Nachtlenzen: ís nachts lenzen in, overdag niet

Nachtlenzen: ís nachts lenzen in, overdag niet Nachtlenzen doe je ís nachts in om overdag goed te kunnen zien. Overdag heb je de nachtlenzen dus niet in. Bovendien zorgen nachtlenzen er voor dat bijziendheid wordt afgeremd. En voor nachtlenzen hoef je geen enge operaties te ondergaan, je doet alleen ís nachts je lenzen in en ziet overdag scherp.

Nachtlenzen: na een week is het zicht goed, na 3 weken optimaal

Wie kiest voor nachtlenzen zal al na het dragen van de lenzen gedurende 1 nacht de dag erop verschil zien. Na een volle week nachtlenzen dragen zijn de resultaten vaak al heel goed en kan iemand overdag gewoon zonder visuele hulpmiddelen alles zien in de verte wat er gezien moet worden. Overigens is dat natuurlijk zelf ontdekken, want zonder goed zicht de weg op gaan of aan het werk gaan is natuurlijk niet de bedoeling.

Nachtlenzen komen uit Australië

De nachtlenzen zijn in Australië uitgevonden. Ongeveer tien jaar geleden al kwamen ze op de Nederlandse markt, maar weinig opticiens durfden ze toen aan hun bijziende cliënten aan te bevelen. Slechts vier opticiens in Nederland brachten ze toen op de markt. Inmiddels zijn er in Nederland heel veel nachtlenzendragers. In Nederland wonen zelfs de meeste nachtlensdragers van heel Europa. Daaronder bevinden zich veel kinderen die moeite hebben met hun zicht en zaken die zich veraf bevinden niet goed kunnen onderscheiden.

Wat zijn nachtlenzen?

Nachtlenzen zijn harde zuurstofdoorlatende contactlenzen zonder sterkte. De werking van de lens is anders dan de normale lenzen. Nachtlenzen maken het hoornvlies van het oog tijdens het slapen een beetje vlakker. Dat geeft verder geen raar gevoel. Door het afvlakken van het hoornvlies ontstaat er een scherper beeld. Mensen die de lenzen elke nacht dragen, hebben na 3 weken hun zicht overdag weer terug.

Zijn nachtlenzen schadelijk voor het oog?

Nachtlenzen zijn niet schadelijk voor het oog. Dit komt onder meer omdat ze tien keer zoveel zuurstof doorlaten als gewone contactlenzen en het oog dus wel gewoon voeden.

Wie kan nachtlenzen dragen?

Nachtlenzen kunnen gedragen worden tot een afwijking tot min 4. Mensen die al vele jaren een bril dragen of overdag contactlenzen kunnen ook gewoon overgaan op de nachtlenzen. Bovendien zijn ze erg geschikt voor mensen die veel sporten, maar ook voor mensen met gevoelige ogen of mensen die in een stoffige omgeving werken of in een ruimte waar de airconditioning altijd aanstaat. Ook kinderen die liever geen bril dragen, kunnen heel goed nachtlenzen dragen.

Nachtlenzen remmen bijziendheid af op jonge leeftijd

Een ander bijkomende voordeel is dat nachtlenzen die op jonge leeftijd worden gedragen er voor zorgen dat de bijziendheid (die normaliter in de pubertijd steeds groter wordt) de toename van die bijziendheid remt. Bij kinderen zorgen ze er dus ook nog eens voor dat hun ogen veel minder snel achteruit gaan in sterkte.

Goede hygiëne

Ook bij nachtlenzen geldt dat een goede hygiëne van groot belang is. Wie niet goed met zijn gewone contactlenzen of nachtlenzen omgaat, heeft kans op ontstekingen. Maar wie de lenzen altijd in de juiste vloeistoffen zet, de handen wast en zijn lenzenreservoirs goed schoon houdt, heeft weinig kans op ontstekingen.

Nachtlenzen: aan laten meten door een opticien

Nachtlenzen moeten worden aangemeten door een opticien. Die bepaalt niet alleen de afwijking van de ogen, maar ook of de ogen geschikt zijn voor de lenzen. Het meten van de ogen voor nachtlenzen gebeurt met een corneatopograaf. Dit is een apparaat dat op 10.000 punten de bolling van de ogen scant en opmeet. Bij gewone lenzen worden alleen de hogen horizontaal en verticaal gemeten. Er geldt meestal een probeerperiode, waarin iemand kan zien of zijn ogen goed reageren op de nachtlenzen. Nachtlenzen zijn wel duurder dan normale lenzen. Voor een paar nachtlenzen moet anno 2011 zoín 500 euro worden neergeteld.

Nadelen van nachtlenzen

Ondanks het feit dat veel mensen goede ervaringen hebben met nachtlenzen, is een nadeel dat sommigen ís nachts last hebben van halo's. Dit betekent dat een licht elders op het oog zelf ervaren wordt als een soort vlek. Mensen hebben daar last van, zeker bij het autorijden in de nacht. Mensen met grote pupillen hebben vooral last van haloís. Bij hen bedekt de nachtlens maar een klein deel van de pupil en wordt dus alleen dat deel maar platter gemaakt. IN de nacht als de pupillen bij iedereen wijder worden om meer licht te vangen, glijdt er licht langs de lens in het oog dat niet is vervormd door de nachtlens. Dit zorgt ervoor dat er een soort vlek wordt waargenomen.
Een ander nadeel kan zijn dat de ogen van iemand niet geschikt zijn voor de nachtlens. Dit komt omdat de nachtlens kleiner is dan een gewone lens (omdat het een harde lens is) en dus perfect op het oog moet liggen op die plaats waar het hoornvlies moet worden afgevlakt. Als een oog de lens niet kan centreren zal het zicht dus ook niet beter worden overdag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Contactlenzen: daglenzen of nachtlenzen?Contactlenzen: daglenzen of nachtlenzen?Contactlenzen indoen is voor miljoenen mensen een van de eerste dingen die ze doen zodra ze wakker zijn. In veel gevalle…
24-uurs lenzen (dag- en nachtlenzen): Is dat schadelijk?24-uurs lenzen (dag- en nachtlenzen): Is dat schadelijk?24-uurs lenzen zijn een relatief nieuw soort lezen die dag en nacht gedragen kunnen worden. Ideaal wanneer je een hekel…
Nachtlenzen en oogbeschadigingNachtlenzen en oogbeschadigingDe nachtlens is een ideale oplossing voor mensen die om diverse redenen overdag geen lenzen meer kunnen verdragen. Deze…
Nachtlenzen: Indoen, uitnemen, tips, voordelen en nadelenNachtlenzen: Indoen, uitnemen, tips, voordelen en nadelenNachtlenzen zijn een fantastische en veilige uitvinding voor alle personen die een bril of lenzen dragen. Steeds meer pe…

Alles over de prikpilDe prikpil is een injectie die je eens per drie maanden laat zetten. Hiermee ben je de gehele periode beschermd tegen zw…
Alles over de hormonale pleisterDe hormonale pleister is een anticonceptiemiddel wat je maar eens per week hoeft te vervangen. Je plakt de pleister op j…
Bronnen en referenties
  • http://www.nachtlenzen.net
  • Eye Wish Groeneveld
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Nachtlenzen: ís nachts lenzen in, overdag niet"

Reacties

Juliya, 14-06-2017 18:15 #2
Ik heb ook een vraag. In dit artikel staat dat je na drie weken je scherpe zicht terug krijgt, zal je dan drie weken zonder bril moeten? Ik zit nog op school en ik zou deze drie weken wel ver moeten zien. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Roelant, 16-01-2014 21:56 #1
Ik heb nog een vraag, Kan je de nachtlenzen 1 nacht niet in doen? Als je het bijvoorbeeld vergeet. Ook wil ik graag weten: Als je stopt met NachtLenzen dragen(Als dat kan) heb je dan nog steeds Halo's?

Met vriendelijke groet,
Roelant de Looff Reactie infoteur, 04-04-2014
Lijkt me beter van niet. De lenzen vormen je ogen namelijk voor de dag. De vraag over de halo's moet ik je schuldig blijven. Die zou ik vragen aan je opticien.

Infoteur: Singalees
Laatste update: November 2014
Subrubriek: Diversen
Special: Oog
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!