InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandeling

Zwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandeling

Zwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandeling Een zwangerschap verloopt niet altijd vlekkeloos, soms zijn er complicaties en moet men extra voorzichtig zijn. Vaak hebben ze (blijvende) gevolgen voor het ongeboren kind. Een ervan is zwangerschapsdiabetes.

Wat is het?

Zwangerschapsdiabetes is diabetes die ontstaat tijdens de zwangerschap, vaak in het laatste deel van de zwangerschap. Het is niet noodzakelijk dat de moeder er al in het verleden mee te maken heeft gehad(diabetes verdwijnt nooit maar kan, mits strikte opvolging, goed onder controle gehouden worden). Na de zwangerschap verdwijnt meestal de diabetes maar kan ook blijvend zijn.Dit is diabetes mellitus type 2.

Hoe herken je het?

Zwangerschapsdiabetes ontstaat ten gevolge van een verhoogde suikergehalte tijdens de zwangerschap. Dit is het gevolg van het veranderende hormoongehalte. De groei van de foetus vraagt veel energie van het lichaam van de moeder. Deze spaart haar glucose op om de foetus te voeden. Om die reden hebben zwangere vrouwen een lager suikergehalte. Als deze dan toch stijgt, moet de alvleesklier steeds insuline produceren om het suikergehalte onder controle te houden. Het lichaam wordt als het ware immuun voor de insuline en vraagt steeds een hogere dosis. Als de alvleesklier de grotere vraag niet meer kan bijhouden,ontstaat zwangerschapsdiabetes.

Als preventie tegen zwangerschapsdiabetes worden, bij voorkeur, alle toekomstige moeders gescreend. Voornamelijk bij de risicogroepen(voorgeschiedenis,familiale diabetes, overgewicht,...) is dit aangewezen.

Wat zijn de gevolgen?

Als gevolg van het verhoogde suikergehalte (hyperglycemie) zal de alvleesklier van de foetus zelf insuline gaan produceren. Dit leidt een versnelde groei in de hand en het kind zal bij de geboorte groter zijn dan de gemiddelde pasgeborene. Er kunnen tijdens de bevalling, vanwege de abnormale grootte, complicaties optreden zoals een schouderluxatie, vernauwde luchtwegen en een sterk gedaalde suikergehalte (hypoglycemie). Dat laatste ontstaat bij het verwijderen van de moederkoek welke zorgde voor de glucose van de moeder. Deze kinderen moeten dan een infuus met glucose krijgen.

Behandeling

Eens zwangerschapsdiabetes is vastgesteld, wordt er aangeraden om zo snel mogelijk met de behandeling te beginnen. De behandeling is hetzelfde als bij diabetes mellitus. Er wordt eerst gestart met een speciaal dieet en zo nodig wordt er insulinetherapie opgestart. Orale ondersteuning wordt zo vaak mogelijk vermeden omdat deze in de bloedbaan van de foetus kan komen via moederkoek en navelstreng. Na de bevalling wordt de moeder het best regelmatig gescreend aangezien zwangerschapsdiabetes de kans op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2 aanzienlijk verhoogd. Ook het kind wordt bij voorkeur regelmatig gescreend op diabetes mellitus type 2.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwangerschapsdiabetes

Reageer op het artikel "Zwangerschapsdiabetes: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!