De ontwikkeling van je baby; 3 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 3 weken zwanger In de derde week van je zwangerschap ben je daadwerkelijk zwanger! Aan het begin van deze week heb je eisprong (ovulatie) gehad, en is een eicel bevrucht. Deze bevruchting betekent het begin van een heel nieuw leventje; dat in jouw buik zal groeien. Lees in dit artikel alles over de derde week van een zwangerschap.

Gefeliciteerd!

Met een test kun je nog niet zien dat je zwanger bent, maar je bent het wel! Een rijpe eicel is bevrucht door een zaadcel van een man, en zo zal er nieuw leven ontstaan. In 24 uren na de bevruchting deelt de bevruchte eicel zich in tweeën. Nog eens tien uur later delen die twee cellen zich weer in tweeën, en zo gaat dat proces in een steeds sneller tempo door. Aan het einde van week 3 bevinden zich zo'n 150 cellen in je. Deze gaan op weg naar je baarmoeder en nestelen zich daar in de baarmoederwand. Het 'klompje' cellen dat zich heeft ingenesteld is zo'n 0,3 millimeter groot en met het blote oog nog niet waar te nemen. Hoe onvoorstelbaar het ook is; dit klompje cellen zal uitgroeien tot een mensje. Het geslacht, hoe het eruit zal zien en welke erfelijke eigenschappen het zal hebben staan al vast.

Eén baby of een tweeling?

Tijdens een ovulatie kunnen er soms twee rijpe eicellen bevrucht worden door zaadcellen van de man. Dit komt ongeveer 1 op de 100 keer voor. Heel soms worden zelfs meerdere rijpe eicellen bevrucht, en raakt een vrouw in verwachting van een drie- of meerling. Dit komt echter maar heel zelden voor. Het krijgen van een tweeling kan erfelijk zijn, maar dit hoeft niet persé zo te zijn.

Hormonen en innestelingsbloed

Direct na bevruchting van de eicel maakt het lichaam van de vrouw hormonen aan die het embryo (gaan) beschermen. Deze hormonen kunnen enige invloed hebben op bijvoorbeeld het humeur van een vrouw; maar in veel gevallen zal een vrouw er niet veel van merken. Ook de poort naar de baarmoeder wordt afgesloten om het embryo, het kleine leven, te beschermen. Heel soms merken vrouwen dat een eitje zich in de baarmoederwand heeft ingenesteld (en dus dat ze kans hebben om zwanger te zijn); ze bloeden namelijk een klein beetje. Het bloed is afkomstig van een bloedvaatje dat is gescheurd. Een dergelijke bloeding wordt ook wel 'innestelingsbloeding' genoemd, en kan helemaal geen kwaad. Geen reden tot paniek dus.

Jij in de derde week

Misschien weet je ongeveer (of precies) wanneer de ovulatie (of eisprong) heeft plaatsgevonden. Sommige vrouwen voelen tijdens de ovulatie een soort 'steek' net boven het schaambeen. Een andere manier om te weten wanneer je ovuleert, is door middel van een ovulatietest. Ook kun je enigszins vaststellen wanneer je een eisprong hebt door jezelf regelmatig te temperaturen. Er zijn dus manieren om te weten wanneer je ovuleert. Het is dan natuurlijk wel afwachten of een eicel tijdens het vrijen ook echt wordt bevrucht. Een zwangerschapstest kan in veel gevallen echt nog geen uitsluitsel geven; daarvoor is het te vroeg. Wacht dan het liefst ook nog even met testen; zo voorkom je (onnodig) teleurstelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babyinfo.nl

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 30-05-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: 1-10 weken zwanger
Medische informatie…
Schrijf mee!