InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Echo: geslachtsbepaling pretecho

Echo: geslachtsbepaling pretecho

Echo: geslachtsbepaling pretecho Wanneer je in verwachting bent is het altijd spannend of het een jongen of een meisje wordt. Met een echo is geslachtsbepaling van uw baby mogelijk. Tegenwoordig kan het steeds vroeger. Met goede apparatuur is het vaak al mogelijk met 13 weken. Veel Nederlanders gaan bijvoorbeeld naar Lommel in België waar een bekende echoscopist zit die in de meeste gevallen al met 13 weken het geslacht kan zien. Ook in Nederland zijn er vroege mogelijkheden.

Inhoud

Geslacht baby weten of niet?

Wanneer je zwanger bent onderga je met enige regelmaat een echo. Tijdens de medische echo van 20 weken wordt gecontroleerd of er lichamelijke afwijkingen te constateren zijn bij het kind. Ook kan het geslacht worden bepaald. Uiteraard wordt het geslacht alleen bepaald wanneer je dit wilt weten. Wanneer je niet wilt weten wat het geslacht is, zal dit door de echoscopist niet worden medegedeeld aan je. Deze afweging moet je dus vooraf maken.

Is geslachtsbepaling eerder mogelijk?

In Nederland is het dus gangbaar om, indien gewenst, tijdens de 20 weken echo het geslacht te weten te komen. Het is echter mogelijk om al eerder het geslacht te laten bepalen. Je kan over het algemeen al enkele weken eerder het geslacht via een echo vast laten stellen. Een dergelijke geslachtsbepalingsecho is meestal al mogelijk met 16 of 17 weken. Aangezien dit soort echo's niet op medische indicatie is, zal je zelfstandig een afspraak moeten maken met een commercieel echobureau. Meestal worden dit soort echo's pretecho's genoemd. Een pretecho kost meestal enkele tientallen euro's.

Voorwaarden vroege geslachtsbepaling

Het is niet altijd mogelijk om al met 16 weken het geslacht al te bepalen. Het resultaat van een pretecho is namelijk afhankelijk van enkele factoren. Bij elke echo kan het zo zijn dat de baby niet 'goed meewerkt' en zich niet goed toont. Hierdoor kan geen goed zicht worden verkregen van de geslachtsorganen. Verder is de hoeveelheid vruchtwater van belang; hoe meer vruchtwater hoe mooier de foto's. Ook bij vrouwen met veel buikvet is het resultaat vaak minder. In dat geval kan er beter enkele weken langer gewacht worden met het ondergaan van een echo.

Vroege echo in België (Lommel)

De laatste jaren maken meer en meer mensen gebruik van de diensten van Echobaby te Lommel. Bij dit echobureau beschikken ze over zeer moderne apparatuur. De kwaliteit van de apparatuur is dermate goed dat Echobaby met 13 weken zwangerschap al het geslacht kan bepalen. Uiteraard gelden ook hier dezelfde voorwaarden voor een goed resultaat. De baby moet dus een beetje meewerken, veel vruchtwater geeft betere foto's en weinig buikvet heeft een positief effect op de echoresultaten. Het adres van echobureau Echobaby is Karel Martelstraat 30 in Lommel.

Vroege echo in Nederland

Ook in Nederland zijn er enkele echobureau's die al in een zeer vroeg stadium het geslacht kunnen bepalen. Voorbeelden hiervan zijn het Echo Centrum Amsterdam (Kiekstraat 20 Amsterdam) en het Verloskundig Echocentrum Ite Boerema (Ite Boeremastraat 1 Amsterdam) die het geslacht kunnen bepalen met 14 weken. Ook hier gelden de eerder genoemden voorwaarden voor het verkrijgen van een goed resultaat van de echo.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babybytes.nl

Reageer op het artikel "Echo: geslachtsbepaling pretecho"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 06-11-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!