De ontwikkeling van je baby; 14 weken zwanger

In week 14 wordt een kindje in de buik van een zwangere vrouw steeds actiever en beweeglijker. De baby krijgt over het hele lichaam donshaartjes, die de baby tegen het vruchtwater beschermen. Veel zwangere vrouwen lichten aan het begin van het tweede trimester hun werkgever in over de zwangerschap.

Haartjes

Een ongeboren baby van 14 weken krijgt over het hele lichaam kleine haartjes; op het hoofd, maar ook op de rest van het lichaam. De kleine donshaartjes op het lichaam van de baby beschermen de baby tegen het vruchtwater door talg aan te maken. De donshaartjes verdwijnen weer rond de 36e week van de zwangerschap. In de veertiende week beweegt het kindje veel en kan goed met de vingertjes en teentjes bewegen. De baby is in de veertiende week bijna 9 centimeter groot, en weegt zo'n 60 gram.

Veranderingen aan het lichaam

Veel zwangere vrouwen zullen inmiddels bekend zijn met typische zwangerschapskwaaltjes zoals vermoeidheid of misselijkheid, maar rond de veertiende week zullen veel zwangere vrouwen ook veranderingen aan het lichaam merken. Niet alleen de buik van een zwangere buik begint te groeien, ook haar borsten kunnen in omvang toenemen. De borsten bereiden zich voor op het geven van borstvoeding, en soms kan er voor de bevalling zelfs al wat moedermelk uit de borsten komen. Rond de veertiende week verschijnt er bij sommige vrouwen een donkere lijn die van onder de navel tot aan het schaambeen loopt. Deze donkere, verticale streep wordt ook wel een 'zwangerschapsstreep' genoemd, en verdwijnt na de bevalling vanzelf weer. Ook is het mogelijk dat zwangere vrouw last krijgen van het zogenaamde 'zwangerschapsmasker'. Dit zijn vlekken die (voornamelijk in het gezicht) ontstaan doordat de zon er op heeft geschenen.

Zwangerschap en werk

Soms vinden zwangere vrouwen het lastig om hun werkgever in te lichten over hun zwangerschap. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn om ontslagen te worden, of omdat ze net een nieuwe functie hebben gekregen. Toch lichten veel zwangere vrouwen hun werkgever aan het begin van het tweede trimester van hun zwangerschap in. Officieel hoeft dit pas trouwens drie maanden voor de uitgerekende datum. Als zwangere vrouw hoef je niet bang te zijn om ontslagen te worden (bij een contract); werkgevers mogen dit wettelijk gezien namelijk niet doen.

Jij in de veertiende week

Nu je de eerste weken van de zwangerschap door bent, kun je beginnen met 'babyshoppen'. Als je voor de eerste keer zwanger bent, zul je veel nieuwe spullen moeten aanschaffen; van kinderwagen tot ledikantje. Winkelen voor je baby kan een erg leuke bezigheid zijn; geniet van alle mooie spulletjes die gekocht kunnen worden en het inrichten van de babykamer. Overigens is het niet per se nodig om alle babyspulletjes nieuw aan te schaffen. Ook tweedehands kun je aan leuke spulletjes komen; kijk bijvoorbeeld eens op Marktplaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.tipswerkendeouders.nl

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 14-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!