De bevruchting vindt uitgaande van een gemiddelde cyclus van 28 dagen, zo’n 14 dagen na de eerste dag van de laatste menstruatie plaats. Een belangrijk moment hierna is dan het moment dat je menstruatie uitblijft en je over tijd bent, hét moment voor een zwangerschapstest. Dit kun je bij een gemiddelde cyclus van 28 dagen, met de huidige zwangerschapstesten op betrouwbare wijze op de eerste dag doen dat je menstruatie uitblijft, dus ruim vier weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Is de test positief, wat inhoudt dat je dus zwanger bent, dan ben je volgens de telling zoals hier omschreven al vier weken zwanger, dus de tijd vliegt!

Veranderingen van je lichaam in het eerste trimester

Er vinden vanaf het moment van de bevruchting al heel wat veranderingen in je lichaam plaats, maar ook aan de ‘buitenkant’ kun je al subtiele ontwikkelingen zien, zoals groei van de borsten. Zwanger worden is een blijde gebeurtenis, waarbij echter ook kwaaltjes als misselijkheid en verlies van eetlust kunnen optreden. Voor wat betreft je levenswijze moet je vanaf dag 1, en al liever vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, met je zwangerschap rekening houden.

De zwangerschap en gezond leven

Uiteraard is het voor iedereen belangrijk om gezond te leven, maar tijdens je zwangerschap is het echt een must. Leef gezond, rook niet, blijf bewegen, ben zeer matig met alcohol, gebruik geen drugs, zorg voor voldoende vitamines in je voeding of neem extra vitamines en slik additioneel foliumzuur tot maximaal de tiende week van de zwangerschap. Foliumzuur draagt bij aan een goede ontwikkeling van je ongeboren kind. Met foliumzuur kun je overigens al voor de bevruchting beginnen, dus vanaf het moment dat je bewust bezig bent met zwanger worden.

Wat kun en moet je allemaal regelen in het eerste kwartaal

In het eerste trimester van de zwangerschap moet je enkele zaken regelen die van belang zijn tijdens de zwangerschap, maar je moet ook al zaken betreffende de bevalling en de periode na de bevalling regelen, ook al lijkt dit nog allemaal erg ver weg. Denk hierbij aan de volgende punten:
  • Je huisarts informeren en bezoeken, voor informatie en/of controle van de zwangerschap, maar ook zodat er bij het voorschrijven van medicijnen met de zwangerschap rekening wordt gehouden.
  • Je kunt je in het eerste trimester vanaf het moment dat je overtijd bent tot en met de elfde week van de zwangerschap opgeven voor deelname aan Moeders voor Moeders, waarover je hier meer kunt lezen.
  • Afspraak met een verloskundige maken.
  • Regelen van kraamzorg.
  • Controleren of je misschien nu al een vorm van kinderopvang moet regelen, dit in verband met de wachtlijsten die in sommige regio’s erg lang kunnen zijn.
  • Misschien moet je al op pad om zwangerschapsbeha’s te kopen of wat lossere kleding wanneer je die niet hebt.
  • Begin met het bijhouden van je zwangerschapsdagboek, een prachtige herinnering voor later.
  • Er zijn diverse boeken, folders en websites waar je alle mogelijke informatie kunt vinden over wat je moet regelen en waar je dit kunt doen.

Lees verder

© 2010 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!"Ach toe, één glaasje kan toch geen kwaad?!": hoewel de heersende opvatting over alcohol drinken tijdens je zwangerschap…
Clearblue Digital zwangerschapstest met conceptie indicatorClearblue Digital zwangerschapstest met conceptie indicatorWanneer de menstruatie uitblijft, kan dit een teken zijn van een zwangerschap. Om dit zelf na te gaan kunt u dit thuis t…
Hoe lang zwanger? Clearblue Digital ZwangerschapstestHoe lang zwanger? Clearblue Digital ZwangerschapstestWanneer vrouwen het idee hebben dat ze wel eens zwanger zouden kunnen zijn, willen ze dit gevoel vaak zo snel mogelijk b…
3 weken zwanger, symptomen of kenmerken3 weken zwanger, symptomen of kenmerken3 weken zwanger: de eerste verschijnselen of kenmerken kunnen zich nu voordoen. Zo kan de innesteling gevoeld worden of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Het eerste trimester van de zwangerschap"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 01-05-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!