InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Is het doorslikken van de pil schadelijk?

Is het doorslikken van de pil schadelijk?

Is het doorslikken van de pil schadelijk? Voor veel vrouwen die zou het ideaal zijn om de anticonceptiepil door te slikken (geen stopweek in te lassen dus), zodat ze niet meer ongesteld worden en de bijbehorende hoofdpijn en buikpijn ook niet krijgen. Maar zijn al deze hormonen non-stop in je lijf wel goed voor je? In dit artikel uitleg over wat er precies gebeurt in je lichaam als je de pil doorslikt.

Waarom een stopweek?

De meeste vrouwen slikken de pil omdat ze een zwangerschap willen voorkomen. Je bent door gebruik van de pil tijdelijk niet vruchtbaar, omdat die ervoor zorgt dat je geen eisprong (ovulatie) meer hebt. De bloeding die je in je stopweek hebt, wordt veroorzaakt door de hormonen in de pil. De stopweek is dus eigenlijk een ‘fake’ ongesteldheid.

De ongesteldheid in de stopweek is vaak lichter en korter dan een gewone ongesteldheid. Dit komt doordat er maar weinig van het baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Veel vrouwen en meisjes gaan zelfs aan de pil met als reden dat ze dan minder last hebben van hun menstruatie. De pil op zich zorgt er dus al voor dat de klachten van de menstruatie minder worden. Het kan nog wel zijn dat vrouwen toch erg last hebben van hoofdpijn en buikkrampen, en dat ze daarom de stopweek willen overslaan.

De stopweek is waarschijnlijk bedacht om te voorkomen dat vrouwen die de pil slikten het onnatuurlijk vonden om niet ongesteld te worden. Daarbij kwam dat de makers dachten dat meer vrouwen aan de pil zouden gaan als ze ook ongesteld zouden worden, zodat ze zeker wisten dat ze niet zwanger zouden zijn. Het inlassen van een stopweek is dus niet bedacht omdat het medisch verantwoorder is of iets dergelijks.

Wel of niet schadelijk?

Het doorslikken van de pil is dus niet schadelijk. Het brengt volgens 99% van de artsen geen risico’s voor je gezondheid met zich mee. Het is zelfs erg aan te raden aan vrouwen met PMS, endometriose (groeien van baarmoederslijmvlies op plekken buiten de baarmoeder) en andere menstruatieklachten om de pil door te slikken, omdat dit hun klachten aanzienlijk kan verminderen. Ook is er geen reden om te denken dat lange termijn gebruik van de pil je vruchtbaarheid verminderd. Wel geldt natuurlijk dat je door gebruik van de pil procentueel een hogere kans hebt op trombose en borstkanker, maar dat heeft niet met het doorslikken te maken, maar met de pil zelf.

Wat een nadeel is aan het doorslikken van de pil is dat je dan te maken krijgt met doorbraakbloedingen. Je baarmoederslijmvlies bouwt, ook als je aan de pil bent, heel langzaam op en zal dus toch een keer afgescheiden moeten worden. Één of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal. Dit is verder niet schadelijk, maar wel lastig. Je weet immers niet wanneer je ongesteld moet worden. Wanneer je niet veel last wil hebben van doorbraakbloedingen kan je het best drie strippen slikken en dan een stopweek houden. Heb je veel vaker last van een doorbraakbloeding, dan kan je aan je huisarts vragen of hij je een andere pil voorschrijft.

Let op! Doorslikken heeft alleen zin als je een eenfasige pil slikt, waarbij dus alle pillen in een strip hetzelfde zijn. In Nederland worden vrijwel altijd eenfasige pillen voorgeschreven, maar check dit toch even.

Nieuwe pillen

In Amerika zijn al nieuwe pillen op de markt, waarbij je standaard doorslikt. De pil heeft een iets andere samenstellen, en je slikt hem dus 365 dagen in het jaar, waarbij je niet ongesteld wordt. De Lybrel slik je elke dag, deze pil komt waarschijnlijk ook in Nederland op de markt onder de naam Anya. De Seasonale en Seasonique pil slik je drie maanden lang en hebt dan een stopweek. Dit lijkt ideaal, omdat je dan maar vier keer per jaar ongesteld bent, maar waarschijnlijk ook geen doorbraakbloedingen krijgt.

Wel een stopweek

Er is ook genoeg voor te zeggen om wel elke maand een stopweek in te lassen. Zo weet je namelijk zeker dat je niet zwanger bent, en dat alles nog naar behoren werkt. Daarbij behoud je het natuurlijke ritme van je lichaam. Ook verdedigen sommige doktoren dat het goed is voor je lichaam om wel een stopweek te hebben, bij wijze van grote schoonmaak. Volgens velen heeft dit echter geen voordeel.
© 2011 - 2017 Appleann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?De pil doorslikken (geen stopweek): Is het schadelijk?Veel vrouwen slikken de anticonceptiepil wel eens door. Een menstruatie komt soms op ongewenste momenten, zoals vakantie…
Doorbraakbloedingen - hoe ontstaan ze en wat doe je ertegenDoorbraakbloedingen - hoe ontstaan ze en wat doe je ertegenEen doorbraakbloeding is een tussentijdse bloeding in je menstruatiecyclus. Veel vrouwen hebben hier wel eens last van.…
Slikklachten bij medicijninnameSlikklachten bij medicijninnameHet doorslikken van een pil, tablet of capsule vormt voor veel mensen een probleem. Hoe klein en glad het pilletje ook i…
De pil: Is een stopweek nodig?Veel vrouwen in Nederland gebruiken de pil. De pil is een vorm van anticonceptie, oftewel een middel om niet zwanger te…
Medicijnen: tips voor als je moeilijk pillen kan doorslikkenMedicijnen: tips voor als je moeilijk pillen kan doorslikkenPillen slikken is nooit leuk en zeker niet als je verzwakt bent door ziekte. Sommige mensen hebben zodanig veel probleme…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Is het doorslikken van de pil schadelijk?"

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 13-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!