InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat zwangerschapsdiabetes is

Wat zwangerschapsdiabetes is

Wat zwangerschapsdiabetes is Zwangere vrouwen kunnen na de 24e week last krijgen van (meestal) tijdelijke zwangerschapsdiabetes. Naar schatting krijgt ongeveer 1 op de 20 vrouwen hier mee te maken. In dit artikel wordt de oorzaak besproken, samen met de gevolgen,risico factoren,symptomen en de behandeling.

Oorzaak van zwangerschapsdiabetes

Je lichaam houdt met insuline de bloedsuikerspiegel in balans. Wanneer een vrouw zwanger is komen allerlei hormonen vrij. Het lichaam reageert op deze hormonen door minder goed op insuline te reageren. Gelukkig maak je tijdens je zwangerschap meer insuline aan om dit te compenseren. Alleen bij sommige vrouwen gebeurt dit niet of niet voldoende waardoor de bloedsuikerspiegel stijgt. In dat geval is er sprake van zwangerschapsdiabetes.

Gevolgen

Zwangerschapsdiabetes kan gevolgen hebben voor moeder en kind. Mogelijke gevolgen zijn:

  • Een hoog geboorte gewicht
  • Vroeggeboorte
  • Complicaties tijdens de bevalling door hoog gewicht en meer vruchtwater
  • Kindje met te lage bloedglucose
  • Mindere rijping van de longen
  • Meer vruchtwater
  • Ophoping van vocht

Risicofactoren

Sommige vrouwen lopen meer risico op het krijgen van zwangerschapsdiabetes. Wanneer je bijvoorbeeld overgewicht hebt, als er diabetes voorkomt in de familie, als je in een eerdere zwangerschap last hebt gehad van diabetes, als je van Marokkaanse/Hindoestaanse of Turkse afkomst bent en als je een eerder kindje zwaarder dan 4000gr hebt gehad.
Wanneer je risico loopt op zwangerschapsdiabetes zal de arts meestal in de 24ste-28ste week en bij eerdere zwangerschapsdiabetes soms al bij 16-18 weken gaan testen op diabetes. De test wordt gedaan via bloedonderzoek.

Symptomen

Er zijn symptomen die wijzen op zwangerschapsdiabetes, bijvoorbeeld:

  • Veel plassen
  • Veel dorst
  • Veel vruchtwater
  • Als het kindje in verhouding erg groot is voor de zwangerschapsduur

Er hoeven niet altijd klachten aanwezig te zijn

Behandeling

Meestal verdwijnt de diabetes na de bevalling. Maar tijdens de zwangerschap zal de diabetes behandeld moeten worden om schade voor moeder en kind te beperken of te voorkomen. Gelukkig is een dieet meestal voldoende om de diabetes onder controle te houden. Tijdens dit dieet moet je in plaats van drie grote maaltijden meerdere kleine maaltijden eten en wordt van tevoren bepaald hoeveel koolhydraten je binnen mag krijgen. Soms is een dieet alleen niet genoeg, in dat geval wordt er via injecties extra insuline toegediend.

Risico bij een volgende zwangerschap en na de bevalling

Wanneer je zwangerschapsdiabetes hebt gehad heb je een verhoogde kans op nogmaals zwangerschapsdiabetes bij een volgende zwangerschap, ongeveer 30 tot 50%. Ook maak je net zoveel kans om op latere leeftijd diabetes te ontwikkelen. Het is zeer belangrijk om jaarlijks je bloedsuiker te laten controleren, een goed gewicht te houden en genoeg te bewegen.
© 2011 - 2019 Laura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Babyinfo.nl
  • Medicinfo.nl
  • Diabetesfonds.nl

Reageer op het artikel "Wat zwangerschapsdiabetes is"

Infoteur: Laura
Gepubliceerd: 14-03-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!