De ontwikkeling van je baby; 17 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 17 weken zwanger In week 17 van een zwangerschap is het soms mogelijk al 'iets' van de ongeboren baby te voelen. De baby weegt nu ongeveer net zoveel als een kopje suiker, en is zo'n 18 centimeter lang. Met zijn ogen dicht kan de baby onderscheid maken tussen dag en nacht. Lees in dit artikel alles over de zeventiende week van een zwangerschap.

Dag- en nachtritme

Hoe klein ook, een ongeboren kind begint in de zeventiende week van een zwangerschap steeds meer een eigen ritme te ontwikkelen. Met zijn ogen dicht merkt de baby al goed of het 'buiten' licht of donker is. Wanneer de bewegingen van de baby steeds beter te voelen zijn, zal een zwangere vrouw merken dat de baby op bepaalde tijden erg actief is. Naast licht en donker kan de baby in week 17 ook onderscheid maken in geluiden. Al hoort de baby het nog wel heel zachtjes. De baby beweegt zo'n 150 gram; dit is ongeveer zo zwaar als een kopje suiker. De baby is 18 centimeter lang.

Zwangerschapsdozen

Veel zwangere vrouwen vinden het leuk om lekker rond te snuffelen naar leuke spulletjes voor de baby. Meestal krijgt een zwangere vrouw al een gratis pakketje met spullen en handige informatie tijdens haar eerste bezoek aan de verloskundige. Maar ook via een aantal winkels (en het internet) zijn gratis spulletjes te krijgen. Deze zitten in 'zwangerschapsdozen', zoals 'De Blije Doos' (Prénatal).

Soms kunnen vrouwen na de bevalling weer een doos aanvragen met allerlei gratis spulletjes. En ook verstrekken bepaalde supermarkten (zoals Plus en C1000) een doos met boodschappen.

Thuis of in het ziekenhuis bevallen?

In een redelijk vroeg stadium van de zwangerschap is het goed om na te denken over de bevalling. En dan zeker waar deze plaats 'moet' vinden. Zwangere vrouwen kunnen er (in ieder geval bij hun eerste zwangerschap) voor kiezen om thuis of in het ziekenhuis te bevallen. De keuze voor een thuisbevalling of een bevalling in het ziekenhuis is vaak een heel persoonlijke zaak; aan beide keuzes kunnen voor- en nadelen kleven. De verloskundige weet meestal veel te vertellen over een bevalling in het ziekenhuis of thuis; zwangere vrouwen doen er goed aan zich te laten informeren over beide keuzes. Vrouwen die graag thuis willen bevallen moeten rekening houden met het idee dat een thuisbevalling soms in het ziekenhuis eindigt; bijvoorbeeld wanneer complicaties tijdens de bevalling optreden (de baby poept in het vruchtwater, de persweeën duren te lang enzovoorts). Wie zonder medische indicatie in het ziekenhuis wil bevallen, moet hiervoor een bedrag betalen (rond de 500 euro).

Jij in de zeventiende week

Voel je al iets 'kriebelen' in je buik? Het kan een heerlijk gevoel zijn om voor het eerst 'iets' van je baby te voelen. Toch kan het nog wel even duren voordat je de eerste bewegingen voelt (of wanneer je iets voelt en vervolgens een tijdje niets meer). De bewegingen van de baby zullen de komende weken steeds duidelijker voelbaar zijn. Mocht je je toch druk maken of je kindje wel goed beweegt, dan kun je altijd even de verloskundige bellen. Deze zal je gerust kunnen stellen. En bedenk dat de 20-weken echo er ook bijna aan zit te komen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ontwikkeling van je baby; 31 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 31 weken zwangerIn week 31 van een zwangerschap weegt een baby ruim 1500 gram, en is zo'n 39 centimeter lang. De baby krijgt, doordat hi…
De ontwikkeling van je baby; 41 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 41 weken zwangerIn week 41 van je zwangerschap loop je al een beetje 'over tijd'. Nog helemaal niets om je druk over te maken, veel vrou…
De ontwikkeling van je baby; 28 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 28 weken zwangerMet week 28 is een zwangere vrouw in het derde (en dus laatste) trimester van de zwangerschap aangekomen. Nu de laatste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Waldryano, Pixabay
  • www.pzc.nl

Reactie

Schot, 23-02-2019 15:45 #1
Een vraag over onze dochter, zij is 17 weken zwanger en heeft ook al wat gevoeld, maar nu even een dag of 2/3 niets.
maakt zich best zorgen hierom. komt dat meer voor? Heeft op dit ogenblik best wat stress kan dat er mee te maken hebben?

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 31-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!