Nachtlenzen en oogbeschadiging

Nachtlenzen en oogbeschadiging De nachtlens is een ideale oplossing voor mensen die om diverse redenen overdag geen lenzen meer kunnen verdragen. Deze lens doe je in als je gaat slapen en zodra je wakker wordt, haal je hem er weer uit. Tijdens de slaap zal het oog gecorrigeerd worden, zodat je overdag goed kunt zien. Op subtiele wijze wordt het hoornvlies platter gemaakt, zodat de sterkte verdwijnt. Hier voel je helemaal niets van. Toch is het dragen van nachtlenzen niet geheel zonder risicoís. Het grootste gevaar is een hoornvliesontsteking, waardoor je een blijvend verminderd gezichtsvermogen kunt krijgen.

De nachtlens

De nachtlens is een speciaal ontwikkelde lens die je draagt tijdens de slaap. Het is een zuurstofdoorlatende harde lens die ervoor zorgt dat je sterkte verdwijnt. Tijdens de slaap worden je ogen gecorrigeerd, en daar merk je verder niets van. Nachtlenzen werken alleen bij bijziendheid, dus bij mensen die een sterkte in de min hebben. Overdag kun je zonder hulpmiddelen goed zien. Het effect is tijdelijk, daarom moet de lens elke nacht gedragen worden om het zicht optimaal scherp te houden. Het aanmeten van nachtlenzen wordt niet door elke opticien gedaan.

Hoe het werkt

De bijziendheid wordt op subtiele wijze aangepast doordat het hoornvlies geleidelijk vlakker wordt gemaakt. Hier voel je verder niets van. De lens bevindt zich op het oog, maar er zit nog een laagje traanvocht tussen. Daarom zit de lens niet direct op het oog en raakt deze het hoornvlies niet. Door hele lichte druk van de lens op het oog, verschuiven de onregelmatigheden die zorgen voor de sterkte naar de zijkant van het oog. Door deze vervorming van het hoornvlies, kun je overdag scherp zien.

Voor wie geschikt?

Wanneer het oog volledig ontwikkeld is, dus vanaf de leeftijd van ongeveer tien jaar oud, kunnen ogen geschikt zijn voor deze contactlenzen. Wanneer contactlenzen voor overdag niet goed werken of mensen die erg last hebben van droge ogen, kan de nachtlens een uitkomst bieden. Ook mensen die aan watersport doen of andere vormen van sporten zoals een contactsport, kunnen hier baat bij hebben. Een bril of lenzen is dan niet handig tijdens het sporten, dan is het dragen van een nachtlens een uitkomt.

Droge ogen

Met lenzen moet je voorzichtiger zijn dan met een bril omdat lenzen direct op het oog gedragen worden. De vorm van het hoornvlies kan veranderen, daarom moet je af en toe je ogen laten controleren door een optometrist. Wanneer je erg veel last hebt van droge ogen, kunnen de lenzen langs de oogleden schuren ís nachts. Tijdens de slaap bewegen je ogen of het kan zijn dat je per ongeluk in je ogen wrijft. Als je de lenzen er ís ochtends eruit haalt, kan het zijn dat ze zo droog zijn, dat ze er moeilijk uit te halen zijn. Gebruik in dat geval een oogdruppel voordat je ze eruit haalt.

Hoornvliesbeschadiging

Het grootste gevaar van oogbeschadiging door het dragen van nachtlenzen is een hoornvliesontsteking. Met name omdat de ogen droog kunnen worden en de lens tegen het hoornvlies komt. Hierbij kan het hoornvlies onherstelbaar beschadigd raken en door het littekenweefsel wat er ontstaat, kun je blijvend een verminderd gezichtsvermogen krijgen. Om het traanvocht zoveel mogelijk aanwezig te laten in het oog, is het belangrijk om zuurstofdoorlatende lenzen te dragen. Een goede hygiëne is dan ook belangrijk. Was je handen voordat je de lenzen indoet en reinig de lenzen goed wanneer je ze ís ochtends uit doet voordat je ze in de bewaarvloeistof stopt.

Infectie

In de nacht zijn de oogleden gesloten en dringt er nog minder zuurstof door naar het hoornvlies. Ook is er minder productie van traanvocht. De kans dat bacteriën kunnen toeslaan is dan groter. Bij een slechte hygiëne kunnen bacteriën doordringen en kan dit leiden tot zweertjes en infecties van het hoornvlies. Om hiervan te herstellen, kost veel moeite. Er is een kans dat er een litteken achterblijft op het hoornvlies wat kan leiden tot een blijvend minder goed zicht.

Conclusie

Hoewel er risicoís aan verbonden zijn, kan het dragen van nachtlenzen voor sommigen een uitkomst zijn. Zo kun je zonder bril of daglenzen goed zien, zonder dat je je ogen hoeft te laseren. Zorg dat je de lenzen laat aanmeten door een specialist en onder controle blijft staan. Wanneer je daarnaast zorgt voor een goede hygiëne en ooginfecties voorkomt, kun je nog jarenlang plezier van nachtlenzen hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://goedvoorogen.nl

Reageer op het artikel "Nachtlenzen en oogbeschadiging"

Reactie

P. Bijl, 10-09-2018 21:27 #1
L S
In het bovenstaand verhaal blijkt dat er geen of weinig problemen zijn met nachtlenzen.
In ziekenhuizen zijn er wel degelijk twijfels over nachtlenzen. In het oogziekenhuis in Rotterdam worden patiënten niet geholpen bij nachtlenzen want zij geven een
negatief advies over het gebruik / dragen van deze lenzen.
Met vr groetÖ

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-12-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!