De ontwikkeling van je baby; 18 weken zwanger

In week 18 van een zwangerschap weegt de baby al zo'n 200 gram, en is ongeveer 20 centimeter lang. De geslachtsdelen van de baby worden duidelijk zichtbaar; het is dus al goed te zien of het om een jongetje of een meisje gaat. Lees in dit artikel alles over de achttiende week van een zwangerschap.

Jongen of meisje?

Sommige zwangere vrouwen kunnen niet wachten tot de 20-weken echo om te zien of ze in verwachting zijn van een jongen of een meisje. In week 18 worden bij een meisje de eileiders en de baarmoeder gevormd, en bij een jongen worden de genitaliën zichtbaar. De aanleg voor de geslachtsdelen is echter al weken geleden gebeurd. De baby heeft een erg dunne huid, waardoor de bloedvaten goed te zien zijn. Na de achttiende week zullen de hersenen van de baby snel gaan groeien. De baby weegt in week 18 zo'n 200 gram en is al vrij lang, namelijk een centimeter of 20. Tijdens de 20-weken echo zal vrij nauwkeurig gemeten worden hoe lang en groot de baby is.

Bloeddruk

Door alle veranderingen in het lichaam van een zwangere vrouw, kan er behoorlijk wat gebeuren met de bloeddruk. Rond de achttiende week is de bloeddruk van een zwangere vrouw vaak vrij laag. Dit kan helemaal geen kwaad, maar kan wel voor duizeligheid zorgen (sterretjes voor de ogen). Het is dan belangrijk om voldoende te eten en rustig op te staan en te gaan liggen enzovoorts. Soms ervaren zwangere vrouwen dat ze moeite krijgen om op hun rug te liggen. Dit wordt veroorzaakt door druk van de baarmoeder op een groot bloedvat. Het is dan beter om op de zij te liggen, in plaats van op de rug. De verloskundige zal bij de controlebezoeken nauwkeurig bijhouden hoe het er 'voorstaat' met de bloeddruk. Een lagere bloeddruk is beter dan een te hoge.

Borstvoeding

De vraag zal misschien al gesteld zijn (bijvoorbeeld door de verloskundige), maar als zwangere vrouw is het goed om op tijd na te denken over het geven van borstvoeding of flesvoeding. Hoewel het geven van borstvoeding beter kan zijn voor de baby, is het soms niet mogelijk om borstvoeding te geven. Bijvoorbeeld omdat de melkproductie na de bevalling niet op gang komt. Kijk daarom eens rond in de winkel om te zien welke alternatieven er zijn. En ook kan de verloskundige (of na de bevalling een lactatiedeskundige) advies geven. Wie graag borstvoeding wil geven kan hiervoor eventueel een cursus volgen. Er komt namelijk best wat kijken bij het voeden van een baby.

Jij in de achttiende week

Over een week of twee (soms iets eerder, soms later) zul je de 20-weken echo krijgen. Hoewel de 20-weken echo niet verplicht is, vinden veel zwangere vrouwen het vaak leuk om het mee te maken. Misschien ben je er al helemaal uit of je wilt weten of je baby een jongen of meisje is, maar misschien ook niet. Overleg goed met je partner welke keuze jullie willen maken. Bedenk dat de keuze heel persoonlijk is, en ook welke gevolgen dit zal hebben (vertel je het bijvoorbeeld aan mensen in je omgeving enz.?). Overigens is een 20-weken echo niet bedoeld om vast te stellen of het een jongen of meisje is, het is meer een leuke bijkomstigheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 15 weken zwangerIn de 15e week van een zwangerschap beweegt een baby in de buik van een zwangere vrouw lekker in het vruchtwater en word…
Bronnen en referenties
  • www.trotsemoeders.nl

Reacties

Astrid, 18-08-2014 10:58 #2
" Overigens is een 20-weken echo niet bedoeld om vast te stellen of het een jongen of meisje is, het is meer een leuke bijkomstigheid. "

Ik denk dat ze bedoelen met die zin ( als ik jou goed begrijp ) dat de 20 weken echo niet alleen is om het geslacht vast te stellen waar sommige mensen zich wel aan vast klampen. Dat is een leuke bijkomstigheid.
De echo zelf kan ik er niet uit ophalen.

Elske, 11-08-2014 13:44 #1
In het artikel staat foutief dat de 20-weken echo een "leuke bijkomstigheid" is. Dt is absoluut niet waar. De 20-weken echo is bedoeld als controle om te kijken of het kindje zich goed ontwikkelt. Op dit moment kunnen dus ook (risico's op) ernstige afwijkingen worden ingeschat of vastgesteld! Dit is geen "leuke bijkomstigheid" of pretecho!

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 01-09-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!