InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verbindingen tussen botten

Verbindingen tussen botten

Het skelet van volwassenen bestaat uit 206 beenderen. De plaats waar de beenderen bij elkaar komen, worden gewrichten genoemd. Er zijn verschillende soorten gewrichten die kunnen zorgen voor allerlei bewegingen. Deze gewrichten worden bijeen gehouden door drie soorten weefsels. Een gewricht is de plaats waar twee of meerdere botten samen komen. Het hoeft dus niet te betekenen dat er per Se beweging tussen zit, denk daarbij aan de naad in je schedel. Ze worden ingedeeld op basis van functie en structuur. Bij structuur wordt er gekeken naar het weefsel dat zich tussen de botten bevindt: ‘De verbinding’, met een duur woord ‘junctura’. We onderscheiden drie soorten junctura.

Junctura Fibrosa

Deze verbinding bestaat uit bindweefsel. Dit weefsel raakt beide botten direct en is weinig beweegbaar. Deze wordt onderverdeeld in drie type:
  • Syndesmosis: Syndesmos betekend ligament, een ligament is een gewrichtsband. In deze vorm is collageen bindweefsel (Collageen is een eiwit en is uiterst sterk) tussen botten te vinden. Ook membrana interossea, ofwel elastisch bindweefsel, denk hierbij aan de verbinding tussen de wervelbogen.
  • Gomphosis: collageenweefsel dat te vinden is tussen tand en tandkas.
  • Sutura of synostosis: Dit is een naadverbinding, deze komt alleen voor in de schedel.

Junctura cartilaginea

Deze verbinding bestaat uit kraakbeen. Onderverdeelt in twee type:
  • synchondrosis: Dit is hyalien kraakbeen, dit weefsel bevindt zich o.a. in de epifysaire schijf als tijdelijke verbinding. De epifysaire schijf is een groeischijf en is te vinden in het pijpbeen.
  • Symphysis: Dit is een vezelig kraakbeen en bevind zich o.a. in het schaambeen. Ter voorbereiding op de bevalling treedt er verweking van het kraakbeen op in je bekkengewricht. Hierdoor is er meer ruimte in het bekken tijdens de geboorte.

Junctura synovialis

Dit weefsel zit tussen bewegelijke gewrichten en hebben kenmerkende eigenschappen. Ze hebben een gewrichtsholte waarin een gewrichtsvloeistof zit (synovia). De gewrichtsvlakken zijn bekleed met hyalien kraakbeen en het kapsel wordt versterkt met ligamenten. De holte is een ruimte tussen de botten en er zit een minimale hoeveelheid synovia tussen, dit zorgt voor schokdemping en de wrijving is een stuk minder. Van alle gewrichtssoorten komt deze het meest voor. Er zijn verschillende soorten synoviale gewrichten:
  • Non-axiale gewrichten: deze zijn vlak en zijn beperkt tot een beweging, denk aan scharniergewrichten als in de elleboog.
  • Uniaxiale gewrichten: de beweging vind plaats rond één as en zorgt voor rotatie, denk aande wervels en onderarm.
  • Baxiale gewrichten: bewegingen rond twee assen, bewegingen kunnen dus twee kanten op.
  • Multiaxiale gewrichten: Bewegingen kunnen zowel elke kant op, denk aan het kogelgewricht in de schouder en de heup.
© 2011 - 2017 Jikkes, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De anatomie van de handWe gebruiken onze handen elke dag zonder er bij na te denken. Toch is het uniek wat wij, als mensheid, kunnen uitvoeren…
Het skelet; soorten gewrichtenGewrichten zijn op basis van zowel structuur als functie in te delen. Wanneer we gewrichten indelen op basis van de stru…
De anatomie van de voetDe voet, een gewricht dat bij mensen veel te doorstaan heeft. Met zijn tweeën moeten ze een heel mensengewicht dragen. Z…
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
GewrichtsklachtenGewrichtsklachtenGewrichtsklachten kunnen behoorlijk vervelend zijn. Stramme spieren en pijnlijke gewrichten vormen een belemmering op on…
Bronnen en referenties
  • Anatonie menselijk lichaam, leerboek jaargang 2009

Reageer op het artikel "Verbindingen tussen botten"

Infoteur: Jikkes
Gepubliceerd: 13-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!