De ontwikkeling van je baby; 16 weken zwanger

De ontwikkeling van je baby; 16 weken zwanger In week 16 is een ongeboren kindje al zo'n 15 centimeter lang. Vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn, voelen misschien al iets bewegen in hun buik. Maar meestal duurt dit nog even. Lees in dit artikel alles over de zestiende week van een zwangerschap.

Beweging?!

Vrouwen die voor een tweede of volgende keer zwanger zijn, kunnen soms al bewegingen van de baby voelen in week 16. Meestal duurt dit echter nog even, en zijn bewegingen pas goed merkbaar rond week 20. Het is best lastig te omschrijven hoe het voelt wanneer je je kindje voor het eerst voelt bewegen. Meestal wordt het omschreven als een soort 'gekriebel', 'vlinders in de buik' of 'gevoelige darmen'. In week 16 is een kindje zo'n 15 centimeter lang, en weegt het ongeveer 120 gram. De baby ziet, met zijn ogen dicht, het verschil tussen dag en nacht. En ook verderop in de zwangerschap zullen zwangere vrouwen merken dat de baby al een soort van dag- en nachtritme aan het ontwikkelen is.

Haar en nagels

Zwangere vrouwen kunnen tijdens de zwangerschap een verandering merken in (de groei van) hun haren en nagels. Zo merken veel zwangere vrouwen dat hun haar dikker en voller wordt tijdens de zwangerschap. Dit gebeurt onder invloed van hormonen. Wanneer het haar dikker wordt, zal dit waarschijnlijk na de bevalling (soms duurt dit een aantal maanden) weer dunner worden. Het haar begint dan uit te vallen. Soms gebeurt het echter ook wel dat zwangere vrouwen al tijdens de zwangerschap haar verliezen. Het kan even schrikken zijn wanneer er opeens flink veel haren uitvallen (dit is bijvoorbeeld te zien in een borstel of tijdens het douchen). Toch wordt haaruitval vrijwel altijd weer gecompenseerd; het haar groeit dus wel weer aan. Klik hier om meer te lezen over haartuival tijdens en na de zwangerschap. Ook zijn de nagels van een zwangere vrouw vaak erg kwetsbaar. Vaak breken deze tijdens de zwangerschap, en vooral aan het begin, makkelijker af. Maar soms groeien nagels beter, en breken minder snel af. Hormonen in de zwangerschap kunnen dus behoorlijk wat teweeg brengen.

Gewichtstoename in week 16

Vrouwen die zestien weken zwanger zijn kunnen al wat zijn aangekomen in gewicht. Meestal is dit zo'n 2 tot 4 kilo. De gewichtstoename kan per zwangere vrouw erg verschillen. Soms komen zwangere vrouwen aan het begin van de zwangerschap vrij veel aan, terwijl ze aan het einde minder aankomen. Maar meestal is dit andersom. Hoewel het belangrijk is om goed en gezond te eten tijdens de zwangerschap, is het absoluut onverstandig om te lijnen.

Jij in de zestiende week

Veel zwangere vrouwen voelen zich rond de zestiende week behoorlijk fit; tijd dus om echt van de zwangerschap te genieten. Misschien voel je zo nu en dan al wel iets bewegen in je buik; het kan zijn dat dit je kindje is. Naarmate je (baby) groeit tijdens de zwangerschap zal je het kindje steeds beter kunnen voelen, en straks bijvoorbeeld ook je partner. Wanneer je het kindje precies kunt voelen heeft ook te maken met de ligging van de placenta.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.babyinfo.nl

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 19-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: De ontwikkeling van je baby
Medische informatie…
Schrijf mee!