InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?

Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?

Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste? Wanneer je zwanger wilt raken zal je meestal gebruik maken van zwangerschapstesten om te bepalen of je zwanger bent of niet. Je kan zwangerschapstesten kopen van bekende merken zoals Clearblue of Predictor, maar er zijn ook vele testen van huismerken zoals Kruidvat en Etos. Maar welke testen zijn de beste, gevoeligste en betrouwbaarste?

Hoe werkt een zwangerschapstest?

De werking van een zwangerschapstest berust op het hormoon hCG. Het hormoon wordt aangemaakt in de placenta na innesteling van het vruchtje. Meestal is een zwangerschapstest in de vorm van een staafje. Het uiteinde van de test moet in de urine worden gehouden (potje of in de urinestraal), waarna je enkele minuten moet wachten op het resultaat. In het testventer zal bij goed gebruik van de test altijd een controlestreepje zichtbaar worden als bewijs dat de test correct is uitgevoerd. Wanneer ook het teststreepje zichtbaar wordt betekent dit dat de zwangerschapstest het hormoon hCG in het urine heeft gedetecteerd. In principe ben je dus zwanger!

Welke testen zijn het betrouwbaarste/beste?

Diverse zwangerschapstesten geven bijna honderd procent betrouwbaarheidsgarantie af bij een positief resultaat. Dat wil zeggen dat wanneer de test aangeeft dat je zwanger bent, de betrouwbaarheid bijna honderd procent is. Deze honderd procent garantie geldt overigens niet voor een test met een negatief resultaat. Wanneer een test aangeeft dat je niet zwanger bent, kan dit gewoonweg komen doordat je nog niet voldoende hCG hebt aangemaakt. Je kunt dus beter letten op de gevoeligheid van een test. Een gevoeligere test is in staat een lagere waarde hCG te detecteren. Uiteraard geldt dat een gevoeligere test mogelijk minder betrouwbaar is. Wanneer testen lagere waardes kunnen detecteren, zijn de betrouwbaarheidsmarges gewoonweg kleiner. De bekendere merken zwangerschapstesten geven meestal pas bij hogere waardes hCG een positief resultaat. Dit betekent dat je al veel meer hCG in je urine hebt, waardoor de kans op een fout testresultaat kleiner is. Dergelijke testen zijn dus veel betrouwbaarder, maar dus vaak wel minder gevoelig. Wanneer je wilt weten hoe gevoelig een test is, kan je kijken naar de mIU/ml. Wanneer de gevoeligheid bijvoorbeeld 25 mIU/ml is, dan betekent dit dat een test vanaf 25 hCG deeltjes per milliliter urine een positief resultaat kan geven.

De vroegtest

Waar de meeste testen bruikbaar zijn vanaf de dag dat je eigenlijk ongesteld zou moeten worden, zijn er zelfs testen die je al enkele dagen voor je ongesteldheid kunt gebruiken. Dit zijn de zogenoemde vroegtesten. Deze testen reageren al op zeer lage hoeveelheden hCG. Door de extreme gevoeligheid kan je een zwangerschap dus al vroeg opmerken, hoewel de betrouwbaarheid gezien de beperkte marges wel minder betrouwbaar zijn.

Negatieve test, wat nu?

Het kan zijn dat je ondanks het uitblijven van je ongesteldheid toch negatief test. Dit hoeft niet te betekenen dat je niet zwanger bent. Misschien heeft je lichaam nog te weinig hCG aangemaakt. Voer een dag of enkele dagen later nog een test uit, wellicht is de test dan wel positief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Welke zwangerschapstest is het betrouwbaarste?"

Infoteur: Advies-eb
Gepubliceerd: 05-02-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!