InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoe kondig je een zwangerschap aan?

Hoe kondig je een zwangerschap aan?

Hoe kondig je een zwangerschap aan? Ontdekken dat je zwanger bent is een van de mooiste ervaringen die je kunnen overkomen. Maar hoe ga je de zwangerschap aankondigen aan familie vrienden en bekenden? In verwachting zijn is spannend, maar het vinden van het juiste moment om het kenbaar te maken kan best lastig zijn. Hier zijn enkele suggesties hoe je de zwangerschap aan zou kunnen kondigen.

Stel de aankondiging van je zwangerschap een paar weken uit

Hoewel het verleidelijk kan zijn om het nieuws van de daken te schreeuwen, is het verstandig om je zwangerschap niet gelijk wereldkundig te maken. Je kunt wachten tot je de eerste afspraak met een vroedvrouw of gynaecoloog achter de rug hebt voordat je mensen gaat vertellen over je zwangerschap. Waarom zul je zeggen? De gynaecoloog zal waarschijnlijk wat bloed afnemen om het HCG-gehalte te bepalen of je kunt misschien een vroege echo van je baby's hartslag zien. Zodra je ziet dat je zwangerschap inderdaad verloopt zoals het zou moeten, kun je het grote nieuws dat je in verwachting bent van een nieuwe wereldburger, met anderen delen.

Laat een foto zien van de eerste echo

Met de eerste echo foto van je kind kun je op een leuke en originele manier de aankomende grote gebeurtenis aankondigen. Natuurlijk kan het ook zonder een foto van de echo, echter een foto van de echo waarop je kind staat, zal door familie en vrienden waarschijnlijk heel erg op prijs worden gesteld. Let op hun verbazing wanneer je de echo foto van het nieuwe leven wat in je groeit toont.

Verstuur een kaart

In de vakantieperiode of als er een verjaardag aankomt, dan kun je een kaart sturen om de zwangerschap bekend te maken. Denk aan het sturen van een kaart aan "Opa en Oma". Het kan in eerste instantie tot wat verwarring leiden, totdat ze zich realiseren wat er staat als de kaart bijvoorbeeld vermeldt: "Liefs van uw baby en kleinkind, vanwege 27 juni" (vermeld de datum waarop je uitgeteld bent op de kaart).

Geef een cadeautje

Pak een cadeautje in en schenk het. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een potje babyvoeding, een fopspeen of een baby-slabbetje en geef het als een geschenk. Misschien duurt het even voordat het kwartje valt, maar de hint zal zeker begrepen worden. Indien de aankondiging gelijk valt met de feestdagen, dan kan een aanwijzing gegeven worden in een kerst cadeautje of een paasei.

Schakel de kinderen in

Als je al een of meerdere kinderen hebt, betrek ze er dan in. Koop dan voor hem of haar een t-shirt met een tekst zoals bijvoorbeeld: "Toekomstige grote broer" of "Binnenkort grote zus". Dit geeft beslist aanleiding tot reacties, en je geheim zal niet langer meer een geheim zijn.

Verras je partner

Indien je je partner nog niet hebt ingelicht van je zwangerschap, verras hem dan met de positieve zwangerschapstest. Je kunt de test verbergen op een plaats waarvan je zeker weet dat hij hem vindt, of het gewoon achteloos laten rondslingeren. Misschien herkent hij het in eerste instantie niet, maar een lege verpakking zal hem snel duidelijk maken wat er aan de hand is.

Lees verder

© 2011 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kondig je een zwangerschap aan?"

Infoteur: Cric2010
Laatste update: 20-10-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!