De ontwikkeling van je baby; 25 weken zwanger

In week 25 van een zwangerschap weegt een baby bijna 700 gram, en is zo'n 33 centimeter lang. Rond de vijfentwintigste week wordt een zwangere vrouw gecontroleerd op zogenaamde 'zwangerschapsdiabetes' door een klein prikje in de vinger. Lees in dit artikel alles over de vijfentwintigste week van een zwangerschap.

Kloppend hartje

Bij een controlebezoek wordt altijd even geluisterd naar het hartje van de baby. Het hartje van een ongeboren kindje klopt veel sneller dan die van een volwassene; zelfs twee keer zo snel. Met speciale apparatuur is het hartje goed waar te nemen; vaak is ook de hartklep te horen. Hoewel de baby met zo'n 700 gram nog ruimte genoeg heeft om te draaien; wordt de ruimte wel steeds beperkter. Wanneer de baby in lengte en gewicht toeneemt zal het uiteindelijk één bepaalde positie innemen (meestal met het hoofdje naar beneden). Meestal gebeurt dit rond week 34 (soms eerder, soms later). Soms ligt een baby in een 'stuit'; dit houdt in dat de baby met de voetjes naar beneden ligt en het hoofdje naar boven. Er zijn nog andere posities mogelijk. Over een aantal weken is de ongeboren baby levensvatbaar; in week 25 moeten voornamelijk de longen zich nog beter ontwikkelen. En natuurlijk is het ook belangrijk dat de baby zwaarder wordt.

Zwangerschapsdiabetes

Rond de vijfentwintigste week (soms eerder, soms later) worden zwangere vrouwen geprikt voor 'zwangerschapsdiabetes'. De naam 'zwangerschapsdiabetes' zegt eigenlijk al genoeg; het gaat om een vorm van diabetes die alleen tijdens de zwangerschap optreedt. Bij deze vorm van diabetes blijft er teveel suiker in het bloed zitten; de bloedsuiker is niet goed. Zwangerschapsdiabetes is niet direct gevaarlijk voor het ongeboren kindje, maar kan wel heel vervelend zijn voor een zwangere vrouw. Vrijwel altijd wordt aangeraden om voldoende te rusten en gezond (met een speciaal dieet) te eten. De gevolgen van zwangerschapsdiabetes zijn niet altijd waarneembaar, maar het kindje kan wel aan de grote kant zijn (bijvoorbeeld zwaarder dan 4000 gram). Met een klein prikje in de vinger kan de verloskundige vaststellen of er (mogelijk) sprake is van zwangerschapsdiabetes.

Controle

Vanaf week 25 zullen de meeste zwangere vrouwen vaker op bezoek gaan bij de verloskundige; niet meer om de 4 weken, maar om de 3 weken. In sommige gevallen zelfs om de twee weken. Vrouwen die eerder in het ziekenhuis bevallen zijn (medische indicatie) gaan soms vanaf week 32 naar de gynaecoloog in het ziekenhuis. De controlebezoeken vinden dan dus plaats in het ziekenhuis; bijvoorbeeld omdat een vrouw eerder een keizersnede heeft gehad.

Jij in de vijfentwintigste week

Hormonen kunnen je (weer) flink parten gaan spelen nu het laatste trimester van je zwangerschap in zicht komt. Misschien merk je aan jezelf dat je iets prikkelbaarder bent, of heb je veel 'last' van nesteldrang. Soms kan het verstandig zijn om je stemmingswisselingen eens met de verloskundige te bespreken; het is namelijk niet handig om veel met 'negatieve' gevoelens rond te lopen. Aan de andere kant horen zowel negatieve als positieve gevoelens bij een zwangerschap. Bedenk dat beide soort gevoelens aanwezig mogen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.diabetesfonds.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!