De ontwikkeling van je baby; 15 weken zwanger

In de 15e week van een zwangerschap beweegt een baby in de buik van een zwangere vrouw lekker in het vruchtwater en worden de spiertjes steeds sterker. Het hartje van de baby is bij een bezoekje aan de verloskundige al goed te horen. Lees in dit artikel alles over de vijftiende week van een zwangerschap.

Slikken en plassen

In de baarmoeder kan de ongeboren baby al slikken en plassen. De baby beweegt lekker heen en weer, hierdoor worden de spieren van de baby steeds sterker, en zal het steeds meer gaan bewegen. De baby weegt in week 15 ongeveer 90 gram en is zo'n 11,5 centimeter groot. De baby zal de komende weken sneller groeien in lengte, dan in gewicht. Nu is de grootte van de baby vergelijkbaar met die van een ijslollystokje. Omdat de baarmoeder flink aan het groeien is, kunnen zwangere vrouwen rond vijftien weken wat last krijgen van bandenpijn. Dit voelt aan als een soort steek bij de buik. Ook kan er wat pijn in de rug ontstaan.

Een kloppend hartje

Vrijwel alle zwangere vrouwen hebben het eerste bezoekje aan de verloskundige gehad, en misschien al de tweede. Tijdens een controlebezoek wordt altijd naar het hartje van de baby geluisterd. Dit doet de verloskundige met een speciaal apparaat; de doptone. De hartslag van een baby is erg snel en zal aan het einde van de zwangerschap tussen de 120 en 160 slagen per minuut liggen.

Zwangerschapscursus

Rond week 15 kan het goed zijn om eens na te denken over het volgen van een zwangerschapscursus. Zwangerschapscursussen zijn er in verschillende vormen; zo is er bijvoorbeeld zwangerschapsgym, maar ook een speciale cursus voor een zwangere vrouw en haar partner: 'Samen Bevallen'. Het volgen van een zwangerschapscursus kan erg nuttig zijn wanneer een vrouw zich goed wil voorbereiden op haar bevalling en/of het geven van borstvoeding. Vrouwen die veel angst voor de bevalling hebben, kunnen ook veel baat hebben bij een zwangerschapscursus. Bepaalde cursussen kunnen vergoed worden door de zorgverzekering, maar vaak moet er een eigen bijdrage worden betaald. Meer informatie is te vinden op het internet, maar ook bij de verloskundig.

Jij in je vijftiende week

Waarschijnlijk voel je je fitter dan de voorgaande weken. Dit is prettig; vooral wanneer je fulltime aan het werk bent. Het is verstandig om de 'fitte weken' van een zwangerschap ook te benutten om een aantal belangrijke zaken te regelen, zoals het inrichten (en aanschaffen) van de babykamer, het aanvragen van kraamzorg en het regelen van je zwangerschapsverlof. Dit laatste wordt trouwens vaak door een werkgever goed geregeld, maar het aanvragen van verlof kan iets anders liggen wanneer je tijdelijk in dienst bent of wanneer je geen werk hebt. En naast al deze 'verplichte' zaken kun je er natuurlijk lekker op los fantaseren als het gaat om geschikte babynamen of het kiezen van een geboortekaartje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.evahoorn.nl

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 15-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!